Kemppi uskoo Helmareiden kehittyneen edellisistä Itävalta-otteluista

• Maajoukkueet

Tulevaan MM-karsintasyksyyn valmistautuva naisten A-maajoukkue leireilee parhaillaan Itävallassa. Hyökkääjä Juliette Kemppi on vakuuttunut vahvasti läpi EM-karsinnat esiintyneestä maajoukkueesta.

Maanantaina Wienissä kokoontunut Helmarit kohtaa Itävallan vasta viikon päätteeksi sunnuntaina. Suomi saa siis hio peliään rauhassa ja aloittaa valmistautumisen kohti syksyn MM-karsintaa tasokasta vastustajaa vastaan.

Kempin mukaan leiri onkin lähtenyt hyvin käyntiin.

– Onhan se aina hyvä fiilis olla maajoukkueen kanssa koossa. Eilen oli vähän rennompi päivä, kun tosiaan lennettiin ja moni oli pelannut viikonloppuna. Oli vain palauttava treeni. Tänään sitten ensimmäinen pallotreeni.

Sarjakaudessa parantamisen varaa

Englannin toisiksi ylimmällä sarjatasolla, London City Lionessesin riveissä pelaavalla Kempillä on kaksijakoiset tunteet kuluneesta kaudesta. Otteluita on maajoukkuetauon jälkeen enää muutama, ja joukkue pitää sarjataulukossa sijaa kuusi.

Toista kauttaan lontoolaisseuran värejä kantavan hyökkääjän mielestä Championship-vuodessa olisi ollut paljon parantamisen varaa.

– Meillä on ensin cupin peli Chelsea vastaan. Siitä tulee kova taisto. Ja sitten on vielä Liverpoolia vastaan viimeinen sarjaottelu. Alkukausi oli todella vaikea. Suoraan sanottuna tämä kausi on ollut vähän pettymys. Oli odotukset paljon korkeammalla, mutta tosiaan nyt olemme kuudensia.

Vaikka kausi ei olekaan sujunut suunnitelmien mukaan, hyökkääjä näkee mahdollisuuden tasonnostoon vielä viimeisissäkin otteluissa.

– Vielä on mahdollisuus olla viidensiä. Tottakai viimeiset pelit vielä täysillä eteenpäin ja toivottavasti tulee mahdollisimman paljon maaleja ja nollapelejä, niin päästään sille viidennelle sijalle.

Itävalta antaa sopivan vastuksen Helmareille

Ennen kuin sarjakausi taputellaan Englannissa täysin loppuun pääsee Kemppi nauttimaan maajoukkuepäivistä Helmareiden kanssa Itävallassa.

Arvokisojen kannalta merkittävät ottelut jatkuvat jo syyskuussa, kun Suomi aloittaa MM-kisoihin tähtäävät karsinnat. Edessä häämöttää tietysti myös kesän 2022 EM-lopputurnaus, johon Helmarit varmisti paikkansa vastikään helmikuussa.

– Tämä leiri on hyvä valmistava MM-karsintoihin ja myös EM-kisoihin, jotka ovat ensi vuonna. Kaikki maaottelut on tärkeitä ja on tosi hyvä olla yhdessä, pelata ja treenata.

Kemppi odottaakin Itävallasta juuri tähän hetkeen sopivaa vastusta Suomelle.

– On todella tärkeää, että pelataan tällaisia kovia pelejä. He ovat vähän samanlainen vastustaja kuin Saksa, voimakas ja nopea joukkue.

Suomi on kohdannut Itävallan viimeksi vuoden 2018 MM-karsinnoissa. Tuolloin molemmat karsintaottelut päättyivät tappioon – ensin kotona 0–2 ja sitten vieraissa 4–1. Kemppi muistelee silloisen, juuri vastikään Anna Signeulin valmennukseen siirtyneen, joukkueen olleen murrosvaiheessa.

Vahvasti ja tappiottomalla pelillä EM-karsintansa juuri selvittänyt Helmarit on Kempin mukaan kehittynyt noista päivistä joukkueeksi, jota kovienkin jalkapallomaiden on vaikea voittaa.

– Silloin oli uusi joukkue. Oli paljon uusia, nuoria pelaajia. Nyt ollaan pari vuotta pelattu yhdessä ja uskon, että olemme paljon kovempi joukkue. Kyllä näimme esimerkiksi Skotlanti-peleissä, että olemme oikeasti hyvä ja kova joukkue ja vaikea voitettava. Uskon, että olemme kovempi kuin mitä Itävalta tänä päivänä.

Ottelu Itävalta-Suomi pelataan sunnuntaina 11.4. Suomen aikaa kello 21.30 Ritzingissä Sonnenseestadionilla. Ottelu nähtävissä suorana Yle Areenasta.

• Helmarit
  • naisten A-maajoukkue