Kyntensä teroittanut Ilves tähyää jälleen menestykseen

• Futsal

Kaikkien aikojen menestyneimmän futsal-liigaseura Ilves FS:n tilanne on hieman kaksijakoinen. Miesten joukkueen osalta palikat on saatu vastoinkäymisten jälkeen jälleen
kohdalleen, mutta välimatka sarjakärkeen on ehtinyt venähtää sangen pitkäksi. Sen sijaan naisten puolella mestaruuden uusiminen tällä kaudella on täysin mahdollista.

Vuosien 2010-2014 -mestaruusputken ja kaikkiaan kahdeksan suomenmestaruuden jälkeen Ilveksen miesten liigajoukkueen puitteet mitalisaalistukseen eivät ole olleet parhaat mahdolliset syystä jos toisestakin. Viime kauden jälkeen sarjapaikan säilyttäminenkin oli vaakalaudalla ja seurassa oltiin jo valmistauduttu henkisesti divariin. Liigassa jatkaminen varmistui kesällä ja toiminnanjohtaja Tuukka Hakalan mukaan heille puhaltavat nyt jälleen suotuisammat tuulet.

- Takavuosien talousvaikeuksien selätyksen jälkeen ja viime kaudesta pelaajanuorennuksen myötä joukkueen startti tälle kaudelle oli pitkästä aikaan aiempaa lupaavampi. Koronaepidemian uhka kuitenkin sotki asiat karkottaen valmentajan pois kuvioista ja sen jälkeen valmennus oli joukkueen sarjatasoon nähden täysin puutteellista. Pitää olla koko ajan 110 lasissa, koska liigassa ei ole huonoja joukkueita, Hakala toteaa.

Tavoitteeksi vaihtui sarjapaikan säilyttäminen

Alunperin tälle kaudelle Ilveksessä asetettiin tavoitteeksi playoff-peleihin pääsy, mutta valmennusongelmien häiritsemän, ja siksi odotettua heikomman pelimenestyksen vuoksi, uudeksi tavoitteeksi asetettiin sarjapaikan säilyttäminen ilman karsintoja.

- Tilanne valmennuksen osalta saatiin kuntoon taannoin, kun miesten liigajoukkueen päävalmentajana aloitti entinen Leijona Futsalin valmentaja Matti Anttonen. Hän on pitkän linjan tekijä, yksi parhaista tässä maassa. Anttosen vaikutus on näkynyt heti tekemisen muuttumisena ammattimaisemmaksi. Nyt pelaajatkin tietävät missä mennään ja joukkueesta löytyy kyllä potentiaalia - olemme pystyneet laittamaan kampoihin kovillekin vastustajille. Uskon, että homma kääntyy positiiviseen suuntaan.

Naisetkin hakevat revanssia

Ilveksen naisten liigajoukkueen mestaruusputki on tuoreempaa tekoa kuin seuran mieskollegoiden. Se on pelannut kirkkaimman mitalin kotiin vuosina 2014-2017 ja yltänyt
mitalisijoille sen jälkeenkin. Myös tällä kaudella naisilla on mennyt loistavasti ja he ovat hyvissä asemissa mestaruuden suhteen.

- Naisten maajoukkevalmentaja Jaakko Laitinen on tehnyt naisten liigajoukkueenkin valmentajana hyvää työtä. Kultakantaan palaaminen tällä kaudella on joukkueelle täysin
realistinen tavoite.

Koko pitkän Ilvesuransa ajan liigajoukkueen kapteenina pelannut ja apuvalmentajanakintoiminut Mira Teittinen (38) onkin tyytyväinen joukkueeseensa ja sen tuloksiin tällä kaudella.

