Korona-vuosi korosti yhteistyön merkitystä maajoukkuetoiminnassa

• Maajoukkueet

Tyttöjen maajoukkuevuosi on ollut vahvasti koronan värittämä. Pelejä ja leirejä jouduttiin perumaan, mutta taustalla on tapahtunut paljon. Vuoden kirkkaimmat hetket tarjosi Helmarit.

Naisten A-maajoukkue kohtasi syksyn aikana EM-karsintalohkon ennakkosuosikin Skotlannin kahdesti ja voitti molemmat jännittävien vaiheiden jälkeen 1-0. Varsinkin joulukuussa pelattu vierasottelu nousi otsikoihin, kun vaihtopelaaja Amanda Rantanen karkasi läpiajoon ja viimeisteli erotuomarin antamalla lisäajalla.

Suomi johtaa lohkoa kaksi kierrosta ennen päätöstä paremman maalieron turvin ennen Portugalia. Anna Signeulin suojatit kohtaavat Portugalin kotona 19.2. ja Kyproksen vieraissa neljä päivää myöhemmin.

- Helmareista paistaa tällä hetkellä yhtenäisyys kaikin tavoin ja onnistumiset ruokkivat onnistumisia. Puolustuspelaaminen on mennyt paljon eteenpäin, kollektiivisuudesta tulee samoja viboja kuin Huuhkajista. Skotlanti-voitot olivat fantastisia suorituksia. Olen liikuttunut, ylpeä ja onnellinen joukkueesta, huippujalkapallopäällikkö Marianne Miettinen kehuu.

Miettinen seuraa maajoukkueiden toimintaa myös pelaajakehityksen näkökulmasta ja nostaa esiin huomion. Helmareiden avauskokoonpanossa vierasottelussa Skotlantia vastaan oli vain kaksi pelaajaa, jotka eivät ole edustaneet Suomea nuorten MM-lopputurnauksessa. He ovat keskikentän maestrot Emmi Alanen ja Eveliina Summanen.

- MM-kisaotteluilla ja -tapahtumilla on iso merkitys pelaajan kasvamisessa huipulle.

Haastavien uutisten vuosi

Joulukuun puolivälissä saatiin jälleen uusi ”korona-uutinen” koskien nuorten maaotteluita. U19-tyttöjen ja poikien EM-karsintaturnaukset pyritään pelaamaan maalis-huhtikuussa. U17-ikäluokan, eli vuonna 2004 syntyneiden karsinnat peruttiin kokonaan.

Uutinen oli odotettu, mutta harmillinen. Maajoukkuevuoteen mahtuu paljon siirtoja ja perumisia, joten onnistuneista tapahtumista nautittiin niidenkin edestä. Yksi tällainen oli heinä-elokuun vaihteessa Eerikkilässä järjestetty Helmariturnaus.

- Ilmapiiri oli todella lämmin ja asioita haluttiin tehdä erityisen paljon yhdessä kevään ja kesän korona-blokin jälkeen. Koko tapahtuma oli onnistunut ja taas askeleen viime vuotta parempi kokonaisuudessaan, Miettinen toteaa.

- Palloliiton koulutuspuolelta oli mukana paljon osallistujia. Enää ei ole jakoa tyttö- ja poikapuoleen niin, että työskentelisimme tytöissä vain keskenämme. Helmaritoiminnan tärkein funktio on valmennusosaamisen kehittäminen ja sitä kautta pelaajakehitys. Tässä yhtälössä tiivis yhteistyö on todella tärkeää.

Helmariturnauksessa julkaistiin myös päivitetty Tyttöjen pelaajakehityspolku. Materiaalin viimeistely oli aikaa vievä prosessi, johon osallistui ja vaikutti moni. Pääset lukemaan sitä tämän linkin kautta >>

Prosessissa päivitettiin pelaajakoulutuksen linjaukset ja rakenne. Tavoite oli määrittää mitä missäkin ikäluokassa tehdään Palloliiton toiminnoissa ja miksi.

- Mikä siis on kaiken toimintamme punainen lanka. Mitä tapahtumia meillä tulee olemaan ja mitkä ovat niiden sisällöt. Haluamme auttaa seuroja näkemään kansainvälisen tason vaatimukset.

Pelaajakehityspolun jalkauttaminen vuoden 2021 tavoite

Korona-vuosi on hidastanut prosessin jalkauttamista ja lisäjalostusta seurojen kanssa kenttätasolla, ja se on vuoden 2021 iso tavoite. Miettinen muistuttaa samalla, etteivät linjaukset ja valinnat saa muuttua liian usein.

- Ison rakenteen tulee säilyä viidestä kuuteen vuoteen ja vasta sitten voidaan arvioida mitkä tulokset ovat. Se ei tietenkään tarkoita, ettemme eläisi mukana pelin evoluutiossa ja haistelisi jatkuvasti ajan trendejä. Olemme valmiita haastamaan ja terävöittämään valintoja yhdessä seurojen kanssa.

Tyttömaajoukkueiden pelitapa päivitettiin edellisen kerran 2018. Uusi versio on tehty tänä vuonna ja se julkaistaan vielä ennen vuoden vaihdetta. Se tulee olemaan ensisijaisesti maajoukkue-, alue- ja talenttivalmentajien käytössä.

- Sitä käydään seurojen kanssa läpi pelaajien palautekeskusteluissa ja koulutustilaisuuksissa, mutta internettiin emme laita niin yksityiskohtaisia tietoja pelitavastamme.

