KimalaisCup 2019 keräsi ennätysmäärän päiväkotilapsia jalkapalloilemaan

• Jalkapalloharrastus
  • Seuratoiminta

Malmin Palloseuran vuosittain järjestämä KimalaisCup pelattiin torstaina 25. huhtikuuta Tapulin liikuntapuistossa. Turnaus on suunnattu päiväkoti-ikäisille lapsille, ja tänä vuonna osallistujia oli ennätykselliset 1 200. KimalaisCup järjestettiin nyt neljättätoista kertaa.

Tapahtumaa järjestänyt Jukka Airaksinen on ollut mukana KimalaisCupissa alusta alkaen. Ensimmäisenä vuonna Tapulissa pelattiin kuudella kentällä samanaikaisesti, mutta tänä vuonna kenttien määrä oli jo yksitoista. Turnauksen paikallinen suosio on yllättänyt jopa järjestäjän.

- Vuosi sitten päiväkodeista tulevien ihmisten kokonaismäärä ylitti 1000 henkeä. Silloin ajateltiin, että nyt maksimi on saavutettu. Kuitenkin tänä vuonna saatoimme todeta, että yhä vain entistä enemmän osallistujia ilmoittautui, Airaksinen kertoo.

Tapulin liikuntapuiston vilinässä voi vain todeta, että tällaisissa tapahtumissa liikunnan ja jalkapallon riemu on korkeimmillaan. Lapset eivät välitä pelien lopputuloksesta, vaan tärkeintä on päästä pelaamaan.

- Ilo näkyy siellä kentällä! On kiva katsoa, kun lapset kirmaavat ja kaikilla on hymy huulilla, toteaa Pihlajamäestä saapuneen päiväkotiryhmän vetäjä Juho Olenius.

KimalaisCup on todellinen grassroots-toiminnan taidonnäyte. Airaksinen kertoo tapahtumaa järjestäneiden määrän olleen noin 40 henkeä, pelinohjaajista makkaranpaistajiin. Iloinen tapahtuma vie kuitenkin mennessään, ja olo on palkitseva kovasta työstä huolimatta.

- Ei tämä ponnistus koskaan tunnu kohtuuttomalta. Tulin viideltä aamulla tänne valmistelemaan puitteita, mutta ei ollut yhtään ikävää herätä niin aikaisin tämän tapahtuman vuoksi, vaikka se normaalisti onkin minulle hankalaa, Airaksinen naurahtaa.

Myös Palloliiton pääsihteeri Marco Casagrande saapui paikalle ihastelemaan tunnelmaa. Hän peräänkuuluttaa vastaavanlaisten tapahtumien tärkeyttä paikallisella tasolla.

- Tämä on monella tasolla upea tapahtuma. Tapahtuman järjestelyistä vastaavat seuratyöntekijät ja vapaaehtoiset ovat arvokas voimavara lajiyhteisöllemme ja nöyrä kiitos kaikille tämänkin tapahtuman mahdollistaneille ihmisille. Tällaiset tapahtumat inspiroivat koko yhteisöä ja lasten vilpitön riemu osoittaa, mistä toiminnassa on pohjimmiltaan kyse.

- Nämä ovat hetkiä, joista lapset puhuvat kotona vielä monta päivää tapahtuman jälkeenkin. Todistamme tässä äärimmäisen tärkeitä hetkiä lasten arjessa, kolmen lapsen isä Casagrande tiivistää.

Päiväkodissa työskentelevä Olenius toivoo, että seurojen ja päiväkotien välistä yhteistyötä tiivistettäisiin. Hänen mukaansa paikallisen seuran yhteiskunnallinen arvo lasten liikuttajana on hyvin tärkeä, ja kehittämisen mahdollisuuksia riittää.

- Alueen seuroja pitäisi hyödyntää ja yhteistyötä tiivistää. Siinä olisi parantamisen varaa jokaisella seuralla ja alueella. Olemme jonkin saaneet organisoitua yhteistyötä PK-35:n kanssa. He järjestivät meille futistapahtuman, jossa päiväkotimme lapset pääsivät pelaamaan.

- Yhteistyö tuo alueelle me-henkeä. Me pidämme sitä todella tärkeänä.

Katso tunnelmia KimalaisCupista Huuhkaja-TV:stä artikkelikuvaa klikkaamalla.

• grassroots