Korpela: ”Olemme altavastaajia, mutta se sopii meille”

• Maajoukkueet

Naisten maajoukkue jatkaa perjantaina MM-karsintoja Itävaltaa vastaan. Joukkueet kohtasivat myös edellisissä MM-karsinnoissa - tuolloin voitot menivät tasan.

Suomi taistelee tiukasti MM-karsintaohkonsa toisesta sijasta. Pahin kilpakumppani on Itävalta, joka saapuu Helsinkiin tänään perjantaina.

- Minusta on ollut mukava lukea haastatteluita, missä pelaajamme sanovat, että tämä on hyvä tilanne. Otamme tämän positiivisena, näitä kunnon pelejä vartenhan me treenaamme. Joku jääkiekkovalmentaja sanoi play off -pelien aikaan, että mieluummin selkä seinää vasten kuin selkä sohvaa vasten. Se oli minusta osuvasti sanottu, Tinja-Riikka Korpela kiteyttää.

Itävallan joukkueessa on peräti neljä ”Tinnin” entistä seujoukkuekaveria saksalaisesta Bayern Münchenistä. Manuela Zinsberger, Carina Wenninger, Viktoria Schnaderbeck ja Laura Feiersinger ovat kaikki Euroopan huipputason tekijöitä.

- Saamme vastaamme viime EM-kisojen välieräjoukkueen. Lähdemme peliin altavastaajina, mutta se sopii meille. Kyseessä on meidän kotipeli ja yleisöä on tulossa paikalle paljon. Muun muassa nuo neljä ovat hyviä pelaajia, mutta Itävalta on voitettavissa. He ovat fyysisesti vahva joukkue ja siihen meidän pitää pystyä vastaamaan.

Suomi ja Itävalta olivat samassa lohkossa myös edellisissä MM-karsinnoissa. Molemmat kohtaamiset olivat varsin unohtumattoma ja jäivät erityisesti Korpelan mieleen. Suomen kotiottelu pelattiin Turussa syyskuussa 2013 heti EM-kisojen jälkeen. Adelina Engman ja Emmi Alanen tekivät maalit, kun Suomi voitti 2-1.

- Loukkaannuin ottelussa, mutta pelasin loppuun saakka aikamoisten kipujen kanssa. Kyyneleet vain virtasivat, kun peli päättyi. Loppuminen oli niin suuri helpotus ja voitto niin hieno. Magneettikuvissa selvisi seuraavana päivänä, että nilkka oli sökönä ja kauteni oli ohi. Pelasin tuolloin Norjassa ja jouduin jättämään Mestarien liigan ottelut väliin. Muutenhan kausi oli aika lopuillaan, ”Tinni” muistelee.

Joukkueiden toinenkaan kohtaaminen ei ollut tavallisimmasta päästä. Suomi oli 1-3-tappiolla, kun Korpela ajettiin tuomarin antamalla lisäajalla ulos suoralla punaisella kortilla. Rikkeestä tuomittiin myös rangaistuspotku, jonka maaliin mennyt Alanen torjui. Suomi oli siis tuossa vaiheessa käyttänyt jo kaikki vaihtonsa.

- Sain elämäni ensimmäisen ja edelleen myös viimeisen punaisen korttin. Yritin syöksyä palloon kädet edellä, mutta vastustaja sai juuri tökättyä sitä eteenpäin. Eli dyykkasin suoraan hänen jalkoihinsa. Nykyisin sääntö on, että vaikka vastustaja on maalintekotilanteessa, mutta toinen yrittää selvästi palloa, eikä rumasti, niin tuomio on keltainen kortti.

Näistä otteluista nyky-joukkueen kapteeni nostaa esille erityisesti Turun pelin taisteluilmeen ja yleisön tuen. Kannustusta on luvassa myös perjantaina, kun katsomoon saapuu iso määrä Stadi Cupin osallistujia.

- On mahtava kuulla, että paikalle on tulossa paljon yleisöä. Meidän pitää pystyä pitämään tasomme ja esittämään muutamia venymisiä joka puolella kenttää ratkaisujen hetkillä. Nämä asiat ovat pitkälti myös pääkopasta kiinni. Heillä on huippupelaajia, mutta niin on meilläkin.

Suomi-Itävalta perjantaina 8.6. Helsingin Telia 5G Areenalla klo 18. Suorana myös Ylen kanavilla. Katso lohkon tilanne ja otteluohjelma täältä.

• Helmarit