Vuoden 2020 kolmas merkittävä kehityskokonaisuus on liittynyt akatemiatoimintaan. Palloliitto on linjannut strategiseksi painopisteekseen ”laadukasta arkea tukevat toimintaympäristöt seuroissa” ja tähän vastataan rakentamalla 16-20-vuotiaille akatemioita. Pilottihankkeista ja suunnitelmista akatemioiden osalta lisää >>

Vuosi oli rikkonainen, mutta syksyn maajoukkuetapahtumat saatiin kuitenkin järjestettyä lukuun ottamatta U16-tyttöjen (2005) joulukuun alun leiriä, joka siirtyi toukokuulle.

- Siitä isot kiitokset seuroille ja aluevalmentajille – sekä yhteistyöstä että siitä, että he toimivat omassa arjessaan vastuullisesti. Eerikkilä taas teki vaadittavat erityisjärjestelyt, jotta me saimme muun muassa olla leireillä ainoina hallissa. Isoin kiitos menee maajoukkueiden valmennusryhmille, jotka tekivät monenlaisia muutoksia lyhyillä aikajänteillä, Miettinen kehuu.

Kansallinen liiga nosti tasoaan

Merkittävä voitto korona-arjessa oli myös Subway Kansallisen liigan läpivieminen. Pelillisesti Miettinen näki tason nousseen monessa joukkueessa, vaikka helppoa ei ollut.

- Kevään haasteet näkyivät peleissä esimerkiksi loukkaantumisina. Pelillisesti erityisesti kärkiottelut olivat hyvätasoisia. Åland United-KuPS Suomen cupissa oli aivan huikea monesta näkökulmasta.

- Pelaajakehityksen kannalta tärkeää on seurojen ja joukkueiden laaja-alainen tasonnousu, ei vain kärjen.

Sarjan tason yksi mittari on Mestarien liiga. HJK jäi ensimmäiselle karsintakierrokselle kärsittyään Islannissa 0-3 (0-3)-tappion Valurille. Miettinen ei nähnyt ottelua, mutta keskusteli siitä helsinkiläisjoukkueen valmennuksen kanssa.

- He näkivät eron painetilanteissa, kun aikaa ja tilaa on vähän. He pääsivät vauhtiin paremmin toisella puoliajalla, mutta kansainvälisten otteluiden puuttuminen näkyi. Pelaajat eivät olleet saaneet niitä pelejä tänä vuonna edes yksilöinä nuorisomaajoukkueista.

- Toinen teema, jonka he nostivat esiin, oli kyky toistaa jalkapallotekoja kovassa vauhdissa. Pelaajien on tärkeä nähdä kansainvälisten pelien vaatimustaso.

Yhteistyötä seurojen kanssa parannettava edelleen

Yhteistyö seurojen kanssa on avainasemassa, kun puhutaan yksilöiden ja maajoukkueen kehittämisestä ja menestyksestä. Miettinen korostaa vuoropuhelua ja haluaa sen sujuvan ensi vuonna taas hieman paremmin.

- Haluamme auttaa seuroja koko ajan paremmin. Arki on kaikista ratkaisevinta, maajoukkuetapahtumissa nähdään taso ja sitä palataan parantamaan omaan seuraan.

- Tähänkin on vaikuttanut korona, emme ole pystyneet kiertämään seuroissa niin paljon kuin haluaisimme.

Tyttömaajoukkueet saivat tänä vuonna omat fyysiset valmentajat olympiakomitean tuella. Näin ollen leirien kuormituksia ja palautumisia on pystytty seuraamaan entistä paremmin. Lisäksi maajoukkuetoiminto uusi syksyllä palauteväylänsä.

- Palautteen kanssa olemme halunneet osallistaa pelaajia entistä enemmän. Mukana on myös seuravalmentaja, mutta tapaamiset on nyt jouduttu pitämään Teamsin kautta. Tämän kokonaisuuden järjestämistä meidän täytyy organisoida alkuvuodesta paremmin.

Yksi vuoden vaikeista päätöksistä oli kansallisten lopputurnausten perumiset.

- Saimme siitä seuroilta paljon palautetta, se oli todella harmillinen päätös. Sitä oli tekemässä iso työryhmä ja katsoimme asiaa monesta näkökulmasta, Miettinen sanoo.

Katseet kohti vuotta 2021

Vuosi lähenee loppuaan ja on aika suunnata katseet tulevaan. Koko maailma ja jalkapalloyhteisö sen mukana on oppinut paljon joustavuudesta ja ongelmanratkaisusta. Uusia malleja ja toimintatapoja on luotu sitä mukaa kun niitä on tarvittu.

- Olemme pystyneet nopeisiin muutoksiin ja joudumme elämään tässä tilanteessa vielä ainakin kevään. Olennaisinta tulee olemaan yhteistyö seurojen, liiton ja esimerkiksi Eerikkilän kesken. Olemme päässeet pitkälle syksyn aikana ja toivon, että se jatkuu.

- Kansainvälisten pelien osalta toivon valoa tunnelin päähän U19-ikäluokan EM-karsinnoista, jotka on tarkoitus järjestää huhtikuussa. Jos niitä ei pelata, niin teemme kaikkemme sen eteen, että voimme leirittää pelaajia.

Kevään 2021 tärkeimmät päivämäärät osuvat helmikuulle, kun Helmarit pelaa EM-kisapaikasta Portugalia ja Kyprosta vastaan.

- Se olisi todella tärkeää koko suomalaiselle jalkapallolle ja tämä buusti vaikuttaa lajin yhteiskunnalliseenkin asemaan Suomessa. Huuhkajat pääsi EM-turnaukseen ensimmäistä kertaa ja naisilla on mahdollisuus palata sinne. Saisimme kaikki siitä lisää energiaa ja uskoa tulevaisuuteen, Miettinen fiilistelee.

Lue myös poikien huippujalkapallopäällikkö Juho Rantalan mietteitä vuoden päätteeksi >>

• tytöt
  • Helmarit