Klubi04:n Mannila – ”Pystymme parempaan, oli vastassa kuka vain”

• Jalkapallosarjat

HJK:n kakkosjoukkue Klubi04 nousi kaudeksi 2018 Ykköseen. Nuorisomaajoukkuepelaajia vilisevä ryhmä avasi kautensa Suomen Cupissa nappaamalla pisteen Veikkausliigajoukkueelta.

Klubi04 kaatoi viime syksynä FC Viikingit Ykkösen karsinnoissa näytöstyyliin ja valmistautuu parhaillaan uuden päävalmentajan johdolla Ykkösen kauteen. Mikko Mannilan suojatit avasivat kauden 1-1-tasapelillä TPS:aa vastaan. Seuraava haaste on toissa kauden liigamestari IFK Mariehamn vieraissa Ahvenanmaalla sunnuntaina.

- Pystyimme laittamaan Tepsille kampoihin, mutta peliesityksessämme oli paljon parannettavaa. Jos ei pallollinen pelimme tuottanut pettymystä, niin ei suuria onnistumisen tunteitakaan. Olen varma, että pystymme parempaan, oli vastassa kuka vain, Mannila ruoti.

- Kävimme TPS-peliä valmentajien ja pelaajien kanssa analyysin kautta läpi ja haluan nähdä sunnuntaina muun muassa aktiivisempaa prässipeliä. Sitä pitää saada organisoitua paremmaksi. Haluamme uskaltaa paremmin sekä rauhoittaa pitkiä hyökkäyksiämme ja pallollista peliämme. IFK on tasokas joukkue, mutta toivottavasti pystymme parantamaan näissä asioissa enemmän kuin hetkittäin. Realismia on se, että jos joudumme painikisaan, niin olemme koko ajan matossa. Meidän pitää löytää tällä joukkueella omat eväämme.

Mannila tarttui Klubi04:n päävalmentajan tehtävään marraskuussa, kun kolme kautta joukkuetta luotsannut Toni Koskela siirtyi RoPS:n liigajoukkueen valmentajaksi. Mannila voitti kaudella 2017 HJK:n B-junioreiden kanssa Suomen mestaruuden.

- Suomen cupin pelit peilaavat meille hyvin tulevaa sarjahaastettamme. Peli ei tietysti ole vielä valmista, eikä se ole sitä liigajoukkueillakaan tammi-helmikuussa. Saamme nyt juuri sellaisia pelejä, mitä tarvitsemme tässä vaiheessa. Toki jos minulla olisi kaikki maailman valta, pelaisin näitä kuukauden myöhemmin.

Toimivaa yhteistyötä edustusjoukkueeseen

Klubi04 on selkeästi HJK:n kakkosjoukkue ja kokoonpanon keski-ikä on matala. 28-vuotias Valeri Minkenen  toi viime kaudella tarvittavaa kokemusta ryhmään, mutta taitava keskikenttäpelaaja päätti uransa syksyllä.

Mannila täydentäisi mielellään porukkaansa ”isoveljellä tai kahdella”, mutta kriteerit ovat tiukat.

- Joukkueessamme on valtavasti lahjakkuutta ja potentiaalia. ”Vallu” oli viime vuonna huikea tyyppi kokeneena pelaajana ja hänen apunsa oli valtava myös kentällä.  Olemme kuitenkin hyvin kriittisiä siitä, että valitut pelaajat ovat joukkueeseemme sopivia pelillisesti ja henkisesti. Ikä ei kerro kaikkea ja väkisin emme sellaista pelaajaa hae.

Klubi04:n pelaajalistoilta löytyy Suomen maajoukkuenimiä ikäluokista 1999-2002. Muun muassa kesän 2018 EM-kotikisoihin valmistautuvassa ryhmässä on puolentusinaa peluria HJK:sta ja Klubi04:stä. Yhteistyö seuran lippulaivan eli edustusjoukkueen kanssa toimii Mannilan mukaan saumattomasti.

- Yhteistyö on todella läheistä niin pelaajaliikenteen kuin pelillisten asioiden puolesta. Käymme asioita läpi (Mika) Lehkosuon, (Jose) Riveiron ja muun valmennusryhmän kanssa lähes päivittäin. Jos ja kun meiltä nousee sinne pelaajia kauden aikana, on se osoitus yksilön ja meidän muidenkin tekemästä hyvästä työstä. Onnistumisemme mitataan sekä sarjataulukossa että pelaajien kehityksessä.

- Tiedämme tarkkaan minkä tasoisia pelaajia meillä on, ja uskon, että Ykkönen on heille erinomainen sarja. Tietysti haaste on heille myös kova, Ykkönen on vaativa sarja. Suurimmalla osalla pelaajistamme on äärimmäiset korkeat tavoitteet omilla urillaan. Tämä on heille hieno mahdollisuus vakuutta paitsi itsensä myös muut, että he ovat oikealla tiellä.

- Me valmentajat, pelaajat ja koko seura olemme hyvin kilpailullisia. Haluamme tietysti voittaa joka pelin, mutta vielä en puhu tavoitteistamme julkisuuteen mitään.

Mannilalla on apunaan Suomen mittakaavassa äärimmäisen nimekäs taustajoukko. Kakkosvalmentajana aloitti vuoden vaihteen jälkeen 63 A-maaottelua ja kovan kansainvälisen uran tehnyt Mika Väyrynen. Maalivahtivalmennuksesta vastaa 156 liigapelin Tuomas Peltonen, joka kuuluu myös Suomen alle 21-vuotiaiden maajoukkueen valmennusryhmään.

- ”Väykkä” on loistava tyyppi ja hän on osoittanut jo heti alkutaipaleellaan äärimmäistä motivaatiota ja kiinnostusta valmentamista kohtaan. Hän haluaa oppia ja on hieno lisä tiimiimme. Joukkueelle hän antaa kansainvälisen uransa vuoksi paljon käytännön esimerkkiä. Hän pystyy varmasti auttamaan montaa nuorta pelaajaa kauden edetessä. Hänellä on kompetenssia puhua futiksesta ulkomailla aivan erilailla kuin meillä muilla.

Suomen Cupin lohkovaiheen otteluista valtaosa on nähtävänä suorina lähetyksinä Ruutu-palvelussa. Tämän viikonlopun kymmenestä ottelusta kahdeksan nähdään suorina lähetyksinä, yhtenä niistä IFK Mariehamn – Klubi04.

• Klubi 04