Kilpailutoiminnan käynnistyminen kaudella 2020

• Jalkapallosarjat

Kauden 2020 kilpailutoiminnan käynnistämisen ajankohdasta ei toistaiseksi ole tarkkaa tietoa.

Palloliitto noudattaa viranomaisten ohjeistuksia ja suosituksia koronaviruksen leviämisen taltuttamiseksi. Palloliiton hallitus on jatkanut jalkapallotoiminnan keskeytystä ainakin 13.5. saakka valtioneuvoston linjauksen mukaisesti. Kansallisen kilpailutoiminnan aloitus seuraa ja kunnioittaa samaa linjausta.

- Arviomme on, että kilpailutoiminta on mahdollista aloittaa noin kahden viikon kuluessa siitä, kun viranomaismääräykset mahdollistavat joukkueiden harjoittelun. Tällä hetkellä on selvää, että kilpailutoiminta ei viranomaisten tekemien ratkaisujen johdosta voi missään tapauksessa alkaa ennen touko-kesäkuun vaihdetta, Palloliiton kilpailutoiminnan johtaja Pekka Soini tiivistää.

Palloliitossa on varauduttu siihen, että kauden aloituksen myöhästyminen voi vaikuttaa sarjajärjestelmiin ja kilpailutoimintaa ohjaaviin sääntöihin ja näihin liittyvää päätöksentekoa on tehostettu.

- Eri aloitusajankohtiin liittyviä skenaarioita ja sarjajärjestelmämalleja on laadittu useita. Kaikkien niiden lähtökohtana on tuottaa niin tarkoituksenmukainen kausi kaikille joukkueille kuin näissä olosuhteissa on mahdollista, Soini kertoo.

- Toinen lähtökohta on, että yhtään sarjaa ei jätetä pelaamatta vaan kaikki sarjat tavalla tai toisella saadaan pelattua, jos se vaan olosuhteiden puolesta on mahdollista.

Palloliiton hallinnoimien pääsarjojen (Kansallinen Liiga, Miesten Ykkönen, Miesten Kakkonen, Naisten Ykkönen) osalta aktiivista vuoropuhelua on käyty seurojen kanssa ja sitä myös koko ajan jatketaan. Veikkausliiga tekee kilpailutoiminnan osalta itsenäiset ratkaisunsa, mutta samoja suuntaviivoja seuraten.

- Käynnistämme kilpailutoimintaan liittyviä koulutuksia huhtikuun aikana ja näitä koulutuksia hyödynnetään myös asiaan liittyvässä tiedottamisessa. Lisäksi panostamme aktiiviseen tiedottamiseen verkkosivuillamme ja seurakirjeissä, Soini kertoo.

Kannustamme seuroja varmistamaan, että Pelipaikassa seuran ja toimihenkilöiden yhteystiedot ovat ajantasaiset, jotta päivittyvä tieto varmasti tavoittaa kaikki seurat ja niiden toimihenkilöt.

Yhteystietojen päivitys Pelipaikassa >>