Koko seura on mukana AC Oulun taistelussa koronaa vastaan

• Jalkapallosarjat

Toimitusjohtaja Juho Meriläinen on erityisen iloinen siitä, ettei pelaajia tai työntekijöitä olla lomautettu.

”Hieno esimerkki siitä, miten urheiluseura voi olla näkyvillä, vastuullinen ja merkityksellinen näinä poikkeuksellisina aikoina”. ”Tämmöistä toimintaa tukee mielellään, kun seuran arvot ovat kunnossa”. "Vielä en tiedä missä kesäni vietän, mutta taidanpa ostaa kausikortin AC Oulun peleihin". ”AC Oulu on ollut koronakriisin ylivoimaisesti parhaiten hoitanut suomalainen jalkapalloseura”.

AC Oulu on kerännyt viime aikoina vuolaasti kehuja sosiaalisessa mediassa. Seuran toimet herättivät suurimpia otsikoita viime torstaina, kun useat AC Oulun pelaajat ilmoittautuivat maaseudun kausitöihin.

Seura on ollut aktiivinen myös aiemmin ja se on muun muassa tarjonnut yksityishenkilöille sekä yrityksille kauppakassi-palvelua. Ajatuksena on, että kauppaostoksia voi tilata kotiin tai toimistolle, ja edustusjoukkueen pelaajat kuljettavat ne perille.

AC Oulun toimitusjohtaja Juho Meriläinen kertoo kaiken lähtökohtana olleen sen, ettei ketään olla haluttu lomauttaa. Tämä on motivoinut työntekijöitä keksimään erilaisia ideoita, joilla valmentajat sekä pelaajat on saatu työllistettyä.

– Se olisi tietenkin ollut helpoin tie, jos olisimme ilmoittaneet pelaajille, että meillä on oikeus lomautuksiin. Koska urheilijoilla on niin heikko asema työmarkkinoilla, he tippuisivat suoraan peruspäivärahoille. Me emme halua asettaa heitä siihen asemaan, Meriläinen toteaa.

– Kaikki pelaajat tiedostavat tilanteen, ja he ovat tarttuneet ehdotuksiimme todella esimerkillisesti. On ollut tosi mukavaa nähdä se.

Erilaisten töiden etsiminen on ollut Meriläisen mukaan hyvin monipuolista. AC Oulu on ottanut yhteyttä eri yhteistyökumppaneihin, ja kyselyt ovat tuottaneet tulosta. Aktiivinen tiedotus vapaista työmiehistä taas johti Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliiton yhteydenottoon.

– Etenkin MTK:n tiedotteen jälkeisen positiivisen näkyvyyden määrä on yllättänyt. Hyvä palaute lämmittää totta kai mieltä, ja olemme tehneet selvästi jotain oikein. Teemme AC Oulussa kaiken arvojemme mukaan, eivätkä ne ole meille vain sananhelinää.

Vakavampien asioiden lisäksi AC Oulun aloittama neljän suora on ollut yksi kevään suurimmista jalkapallopuheenaiheista Twitterissä. FC Hongan haastaminen neljän suoraan sai valtavaa suosiota, ja muut seurat lähtivät nopeasti mukaan pelaamaan.

– Sometiimimme hoksasi sen hienosti, ja Honka lähti mukaan hyvin. Somessa voi tapahtua mitä vain, ja neljän suora lähti leviämään älytöntä tahtia, Meriläinen sanoo.

AC Oulu paljasti tänään keskiviikkona, että uusimpana aluevaltauksenaan seuran pelaajat ajavat laboratorionäytteitä Kajaanista ja Kuusamosta Ouluun. Paketti otetaan paikallisesta sairaalasta turvallisesti kyytiin ja toimitetaan Oulun yliopistolliseen sairaalaan.

– Tässäkin hommassa on mukana iso rinki pelaajia ja muita työntekijöitä. Työ on erittäin tärkeää yhteiskunnallisesti ja myös siksi meille mieluisa.