Kolumni: Seurojen Palloliitto

Kuukauden päästä kokoontuu Palloliiton ylimääräinen liittokokous käsittelemään kahta tärkeää asiaa. Lainkaan vähättelemättä uuden puheenjohtajan valinnan tärkeyttä (on totta kai erittäin tärkeä), on kokouksen tärkein asia Seurojen Palloliitto -uudistuksesta päättäminen. Tämä uudistus on varmasti suomalaisen jalkapallon kehittämisen kannalta yksi tärkeimmistä vuosikymmeniin.

Kuten eräs tunnettu jalkapallotoimittaja syksyllä totesi, tulevaisuuden kannalta ei niinkään tärkeää ollut se, miten tuossa vaiheessa pärjäämme yksittäisissä karsintapeleissä (koska mahdollisuudet päästä kisoihin olivat menneet), vaan tärkeintä on saada maaliin tämä uudistus ja saattaa Palloliiton toiminta 2020-luvulle.

Uudistuksen alkutahdit lyötiin jo kolme vuotta sitten Vaasan liittovaltuustokokouksessa. Jo tuolloin esillä oli Alueellinen malli, jonka hyötyjä pohdittiin yhdessä. Yhtenä tärkeänä vaihtoehtona oli yhden alueen malli eli Seurojen Palloliitoksi muuttunut yksi ja yhtenäinen Palloliitto. Keskustelu oli jo tuolloin uudistuksen suhteen positiivista ja eteenpäin vievää.

Seuraava tärkeä askel otettiin syksyllä 2015, jolloin niin ikään liittovaltuuston seminaarin yhteydessä tehtiin periaatepäätös ruveta valmistelemaan yhtä ja yhtenäistä Palloliittoa. Tämä valmistelu eteni osana uutta strategiaa, joka Liittokokouksessa huhtikuussa 2016 hyväksyttiin yksimielisesti. Tällöin uudistus sai vankan tuen ja liittohallitus ja sekä liittovaltuusto olivat velvolliset noudattamaan Liittokokouksen päätöstä asiassa.

Tämän jälkeen on edetty työryhmien valmistelun, liittohallituksen käsittelyn sekä liittovaltuuston hyvin monien käsittelyjen muodossa. Samanaikaisesti on valmistelussa oltu avoimia ja kaikki aineisto on ollut koko ajan liiton kotisivuilla kaikkien nähtävissä. Piirien ja seurojen edustajilta on haettu kommentteja mm. laajan seurahaastattelukierroksen sekä lukuisten erilaisten tilaisuuksien muodossa. Voidaan siis liioittelematta sanoa, että uudistusta on valmisteltu pitkään ja monitahoisesti, avoimesti ja kaikkien mielipiteitä kuunnellen. Kuluvana vuonna yksi ominaispiirre on ollut se, että erilaiset seurayhtymät ovat ottaneet julkisesti asiaan positiivisesti kantaa toivoen uudistuksen edistymistä. Liian nopeasta etenemisestä tai salailusta ei asian valmistelussa siten voida mitenkään puhua.

Seurojen Palloliitto -uudistus jakaantuu yhtäältä Toimintamalliin ja toisaalta Hallintomalliin. Valmistelun viime vaiheessa nämä osiot on yhdistetty toisiinsa siten, että ne ovat yhteen sovitettavissa. Nyt nuo mallit toimivat hyvin toisiinsa nähden, mikä on tietysti välttämätöntä.

Toimintamallin päätarkoituksena on saada lisää resursseja hallinnollisista tehtävistä kenttätyöhön.  Toimintamallin tavoitteena on ensinnäkin tuottaa laadukkaita palveluita, jotka ovat valtakunnallisesti johdettuja, mutta lähellä seuroja paikallisesti toteutettuna. Samalla puretaan päällekkäistä tekemistä ja keskitetään hallintoa sekä rakennetaan yksi yhtenäinen organisaatio seurojen oman kehittymisen tueksi.  Toimintamalliin sisältyy myös laajempi palveluiden hankkiminen seuroilta – näiden kykyjen ja halujen mukaisesti - täydentämään liiton omaa palvelutuotantoa.

Laskelmien mukaan uudistuksen vaikutukset ovat tässä suhteessa lähes 30 henkilötyövuoden suuruiset. Tämä pitää sisällään paitsi henkilöiden työnkuvien muutoksesta aiheutuvat lisäykset myös työn tehostamisesta aiheutuvat parannukset. Muutos tulee siten olemaan erittäin merkittävä. Pääosa lisäresursseista kohdistuu strategiamme mukaisesti Pelaajakehitykseen, mutta myös Seurakehityksen, Kilpailutoiminnan ja Myynnin ja Markkinoinnin resurssit kasvavat. Tällainen yhtälö ei voi olla kenenkään kannalta huono ratkaisu.

Futsalin osalta siirrytään organisaatiomalliin, joka myös varmuudella tehostaa toimintaa ja lisää sen resursseja. Futsal tulee entistä enemmän osaksi Palloliiton normaalia toimintaa. Samoin ruotsinkieliset palvelut tulevat paranemaan keskittämisen kautta. Hajanaisesta mallista on ollut haittaa tällekin tärkeälle asialle.

Toimintojen yhdistyessä yhtenäistyvät myös säännöt ja määräykset, taloudelliset maksut ja korvaukset ym. Tämäkin on tärkeä osa uudistusta. Erilaisten kilpailujen järjestäminen alueiden sisällä ja niiden yhteistyönä helpottuu.

Hallinnolliselta kannalta uudistus merkitsee ehdottomasti seurojen vaikutusvallan kasvamista. Näin pitää ollakin, jotta voimme käyttää nimitystä Seurojen Palloliitto. Seurojen vaikutusvalta on uudistuksen jälkeen suoraa ilman väliorganisaatioita.  Hallinnon muutokset tarkoittavat myös sitä, että hallintoelimiin tulee kausirajoitukset ja sitä myötä nuorten ja naisten pääsy vaikuttaja-asemaan toivottavasti helpottuu. Tärkeänä osana uudistusta ovat vielä valmisteilla olevat Eettiset säännöt. Niiden tarkoituksena on varmistaa, että Palloliitossa noudatetaan jatkossa ehdottomasti tasa-arvon, suvaitsevaisuuden, Fair Playn, Respectin ja avoimuuden periaatteita. Sen ja koko muutoksen myötä Palloliitto astuu uudistuneena 2020 -luvulle ja ihmisten mielikuva Palloliitosta jäykkänä sekä vanhoillisena urheilujärjestönä muuttuu ja kaikki voivat havaita Liiton modernisoituneen.

Toivottavasti uudistus sääntömuutoksineen hyväksytään ylimääräisessä liittokokouksessa 20.1.2018. Kaikki muu olisi valtava pettymys. Päätöksen jälkeen on vielä paljon työtä yksityiskohtien hiomisessa ja piirien kanssa sopimisessa, mutta ne on mahdollista tehdä vasta sen jälkeen, kun Liiton korkein päättävä elin on ottanut uudistukseen positiivisen kannan. Kaikkea ei tietenkään ole mitenkään mahdollista ratkaista ennen asian käsittelyä Liittokokouksessa.

Markku Lehtola
    Palloliiton va. puheenjohtaja