- Olemme nyt hakemassa muutaman vuoden tauon jälkeistä mestaruutta. Olemme hitsautuneet joukkueena erittäin hyvin yhteen ja meillä on tosi kivaa sekä treeneissä että peleissä, mikä näkyy varmasti kotikatsomoihin saakka. Hyvin on mennyt siltäkin osin, että olemme pysyneet terveinä. Jokaiseen peliin on saatu siten iskukykyinen joukkue, tosin laatua löytyy penkiltäkin eikä yhden tai kahden pelaajan paikkaaminen ole meille mikään ongelma, Teittinen kertoo.

Vahvuutena joukkuehenki ja pelaajien monipuolisuus

- Meillä on erittäin hyvä joukkuehenki ja uskomme omaan tekemiseemme vaikeissakin paikoissa. Joukkueessa on hyvä sekoitus kokemusta ja nuoruutta. Näen vahvuutenamme sen, että meillä on eri tyylisiä pelaajia ja pystymme tarvittaessa muuttamaan pelityyliä vastustajan mukaan.

Tällä kaudella kovimpina vastustajina Ilveksen naisille Teittinen pitää MusaFutsalia ja HIFKiä. Edellistä vastaan he ovat käyneet tämän kauden kovimmat pelit ja sarjakärjen tuntumassa pelaava HIFK on Teittisen mukaan parantanut peliään paljon viime kaudesta.

Ilveksellä on myös naisten kakkosjoukkue, joka pelaa ykkösdivisioonassa sekä kolmosjoukkue, joka on pelannut kakkosdivisioonassa, mutta ei pelaa tällä kaudella virallisessa sarjassa.

Kuva: Palloliitto

Junnutyötä pallokerhosta liigaan

Juniorityö on perinteisesti ollut tärkeä osa Ilveksen toimintaa ja on sitä edelleenkin. Seurassa on joukkueet 2004 syntyneistä 2009 syntyneisiin ja sitä nuoremmille, 6-9-vuotiaille pallokerhot sekä 2-5 -vuotiaille lapsi-vanhempi -ryhmät. Pojille löytyy joukkueet jokaiseen ikäluokkaan, mutta tyttöjoukkueita on harvemmassa. Heitä kaivattaisiinkin Hakalan mukaan seuraan lisää.

- P17-joukkueemme pelaa vuosittain vaihtelevasti valtakunnallisissa sarjoissa, tällä kaudella liigassa. Nuorten sarjat vasta käynnistelevät koronarajoitusten antaessa myöten. Joulukuussa harjoituksetkin olivat katkolla, mutta nyt saanee järjestää myös turnauksia. Nuorten turnauksissa menestys ei ole tärkeintä, vaan se, että mahdollisimman monella nuorella on liikuntaharrastus.

Taustalta komentosillalle

Hakalalla itsellään ei ole pelaajakokemusta korkeammista sarjoista, mutta valmennustaustaa mieheltä löytyy esimerkiksi sen verran, että hänet palkittiin hopeamitalilla valmennuksesta parikymmentä vuotta sitten. Hakala on myös yksi ensimmäisistä suomalaisista futsalselostajista ja tekee edelleen selostuksia Ilveksen peleistä. Hänen varhaisempaa tuotantoa löytyy Yle Areenastakin.

Nykyään Suomen Palloliitossa kilpailupäällikkönä toimiva Jouni Pihlaja toi DPR FC:n futsalin pariin 1997. Siitä sai alkunsa kehitys, jonka tuloksena muotoutui lopulta Ilves ry:n alainen Ilves Futsal. Samoihin aikoihin Hakala aloitti futsalin parissa FC Gepardisssa, joka sulautui myöhemmin Akaa Futsalin edeltäjään, Leijona Futsaliin. FC Gepardista Hakala siirtyi Mad Maxin kautta Ilvekseen vuonna 2016.

- Futsalurani alkoi ihan sattumalta, kun minua pyydettiin FC Gepardin taustahommiin. Sillä tiellä ollaan edelleen - enkä ole katunut, että lähdin mukaan futsalkuvioihin. Olen päässyt vaikuttamaan suomalaisen futsalin kehitykseen lähes koko sen historian ajan - lajista on tullut iso osa elämääni, Tuukka Hakala toteaa.