Kurinpitovaliokunta määräsi pelikieltoja Miesten Kakkosen SJK Akatemia - Hercules -ottelun tapahtumista

Herculeksen pelaaja Oskari Haanpäälle määrättiin yhden ottelun lisäpelikielto kentältä poistosta seuranneen automaattisen kahden ottelun pelikiellon lisäksi. SJK Akatemian Salifu Senghore sai kolmen ottelun pelikiellon.

Ottelun erotuomarin raportin mukaan Haanpää potkaisi kotijoukkueen pelaajaa jalkapohjalla pallon ollessa poissa pelistä. Haanpää ajettiin kentältä punaisella kortilla ja hän poistui rauhallisesti pukukoppiin.

Ottelun tarkkailijan lisäraportin mukaan noin minuutti loppuvihellyksen jälkeen Senghore juoksi maaliltaan kohti Herculeksen vaihtopenkkiä ja pelaajaa, jonka kanssa he olivat saaneet aiemmin keskenäisestä provosoinnista varoitukset. Senghore tönäisi Herculeksen pelaajaa, joka kaatui ja jäi maahan makaamaan.

Tarkkailijan mukaan nopea tilanne meni tuomarikolmikolta ohitse, ja Senghorelle jäi antamatta toinen varoitus ja sitä kautta kentältäpoisto tai mahdollinen suora kentältäpoisto lyönnin seurauksena.

Tarkkailija myöntää, ettei katsomosta ollut mahdollista nähdä lyöntiliikettä, mutta hän havaitsi Senghoren juosseen penkkien luo ja ojentaneen kätensä.

Pukukoppikäytävällä SJK:n kapteeni kertoi tuomaristolle joukkueen maalivahdille kohdistetusta rasistisesta kielenkäytöstä. Kapteenin mukaan vastajoukkueen pelaaja oli solvannut Senghorea rasistisesti useita kertoja ottelun viimeisen kymmenen minuutin aikana.

Tuomaristo eikä ottelun tarkkailija ole kuullut rasistisia ilmaisuja.

Senghore myöntää vastineessaan huitaisseensa avokämmenellä pelaajaa, mutta kiistää iskun olleen voimakas. Senghore nostaa vastineessaan esiin ottelun aikana ilmenneet useat rasistiset ilmaisut sekä provosoinnin, joihin pelaaja on hänen mukaansa syyllistynyt ensimmäisellä ja toisella puoliajalla. Senghoren mukaan myös joukkuetoverit voivat todistaa kuulleensa osan huutelusta. Hän pahoittelee tekoaan.

Pelaaja kiistää omassa vastineessaan syyllistyneensä rasistiseen huuteluun. Hän myöntää provosoineensa maalivahtia yhden kerran käyttämättä rasistisia ilmaisuja, ja saaneensa provosoinnista varoituksen.

Kurinpitovaliokunnan päätöksen mukaan Haanpää on syyllistynyt pelitilanteen ulkopuolella vastustajaa potkaistessaan epäurheilijamaiseen ja epäasialliseen käytökseen. Vastustajan jalkaan kohdistuneella potkulla Haanpää on asettanut vierasjoukkueen pelaajan loukkaantumisen vaaraan. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtajan mukaan kyse on ollut tahallisesta väkivaltaisesta käyttäytymisestä pelitilanteen ulkopuolella, minkä vuoksi hänelle määrätään yhden ottelun lisäpelikielto kentältä poistosta seuranneen automaattisen kahden ottelun pelikiellon lisäksi.

Senghoren tapauksessa kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja huomauttaa, että mahdolliset vastustajan rikkeet eivät oikeuta rikkomaan Palloliiton sääntöjä tai määräyksiä. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää näytettynä, että Senghore on tarkkailijan lisäraportissa kuvatulla sekä ottelutallenteessa ilmenevällä tavalla lyönyt vastustajajoukkueen pelaajaa pään alueelle. Tekoa on pidettävä epäurheilijamaisena ja epäasiallisena käytöksenä. Kurinpitovaliokunta on ottanut lieventävänä seikkana huomioon, että Senghore on katunut ja pahoitellut tekoaan jälkikäteen. Kurinpitovaliokunnan puheenjohtaja pitää kolmen ottelun pelikieltoa aiemman rangaistuskäytännön mukaisena.

Rasistisen käytöksen epäilyn kohteena olleelle pelaajalle ei tuomita rangaistusta. Kurinpitovaliokunta toteaa, että osapuolten esitysten perusteella ei voida varmuudella sanoa, onko pelaaja syyllistynyt rasistiseen käytökseen ottelussa. Senghore on vastineessaan kertonut pelaajan toistuvasti solvanneen ja provosoineen häntä rasistisesti ja myös erotuomari ja tarkkailija ovat raporteissaan kuvailleet, että heille on kerrottu rasistisesta käytöksestä ottelun aikana. Erotuomari ja tarkkailija eivät ole kuitenkaan havainneet ottelussa käytetyn rasistisia ilmaisuja. Myöskään kurinpitovaliokunnalle toimitetusta ottelutallenteesta ei ole havaittavissa väitettyjä rasistisia ilmaisuja tai muuta rasistista käyttäytymistä.

Palloliitolla on nollatoleranssi rasismiin. Oikeusturvasyistä ilman riittävää näyttöä rangaistavasta teosta ei voida asettaa rangaistusta. Pelaajan ei voida katsoa syyllistyneen rangaistavaan menettelyyn, sillä selostetun perusteella on jäänyt näyttämättä, että pelaaja olisi käyttänyt rasistisia ilmauksia vastustajan pelaajasta.

Juttua tarkennettu 20.7. : Lisätty Senghoren vastinetta käsitelleeseen kappaleeseen, että kyse oli myös provosoinnista. Tarkennettu myös kohtaa, jossa SJK-joukkuetovereiden kerrotaan kuulleen osan vastustajan pelaajan huutelusta käsitelleen yleisesti huutelua, ei rasistista huutelua.