Kohti uudistuvaa Naisten Liigaa

Julkaistu

  • Jalkapallosarjat

Naisten Liigan historian ensimmäinen strategiaprosessi on ollut käynnissä syksyn ajan. Työssä on kuultu seuroja, pelaajia sekä muita sidosryhmiä, minkä pohjalta strategiatyöryhmä on työstänyt Liigan strategiaa vuosille 2020-2023. Strategia julkaistaan joulukuussa.

”Naisten Liiga ja sen pelaajat eivät ole saavuttaneet ansaitsemaansa huomiota näkyvyyden suhteen. Meillä on paljon tehtävää jo ihan pelaajien omassa, mutta etenkin seurojen sekä Liigan työssä”, pitkäaikainen liigapelaaja ja nykyään Italiassa ammattilaisena pelaava Paula Myllyoja kuvasi lähtötilannetta kesällä 2019. Tunnettuuden lisäksi erityisesti ammattimaiseen toimintaympäristöön sekä rakenteiden kehittämiseen liittyviä ajatuksia nousi esille, kun strategiatyö käynnistyi liigaseurojen strategiahaastatteluilla. Missä olemme nyt? Mitkä arvot ovat meille tärkeitä? Mikä on Liigan tavoite? Mitkä ovat tärkeimpiä kehityskohtia?

Liigaseurojen haastatteluiden ja liigan nykytila-analyysin lisäksi strategiatyö käynnistyi eri maiden jalkapallon pääsarjojen strategioihin ja parhaisiin käytäntöihin tutustuen. Ruotsin Damallsvenskan on pitkällä omassa työssään, mutta Suomen tavoin monissa Euroopan maissa ollaan vasta viime vuosina herätty kotimaisen pääsarjan kehittämiseen.

Sidosryhmiltä arvokasta näkemystä

Media on yksi keskeimmistä sidosryhmistä Liigan kehityksessä.

- Tärkeää on liigapelaajien tunnettuuden nostaminen persoonien ja tarinoiden kautta. Kiinnostavia tarinoita on paljon kerrottavaksi, sanoo Ilta-Sanomien urheilutoimituksen päällikkö Petri Lahti.

Jotta strategiassa saatiin myös pelaajien ääni laajalti kuulumaan, toteutettiin liigapelaajille kysely ja työpajatilaisuus yhteistyössä Jalkapallon Pelaajayhdistyksen (JPY) kanssa. Pelaajat näkivät keskeiseksi rakentaa Liigaa eteenpäin erityisesti huippu-urheilun arvo edellä ja turvaamalla pelaajien arjen toimintaympäristöjen kehittyminen.

- Huippu-urheilun korostaminen on tärkeää uusien katsojien tavoittamisessa - Naisten Liigassa pelataan hyvää jalkapalloa, ja se on tärkeä tuoda esille uudistuvassa Liigassa. Seurojen ammattimaiset toimintaympäristöt ovat myös keskeisiä, sillä kehittyminen ratkaistaan arjessa. Mitä ammattimaisemmat toimintaympäristöt seuroilla on, sitä enemmän pelaajat, joukkueet ja koko Liiga kehittyy. On todella tärkeää, että pelaajat olivat osana strategian työstämisen prosessia, minkä ansioista pelaajien tuomat näkökulmat voitiin huomioida, sanoo Pelaajayhdistyksen hallituksen jäsen Linda Ruutu.

Strategiatyöryhmä kiteyttämään taustatyötä ja luomaan suuntaviivoja

Laajasti osallistavan alkuvaiheen jälkeen erillisesti valittu strategiatyöryhmä ryhtyi pureksimaan löydöksiä ja kiteyttämään Liigan arvomaailmaa, tavoitteita ja painopistealueita vuosille 2020-2023. Strategiatyöryhmään valittiin ulkopuolisia sparraajia sekä seuratuntemusta tuovia jäseniä. Strategiatyöryhmään kuuluvat Risto Oksanen (Sponsoroinnin ja urheilumarkkinoinnin ammattilainen), Sammeli Sammalkorpi (perustaja ja toimitusjohtaja, Sievo), Vesa Kauppila (naisten jalkapallon kehittäjä, Kuopio), Ari Ruoholahti (myyntipäällikkö, Ilves Jalkapallo), Heini Toivonen (liigapelaaja, Oulu), Timo Saari (liigavalmentaja ja liiketoimintapäällikkö, Nummela) sekä Naisten Liiga ry:n hallituksen puheenjohtajisto (Mikael Virta, Åland United ja Joonas Sarelius, HJK).

