Koulutuspäällikkö ja huippujalkapallopäälliköt suomalaisen jalkapallon avaintehtäviin on valittu

Seurojen Palloliitto -hanke etenee, ja Palloliiton valtakunnalliseksi koulutuspäälliköksi on valittu portugalilainen Ricardo Duarte. Huippujalkapallopäälliköinä suomalaista jalkapalloa kehittävät jatkossa Marianne Miettinen ja Juho Rantala.

Tehtävät herättivät laajaa kiinnostusta ja Palloliitto sai hakuprosessissa vahvaa tukea UEFAn ja FIFAn asiantuntijoilta. Koulutuspäällikkö vastaa valtakunnallisen koulutusosaamisen kehittämisestä ja huippujalkapallopäälliköt nuorten maajoukkuetoiminnoista ja niiden kehitystyöstä.

- Positiot ovat aivan keskeisiä suomalaisen pelaajakehityksen näkökulmasta ja tämän valitun kolmikon johdolla on innoittavaa jatkaa työskentelyä suomalaisen jalkapallon puolesta, urheilutoimenjohtaja Hannu Tihinen kertoo.

- Näiden tehtävien valintaprosessissa apunamme työskenteli FIFAn konsultti Hansruedi Hasler. Hän oli mukana haastatteluissa ja antoi näkemyksensä ehdokkaista, mistä oli meille todella suuri apu, Tihinen kiittää.

Valtakunnallisena koulutuspäällikkönä marraskuun alussa aloittava Duarte omaa merkittävää kansainvälistä ja akateemista jalkapallo-osaamista. Hän on väitellyt tohtoriksi jalkapallon alalta ja kouluttanut eurooppalaisia valmentajia Lissabonin yliopiston jalkapallovalmentamisen laitoksella. Parhaillaan Duarte työskentelee Veikkausliigassa Vaasan Palloseuran valmentajana.

Tyttöjen huippujalkapallopäälliköksi valittu Marianne Miettinen on vastannut vuodesta 2011 lähtien - aluksi yhdessä Andrée Jeglertzin kanssa - Palloliiton pelaajakoulutuslinjauksesta (15-19-vuotiaat tytöt). Lisäksi UEFA Pro-valmentajaksi valmistunut Miettinen on toiminut vuosia Suomen alle 18- ja 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkueiden päävalmentajana ja työskennellyt viime vuodet Palloliitossa tyttöpuolen teknisenä johtajana.

Poikien huippujalkapallopäälliköksi valittu Juho Rantala siirtyy Palloliittoon HJK:sta urheilutoimenjohtajan tehtävästä. Tradenomin koulutuksen ja UEFA Pro-lisenssin omaava Rantala on työskennellyt valmentajana muun muassa HJK:ssa, FC Hakassa ja FC Hongassa Vuodet valmennus- ja urheilutoimenjohtajana ovat olleet Rantalan uralla menestyksekkäitä, ja hän on saavuttanut useita sarjanousuja ja mestaruuksia.

Lue lisää valituista ja heidän ajatuksiaan uudesta tehtävästään:

Ricardo Duarte >>
    Marianne Miettinen >>