Kliininen Ruotsi kaatoi Pikkuhuuhkajat

• Maajoukkueet

Suomi sai luotua muutaman hyvän maalipaikan, mutta vieraiden maalit jäivät näkemättä Falkenbergin illassa.

Alle 21-vuotiaiden (2000 ja myöhemmin syntyneet) maajoukkue kärsi 2–0-tappion Ruotsille vuoden ensimmäisessä maaottelussaan. Suomi aloitti ottelun vahvasti, ja Anthony Olusanya pääsi yrittämään ensi kertaa jo toisella minuutilla. Laukaus suuntautui kuitenkin päin Samuel Brolinia. Muutamaa minuuttia myöhemmin Ruotsi sai ensimmäisen paikkansa sivuvapaapotkusta – avausmaali syntyi isäntien kannalta onnekkaasti, kun pallo pomppasi yläkulmaan Robin Tihin pään kautta.

Ruotsi onnistui tuplaamaan johtonsa jo 13. minuutilla. Anthony Elanga pääsi hyvään vetopaikkaan, ja upea laukaus viuhui takayläkulmaan. Muutamaa minuuttia myöhemmin Elanga kokeili samoilta paikoilta, mutta tällä kertaa laukaus meni yli Viljami Sinisalon vartioiman maalin.

Suomella oli hyvä tilaisuus kaventaa vajaan puolen tunnin kohdalla. Olusanyalle pelattiin linjan taakse ja tämä pudotti Juho Ojaselle, jonka laukaus kuitenkin blokattiin kulmapotkuksi. Suomi pääsi toisen jakson loppua kohden paremmin peliin mukaan, mutta tauolle mentiin isäntien kahden maalin johdossa.

Toisen jakson alkajaisiksi Suomi sai vapaapotkun hyvästä keskityspaikasta, mutta tilanne kääntyi Ruotsin vastaiskuksi. Olusanya pääsi yrittämään boksin rajalta 51. minuutilla, mutta Ruotsin maalille puoliajalla vaihdettu Oliver Dolin torjui helposti.

Sinisalo sai venyä parhaimpaansa muutama minuutti tästä, kun Paulos Abraham laukoi tulisesti. Jaakko Oksasen hieman ohi mennyt laukaus oli Suomen paras tilaisuus toisen jakson avauspuolikkaalla. Viimeisen 20 minuutin aikana lähimpänä maalintekoa oli hyvin koko ottelun pelannut Eetu Mömmö, mutta lisämaaleja ei nähty.

Päävalmentaja Juha Malinen löysi paljon hyvää Pikkuhuuhkajien vuoden ensimmäisestä maaottelusta.

– Jäi sellainen fiilis, että saimme ensimmäistä kertaa tosi hyvää informaatiota tästä joukkueesta. Pystyimme parantamaan ensimmäisellä jaksolla vähän, mutta toisella jaksolla selkeästi. Pelaajat kertoivat ottelun jälkeen, että asioiden selventäminen tauolla auttoi, Malinen kertoo.

– Ruotsin toinen maali oli esimerkki joukkueesta löytyvästä yksilötaidosta. Heidän pelaajansa pystyivät ehkä toimimaan nopeammin tietyissä tilanteissa, mutta väittäisin jopa, että olimme joukkueena pikkusen valmiimpia. Pelin eri vaiheet näkyivät meillä selkeämmin.

Suomi lentää huomenna perjantaina Slovakiaan, jossa se viettää viimeiset leiripäivänsä. Leiri päättyy tiistaina, jolloin Suomi kohtaa isäntämaan Nitrassa. Missä Suomen tulee petrata tiistaihin mennessä?

– Ensinkin tulee miettiä, mihin asioihin kannattaa puuttua. Olemme käyneet leirillä läpi tiettyjä pelin vaiheita, joihin paneudumme nyt. Pidimme ensimmäiset palaverit jo tänään illalla, ja keräämme huomenna matkapäivänä klippejä ja materiaalia, jota näytämme päivän päätteeksi joukkueelle, Malinen avaa.

– Etsimme Ruotsi-pelistä hyviä esimerkkejä sekä asioita, joissa pitää parantaa. Lauantaina käymme läpi puolustuspään tilanteita ja sitä, mitä Slovakia tekee niissä tilanteissa. Sunnuntaina teemme saman hyökkäyspelimme osalta. Tulemme myös käymään läpi erikoistilanteita vastaavalla kaavalla.

Kello 15:00 Suomen aikaa alkava Slovakia-ottelu näkyy suorana Yle Areenassa.

Ruotsi – Suomi 2–0 (2–0)
5’ 1–0 Robin Tihi (oma maali)
13’ 2–0 Anthony Elanga

Suomen avaus:
1 Viljami Sinisalo (mv) (C)
2 Mikael Almén (71’ 7 Matias Rale)
4 Robin Tihi (82’ 15 Ville Koski)
5 Matias Vainionpää (71’ 22 Miika Koskela)
6 Noah Nurmi (60’ 16 Pyry Hannola)
8 Jaakko Oksanen (71’ 13 Adam Marhiev)
9 Anthony Olusanya (71’ 19 Momodou Sarr)
11 Juho Ojanen (82’ 14 Elias Mastokangas)