Kuva: Naisten Liigan strategiaryhmä kokoontui ryhmäkuvaan 1. työpajan päätteeksi.

- Elämme historiallista hetkeä, jossa jalkapallolla on mahdollisuus siirtyä marginaaleista valtavirtaan myös naisten puolella. Nyt työstetty strategia on keskeinen työkalu tuossa muutoksessa, sanoo kaupallista osaamista sekä luovaa ajattelua strategiatyöhön tuonut Sievon perustaja ja toimitusjohtaja Sammeli Sammalkorpi.

- Huippu-urheilun ympärille rakentuvat yhteisöt ovat muuttumassa ja jatkossa siltä vaaditaan enemmän, kuin kyky laittaa logo rintaan ja nakit mukiin. Naisten Liigan valmistuva strategia viitoittaa sitä, mitä moderni huippu-urheilu voi parhaimmillaan olla, Sammalkorpi jatkaa.

Työryhmä on tarttunut tehtäväänsä avoimin mielin ja ilman valmiita malleja.

- Jatkossa on erityisen tärkeää asemoida jalkapallo huippu-urheiluksi myös naisten puolella. Tässä strategiassa ei ole lähdetty jäljittelemään muita urheiluliigoja, vaan Naisten Liigalle luodaan täysin oma identiteetti, mikä antaa vahvan pohjan tulevaan, näkee entinen Veikkausliigan myynti- ja markkinointijohtaja ja nykyisin Sponsorointi ja tapahtumamarkkinointi ry:a luotsaava Risto Oksanen.

- On ollut ilo olla mukana ja huomata, kuinka systemaattisesti ja nopeasti strategiatyö on edennyt. Strategiatyöryhmässä olleet henkilöt ajattelevat Naisten Liigan tulevaisuudesta ilahduttavan samankaltaisesti, vaikka jokaisella onkin hieman erilainen tausta, sanoo Ilveksen myyntipäällikkö Ari Ruoholahti.

- Tulevassa strategiassa pidän erityisen tärkeänä kehittää organisaatioita. Tavoitteena ovat ammattimaiset ja kunnianhimoiset organisaatiot, jotka mahdollistavat huippu-urheilun toteuttamisen, Ruoholahti jatkaa.

Valmis strategia pohjaa vahvoihin arvoihin ja keskeisiin painopisteisiin

Strategiatyö viimeistellään Palloliiton Seuraseminaarissa torstaina 21.11. Joulukuussa julkaistava strategia pohjaa olemassaolonsa vahvaan arvopohjaan, joka on kiteytetty yhdessä seurojen sekä pelaajien kanssa. Arvot toimivat jatkossa pohjana kaikessa Liigan tekemisessä ja viestinnässä.

Lisäksi strategia käsittää vision ja neljä painopistealuetta, jotka on tunnistettu keskeisiksi kuljettaessa kohti entistä ammattimaisempaa liigajalkapalloa. Kullekin painopistealueelle kuvataan tiekartat ja mitattavat KPI:t, joiden kautta onnistumista ja etenemistä voidaan seurata. Lisäksi liigaseuroille luodaan kannustinmalli, jonka kautta palkitaan onnistumisia strategian edistämisessä seuratasolla.

- On ollut innostavaa luotsata tätä strategiaprosessia, sillä sekä työryhmässä että seuroissa on vahva tahtotila systemaattiselle ja kunnianhimoiselle kehittämiselle. Välillä olemme haastaneet toisiamme, välillä innostuneet yhdessä ja nähneet samat asiat tärkeiksi. Tämä kaikki antaa vahvan pohjan strategialle, joka jatkossa antaa raamit ja suuntaviivat Liigan systemaattiselle kehittämiselle, Palloliiton naisten jalkapallon kehityspäällikkö Heidi Pihlaja päättää.