Kroatia vierailee Oulussa Pikkuhuuhkajien karsintojen kotiavauksessa

• Maajoukkueet

Kello 18:00 alkava ottelu näkyy suorana Yle Areenassa – liput Raatin iltaan löydät täältä! Lue ottelun ilmainen käsiohjelma tästä!

Alle 21-vuotiaiden maajoukkue (2000 ja myöhemmin syntyneet) sai viime perjantaina EM-karsintaurakalleen miltei täydellisen alun, kun joukkue kaatoi Viron vieraissa maalein 0–3. Anthony Olusanya vastasi avausmaalista, ja toisella puoliajalla isäntien oma maali sekä Eetu Mömmön osuma riittivät komeaan voittoon. Viro kolisteli avauspuolikkaalla ylärimaa, mutta toinen jakso oli täysin Pikkuhuuhkajien hallintaa.

Suomi oli ehtinyt harjoitella ennen Viro-peliä vain muutaman kerran yhdessä. Joukkueessa on pelaajia, jotka olivat mukana jo edellisissä EM-karsinnoissa, mutta ottelussa nähtiin myös U21-debyyttejä. Monelle maaottelu oli ensimmäinen sitten vuoden 2019.

– Olimme Viroa vastaan pelin edellyttämällä tasolla. Ennen ensimmäistä karsintapeliä jännittää aina - etenkin, kun korona-aika on aiheuttanut omat haasteensa valmistautumiseen. Monet kysymysmerkit kääntyivät perjantaina plussamerkeiksi, ja arvosanamme ottelusta on lähellä kiitettävää, päävalmentaja Juha Malinen toteaa.

– Pelasimme joukkueena tosi hyvin ja teimme asioita niin, kuin valmennus oli sanonut. Suunnitelmamme piti koko ottelun ajan. Vaikka peli oli meille ensimmäinen yhdessä, pelasimme jätkien kanssa hyvin yhteen. Kun tuloskin oli loistava, tästä on todella hyvä jatkaa, Oliver Antman sanoo.

Antman pelasi ottelussa vajaat 80 minuuttia ja oli vahvasti mukana helpottavassa 0–2-osumassa. FC Nordsjaellandia edustava Antman haastoi maaliin johtaneessa tilanteessa erinomaisesti, ja hänen keskityksensä kimposi verkon perukoille virolaisvahdin kautta.

Nuorukainen väläytteli osaamistaan monessa muussakin tilanteessa, eivätkä lisämaalit olleet kaukana. Vaikka hän oli harjoitellut vain muutaman kerran muiden keskikentän ja ylempien oksien pelaajien kanssa, yhteistyö näytti sujuvan mallikkaasti.

– Olusanyan sekä Mömmön kanssa pelasimme yhdessä maaliskuun harjoituspeleissä, ja aikoinaan Anssi Suhosen kanssa, mutta Naatan Skytän sekä Adam Marhievin kanssa en ollut koskaan pelannut. Kaikki meni Viroa vastaan hyvin, ja saimme toteutettua haluamiamme juttuja.

Lauantaina edessä oli matkapäivä, ja sunnuntaiaamuna joukkue siirsi katseet Kroatia-otteluun. Kroatia käynnisti EM-karsinnat kotiottelulla Azerbaidzhania vastaan, ja isännät tekivät tarvittavat maalit jo avausjaksolla – Roko Simicin 10. ja Luka Sucicin 24. minuutin osumat johdattivat Kroatian 2-0-voittoon Velika Goricassa.

Malinen korostaa, ettei joukkueen tule lähteä muuttamaan asioita liikaa. Päävalmentajan mukaan pelaajat saatiin Viroa vastaan asetettua sopiviin rooleihin, mutta ne tulevat välttämättä muuttumaan hieman, kun vastustajamme vaihtuu.

– Kroatian joukkue on täynnä pelimiehiä, jotka ovat hyvin urheilullisia. Pelaajilla on hyvä pallollinen itsevarmuus, mutta tarvittaessa he pelaavat pidempää palloa kohti kookkaita hyökkääjiä. He tekevät peleissä oikeita ratkaisuja tilanteiden mukaan, Malinen avaa.

– Kroatiaa vastaan meidän pitää viimeistellä tehokkaammin. Vaikka teimme kolme maalia, meillä oli paikkoja useampaan osumaan. Etenkin minulla oli mestoja, joista olisi pitänyt tehdä. Tiistaina niistä pitää laittaa sisään, Antman toteaa.

Pikkuhuuhkajat palaa Raatin stadionille parin vuoden tauon jälkeen. 10. syyskuuta 2019 Malisen suojatit kohtasivat EM-karsintojen kotiavauksessaan Pohjois-Irlannin, ja Onni Valakari huudatti yli 3000-päistä yleisöä jo kolmen minuutin pelin jälkeen. Ottelu päättyi lopulta 1–1-tasapeliin, mutta hieno ilta jäi varmasti monen pelaajan sekä katsojan mieliin. Myös tulevaan koitokseen on mennyt mukavasti lippuja.

– En edes muista, milloin viimeksi olen pelannut suomalaisyleisön edessä, ja odotan sitä innolla. Toivottavasti porukkaa tulee paljon – mitä enemmän, sitä siistimpi kokemus tulee olemaan kaikille, Antman fiilistelee.

Malinen on luonnollisesti mielissään siitä, että Pikkuhuuhkajat on saamassa merkittävän tuen yleisöltä.

– Tiistain otteluun on mennyt paljon lippuja – iso kiitos kaikille, jotka ovat sellaisen hankkineet. On harvinaista, että Pikkuhuuhkajien peliin on myyty yli 2 000 lippua monta päivää ennen ottelua. Suomalainen jalkapallo kiinnostaa selkeästi, Malinen sanoo.

– Kroatia on meille tuttu maa useista arvokisoista. Kentällä nähdään niin suomalaisen kuin kroatialaisen futiksen tulevaisuutta.

Viron ja Kroatian lisäksi Suomen lohkossa pelaavat Norja, Itävalta sekä Azerbaidzhan. Romaniassa ja Georgiassa kesällä 2023 pelattavaan lopputurnaukseen pääsee suoraan lohkovoittajat sekä paras lohkokakkonen. Muut lohkon toiseksi sijoittuneet karsivat neljästä kisapaikasta syksyllä 2022. Isäntämaiden lisäksi lopputurnaukseen pääsee 14 maata.

• Pikkuhuuhkajat