KTP ja TPS kohtaavat liigakarsinnassa

• Jalkapallosarjat

Ensimmäinen osa pelataan keskiviikkona Kotkassa ja toinen lauantaina Turussa.

Kotimainen jalkapallokausi huipentuu Veikkausliigan karsintoihin, joissa KTP sekä TPS taistelevat paikasta pääsarjaan. Sekä Elisa Viihde että Ruutu näyttää kummankin ottelun suorana.

KTP päätti Ykkösen kauden voitokkaasti kaatamalla FF Jaron vierasottelussa. Koska AC Oulu voitti oman ottelunsa samaan aikaan, KTP ei hienosta kaudestaan huolimatta päässyt juhlimaan sarjan voittoa.

Edellisviikko oli kotkalaisille kiireinen, sillä sunnuntain lisäksi joukkue pelasi myös keskiviikkona. Tällöin KTP haki vierasvoiton Vaasasta. Päävalmentaja Argo Arbeiter oli tyytyväinen omiensa otteisiin etenkin FF Jaroa vastaan.

– Tiesimme, että Jaro tulee kovaa päälle ja valitsimme erilaisen taktiikan. Koska he hakivat maaleja täysillä, meille aukeni mahdollisuuksia vastaiskuihin. Meillä oli kontrolli koko ottelusta ja kaikki meni niin kuin pitikin, Arbeiter toteaa.

Päätöskierroksen voitto oli KTP:lle kauden 14., ja joukkueen lopullinen pistemäärä (47) oli viisi pistettä isompi kuin viime kaudella, vaikka sarjaotteluita pelattiin tuolloin viisi enemmän. Arbeiter kokee, että kiitos hyvistä tuloksista kuuluu pelaajille.

– Pelaajat sen työn tekee kentällä. Meillä oli kauden alla selvä näkemys siitä, millaisia pelaajia haluamme eri pelipaikoille, ja saimme paljon haluamiamme pelaajia. He ovat tehneet hienoa työtä, ja olen erittäin ylpeä heistä, Arbeiter sanoo.

– Tämä on ollut todella vaikea kausi, jota korona on sotkenut. Selvisimme karanteenista ja ottelusiirroista kunnialla, vaikka kauteen mahtui muutama moka. Elämässä ei voi saada kaikkea, mitä haluaa.

Arbeiterin harmiksi joukkueen runkopelaajista Tuomas Ollila, Thomas Agyiri sekä David Ramadingaye ei pääse ainakaan karsinnan ensimmäiseen osaan. Kapteeni Ramadingaye sijoittui seitsemällä maalillaan joukkueen sisäisen maalipörssin kolmanneksi, kun eniten osumia viimeistelivät 11 kertaa osunut Mika sekä yhdeksän maalia mättänyt Antti Mäkijärvi.

TPS on KTP:lle tuttu vastustaja viime kaudelta, jolloin joukkueet kohtasivat Ykkösessä kolmesti. TPS vei kauden kaksi ensimmäistä sarjaottelua, ja viimeisessä joukkueet tasasivat maalit.

– Ainakin Veikkausliigassa TPS on vaarallinen vastaiskujoukkue, joka on hyvä puolustamaan ja todella hyvä erikoistilanteissa. Ne meidän täytyy hoitaa huolella.

TPS karsintaan hyvässä vireessä

Veikkausliigassa 11. sijoittunut TPS lähtee keskiviikon otteluun kahden pelin voittoputkessa. Joukkue kaatoi viime keskiviikkona KuPS:n ja sitä edellisessä ottelussaan SJK:n, mutta jäi lopulta pisteen päähän viimeisen säilyjän paikasta.

Turkulaisten kausi lähti käyntiin murheellisesti, sillä joukkue hävisi viisi ensimmäistä otteluaan. Päävalmentaja Tommi Pikkarainen sai väistyä jo neljän ottelun jälkeen, jolloin tilalle nimettiin Jonatan Johansson. Johanssonin alaisuudessa TPS:n tulokset paranivat, ja joukkue voitti kolme seitsemästä elokuun ottelustaan.

TPS:n sarjakauden saldo oli lopulta kuusi voittoa, kolme tasapeliä sekä 13 tappiota. Voitoista kolme tuli viimeisen neljän ottelun aikana, joten joukkue pääsee liigakarsintaan nousujohteisen vireen saattelemana.

– Olimme viimeisissä otteluissa vaarallisia, ja muotomme pysyi kasassa. Olemme koko syksyn ajan hiljalleen parantaneet peliämme ja löytäneet tasapainon. Meillä on ollut karanteeni ja kova otteluruuhka – se huomioiden olen tosi tyytyväinen jätkiin, Johansson toteaa.

– On henkisesti tärkeää, että saimme loppuun hyviä tuloksia. Ykkösen joukkueilla on liigakarsinnoissa alla hyvä kausi ja paljon voittoja, jotka nostavat itseluottamusta. On hyvä juttu, että me pääsemme pelaamaan niin ikään positiivisin mielin.

TPS:lla on monia pelaajia, jotka olivat mukana viime vuoden liigakarsinnassa. Tällä kaudella joukkueen parhaat maalintekijät olivat neljästi osuneet Mika Ääritalo sekä Santeri Haarala. TPS:n riveistä puuttuvat karsinnan ensimmäisestä osaottelusta ainakin Rodney Strasser, Eliécer Espinosa, Jesper Karlsson ja Juho Lähde.

Johansson oli sunnuntaina paikan päällä Pietarsaaressa seuraamassa FF Jaron ja KTP:n välistä Ykkösen ottelua. TPS:n valmennustiimi oli nähnyt kummankin joukkueen otteluita videolta, mutta Johansson halusi nähdä todennäköisen karsintavastuksen myös katsomosta.

– Vastakkain oli kaksi Ykkösen huippujengiä, ja se oli hyvätasoinen ottelu. KTP on tosi hyvin organisoitu joukkue, jolla on selkeä peli-identiteetti. He ovat hyviä erikoistilanteissa ja todella vaarallinen vastustaja, Johansson kehuu.

– Olemme valmistautuneet otteluun hyvin ja vastustajaa kunnioittaen. Olemme valmiita kovaan taisteluun.

Rajoitusten ollessa edelleen voimassa mitkään Palloliiton vapaakortit eivät oikeuta sisäänpääsyyn otteluihin. Liput ensimmäiseen osaan löydät täältä ja toiseen osaan täältä.

KTP:n ennakko

TPS:n ennakko