KuPS:lla vahva maalivahtiryhmä

• Jalkapallosarjat

Naisten liigakausi alkaa lauantaina 23. maaliskuuta. Kuopion Palloseuran uuden naisten edustusjoukkueen tiivis kilpailukausi alkaa tuolloin espoolaista FC Honkaa vastaan.

KuPS-joukkueen vahvuudessa harjoittelee ja pelaa neljä nuorta innokasta maalivahtia, jotka ovat kehittäneet viime viikkojen aikana omia torjuntataitojaan seuran Veikkausliigajoukkueen maalivahtivalmentajan Jori Särkän johdolla.

Särkkä on ryhtynyt vetämään harjoitteita maalivahdeille helmikuun lopusta alkaen ja hänelle on kehittynyt hyvä kuva naisten liigajoukkueen maalivahtitilanteesta sarjakauden kynnyksellä.

- Meillä on hyvä neljän maalivahdin ryhmä valmentaa, Särkkä toteaa KuPS:n sivuilla.

Ryhmään hankittiin talvella kovan luokan vahvistus, kun costaricalainen Daniela Solera liittyi uuden KuPS-joukkueen riveihin. Solera on hankkinut kokemusta kovista ja isoista peleistä Etelä-Amerikassa.

- Hän tuo joukkueeseen oikeanlaista kansainvälistä kokemusta. Hän on voittanut naisten Copa Libertadoresin ja hänet valittiin koko turnauksen parhaaksi maalivahdiksi, Särkkä muistuttaa.

- Daniela on hyväkokoinen maalivahti ja hyvä laukausten pysäyttäjä ja oman rangaistusalueen hallinta on hyvällä tasolla. Häneltä löytyy luonnostaan oikeanlaista johtajuutta ja sitä me toivommekin. Hän toimii loistoesimerkkinä joukkueen muille maalivahdeille ja hän alkaa osallistua myös Pohjois-Savon Urheiluakatemian aamutreeneihin, Särkkä toteaa.

Solera on tavoitteellinen urheilija, jolla on voimakas halu kehittää itseään ja mennä omalla urallaan eteenpäin.

- Eurooppalaista jalkapalloa arvostetaan Etelä-Amerikassa paljon ja se kiinnostaa siellä. Eurooppaa ja Suomea pidetään hyvinä väylinä isompiin sarjoihin. Sopeutumisessa uuteen ympäristöön menee tietysti oma normaali aikansa, hyvään suuntaan mennään. Me pyrimme tunnistamaan pelaajan vahvuudet ja pyrimme kehittämään niitä vieläkin paremmiksi kokonaisvaltaisen harjoittelun kautta. Se on avainasemassa, Särkkä korostaa.

• KuPS Naiset