Klubi 04 pelaa ensi kaudella Ykköstä

• Jalkapallosarjat

HJK:n reservijoukkue on pelannut toistaiseksi koko kauden tappioitta.

Ensimmäinen Ykköseen kaudeksi 2021 nouseva joukkue selvisi lauantaina, kun Klubi 04:n lohkovoitto varmistui. Kakkosen B-lohkon toisella sijalla majaileva Ilves/2 kärsi kello 14:00 alkaneessa pelissä tappion Pallo-Iiroille, mikä tarkoitti Klubi 04:n nousun varmistumista jo kymmenisen minuuttia ennen joukkueen omaa peliä. Omassa ottelussaan helsinkiläiset peittosivat FC Espoon luvuin 3–2.

Klubi 04:n kausi on ollut valtaisa menestys, ja nuori ryhmä on voittanut 14 ottelua 15:stä maalierolla 51–13. Ainoa pistemenetys on maalittomaan tasapeliin päättynyt kesäkuinen ottelu TPV:n isäntänä – voittoputki on nyt 13 ottelun mittainen. Päävalmentaja Joonas Rantanen kertoo olevansa erityisen ylpeä juuri siitä, että Klubi 04 on suorittanut tasaisesti läpi kauden.

– Kauteen voi olla kokonaisuudessaan tosi tyytyväinen. Meillä ei ollut keväällä varsinaista nousupainetta, vaan lähdimme tekemään omaa työtämme sisältötavoitteidemme kautta. Vahva funktio toiminnallemme on tietenkin se, että pelaajat kehittyvät ja menevät eteenpäin, Rantanen toteaa.

– Meillä on nuori joukkue, mutta todella hyviä pelaajia. Tapamme pelata ja harjoitella on seuran linjan mukainen, joten lohkovoittoa voi pitää koko seuran voittona. Pelaajat ovat sitoutuneet pelitapaamme, ja se on tehnyt meistä vahvan kollektiivin – sitä kautta pelaajamme ovat päässeet loistamaan omilla ominaisuuksillaan.

Muutama Klubi 04:n pelaaja on saanut kauden mittaan näyttöpaikan edustusjoukkueessa. Yksi heistä on päätynyt myös maalitilastoihin – Kakkosessa komeat 14 maalia viimeistellyt Kai Meriluoto onnistui maalinteossa heti toisessa Veikkausliiga-ottelussaan. Rantanen uskoo, että Klubi 04:n tämän kauden pelaajia nähdään myös jatkossa edustuksen ringissä.

– Joitain pelaajia nousee varmasti taistelemaan peliajasta edustuksessa. Monelle pelaajalle hyppy Ykköseen on looginen ja sopiva. Tämä kausi on osoittanut sen, että he pärjäävät varmasti siellä.

Klubi 04:n edellinen visiitti Ykkösessä oli kaudella 2018, jolloin joukkue jäi sarjajumboksi. Reservijoukkueilla on ollut viime kausina vaikeuksia pärjätä Ykkösessä, ja täksi kaudeksi sarjaan nousseen SJK Akatemian putoaminen Kakkoseen varmistui viikonloppuna. Kuinka Klubi 04 onnistuu vakiinnuttamaan paikkansa Ykkösessä?

– Se on selvä juttu, että Kakkosen ja Ykkösen välillä on tasoero. Runkomme säilyy varmasti, mutta joukkuetta pitää toki vahvistaa, ja miettiä, millä profiililla kokeneempia pelaajia mahdollisesti tuodaan mukaan, Rantanen sanoo.

– Isossa kuvassa tämä on seurallemme mielenkiintoinen tilanne. Tämän kauden joukkueellemme ylempi sarjaporras on oikea askel, mutta meidän pitää miettiä myös niitä pelaajia, jotka nousevat B-junioreista Klubi 04:ään – on tärkeää löytää kaikille oikean tasoisia pelejä. Se on selvää, että Klubi 04 on joka tapauksessa osa pelaajaputkeamme.

Klubi 04:n seuraava ottelu pelataan lauantaina 24. lokakuuta. Liput Pallo-Iirot-otteluun löydät täältä.