Koronavirustilanteen vaikutuksia jalkapallotoimintaan – ”Kunnioittakaa ja noudattakaa viranomaisten ohjeistuksia”

• Jalkapallosarjat

Palloliitto noudattaa jalkapallotoiminnassa Suomen hallituksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen linjauksia koronavirusepidemian rajoittamiseksi. Lisätietoja THL:n sivuilta >>

Jo aikaisemmin Palloliitto on tiedottanut jalkapallotoiminnan keskeytyksen jatkamisesta ainakin 13.5. saakka. Päätöksessä seurataan Valtioneuvoston linjauksia. Kilpailutoiminta on arvion mukaan mahdollista aloittaa noin kahden viikon kuluttua siitä, kun joukkuetoiminta käynnistyy. Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande kertoo, että Palloliitolle on viime päivinä tullut paljon kysymyksiä jalkapallotoiminnan harjoittelun organisoinnista poikkeusaikana.

- Haluamme muistuttaa niin seuroja kuin yksittäisiä pelaajia, että vaikeasta tilanteesta huolimatta tärkeintä on noudattaa viranomaisten ja THL:n antamia ohjeistuksia koronaepidemian voittamiseksi. Terveydestä ei tule tinkiä ja kaikilta toimijoilta vaaditaan pitkäjänteisyyttä.

- Vaikka joukkueharjoittelu on tauolla, omatoiminen harjoittelu on edelleen sallittua ja suositeltavaa annettujen ohjeiden ja määräysten rajoissa, Casagrande muistuttaa.

- Annettuja ohjeistuksia on joillakin kentillä rikottu ja harjoitteluryhmät ovat olleet suosituksia suurempia, vaikka virallisesta seuratoiminnasta ei ole ollut näissä tilanteissa kysymys. Seurat ovat ohjeistaneet joukkueitaan ja valmentajiaan aktiivisesti. Jos korjattavaa toimintatavoista on löytynyt, siihen on puututtu seurojen toimesta välittömästi ja yhteistyö seurojen kanssa on toiminut, Casagrande kiittää.

Casagrande kertoo, että ammattilaispelaajien ja ammattilaisseurojen osalta on tullut tarkentavia tiedusteluja pienryhmäharjoittelusta.

- Lähtökohtana myös ammattilaistoiminnassa on terveys kaikessa toiminnassa. Seurat tietysti konsultoitavat toimintansa seuran lääkärin kanssa, Casagrande huomauttaa.

- Ymmärrän hyvin ammattilaisten tarpeen oman työkyvyn ylläpitoon, mutta pienryhmäharjoittelun osalta ollaan vaikeasti tulkittavissa olevalla alueella. Luotamme luonnollisesti siihen, että erityisesti huippuseuramme pitävät erittäin hyvää huolta omasta henkilöstöstään ja toimivat vastuullisesti.

Veikkausliiga on laatinut tarkan ohjeistuksen omille seuroilleen varmistaakseen, että kaikki seurat tulkitsevat Valtioneuvoston ohjeita oikealla tavalla myös pienryhmäharjoittelun osalta. Tämä ohjeistus jaetaan myös muille pääsarjaseuroille.

- Olemme myös varmistaneet, että Jalkapallon Pelaajayhdistys on sitoutunut annettuihin linjauksiin. Ymmärrämme, että into on kova, mutta vetoan kuitenkin jalkapalloväkeen – Kunnioittakaa ja noudattakaa viranomaisten ohjeistuksia. Sitä nopeammin pääsemme kaikki kaipaamamme pelin pariin, Casagrande päättää.

Veikkausliigan ohjeistus seuroille >>

WHO:n ohjeistus kilpailujen järjestäjille >>