KTP sai uuden valmennustiimin

• Jalkapallosarjat

KTP:n neuvottelut ensi kauden valmentajiensa kanssa tulivat toivottuun lopputulokseen. Ensi kaudella KTP:tä valmentaa uusi valmennustiimi, joka koostuu kahdesta uudesta ja yhdestä viime kaudella joukkuetta luotsanneesta valmentajasta.

Päävastuun KTP:n valmennuksesta ottaa Argo Arbeiter, 44, joka muistetaan vihreävalkoisten riveistä maaliahneena hyökkääjänä liki 20 vuoden takaa. KTP ja Arbeiter allekirjoittivat 2+1-vuotisen sopimuksen. Lisävuosi on seuran optiolla.

Argo Arbeiter oli keskeisessä roolissa, kun hän oli maaleillaan nostamassa KTP:tä Veikkausliigaan vuonna 1998. Hän edusti myös vuotta myöhemmin liigassa Kotkan TP:n nimellä esiintynyttä seuraa. Arbeiter lopetti pelaajauransa kauden 2011 jälkeen. Osin jo peliuransa aikana valmennustehtävissä aloittanut entinen hyökkääjä on valmentanut toistaiseksi vain Virossa. Hänen ansioluettelostaan löytyy valmennuspestejä muun muassa FC Leviadasta ja FC Florasta sekä viimeisimpänä Kalev Tallinnan ja Viron alle 19-vuotiaiden maajoukkueesta.

–Valmentajana Argo tunnetaan laaja-alaisesti hyvänä nuorten pelaajien kehittäjänä. Lisäksi hänellä hyvä näkemys nykyaikaisen jalkapallon vaatimuksista, KTP:n hallituksen jäsen Jukka Mustonen sanoo seuran sivuilla.

Arbeiter itse hyppää mielellään uuteen haasteeseen. Vaikka tavoitteena on kehittää nuorista lupauksista osaavia pelaajia, ei se silti poissulje kovaa tavoitetta, joka on nousu Veikkausliigaan.

–Ajatukset ja tavoitteet ovat positiivisia. En vielä tiedä paljoa joukkueesta, mutta näin viime vuonna pari peliä ja minulla on selvät ideat, miten jatkossa edetään. Tänä vuonna tuli täyteen tasan 20 vuotta siitä, kun tulin pelaajana Kotkaan ja siitä ajasta jäi hyvät muistot. Toivon, että niin seurajohto, valmennus, pelaajat, taustahenkilöt kuin yleisökin tekee kaikkensa saavuttaaksemme tavoitteemme, Arbeiter kertoo.

Valmennustiimiin liittyy uutena kasvona Indrek Zelinski, 43, joka valmensi viimeksi Viron pääsarjajoukkue Pärnu Vaprusia. Lisäksi hän on valmentanut Viron ikäkausimaajoukkueissa ja FC Levadiassa. Arbeiterin tapaan Zelinski omaa vankan peliuran, jonka aikana hän pelasi kaudella 2001 Veikkausliigaa FC Lahdessa sekä useamman kauden Viron pääsarjan lisäksi Tanskassa ja Ruotsissa.

KTP:n edustusjoukkueen valmennustiimissä jatkaa Ossi Virta, 30, jolle käynnistyy jo neljäs kausi kotkalaisseuran palveluksessa. Virran jatkaminen on jatkuvuuden kannalta merkittävä asia. Hiljattain Virta valittiin Vuoden taitovalmentajaksi Kaakkois-Suomessa.

–Ossin rooli on erittäin merkittävä. Hän tuntee kotimaiset pelaajat parhaiten seurasta sekä tapamme toimia. Olemme erittäin otettuja siitä, että hän halusi jatkaa Kotkassa, Mustonen sanoo.

KTP:n puheenjohtaja Jarkko Pippola on mielissään uudesta valmennustiimistä.

–Se on myös tärkeää, että valmentaja tuntee historiansa kautta kotkalaiset tavat ja olosuhteet. Nyt teimme pidemmän ajan suunnitelmat seuran kehittämiseksi, Pippola sanoo.

• FC KTP