Kehittymisen seurannan haku 2019-21 avoinna - nyt kolmella alueella

• Jalkapallosarjat

Haku kehittymisen seurannan seuraavalle toimintakaudelle avoinna 15.4.2019 asti.

Tavoitteena tukea seurojen laadukasta arkea!

Suomen Palloliiton kaksi alueellista valmennuskeskusta Keski- ja Pohjois-Suomessa ovat toteuttaneet räätälöidysti kokonaisvaltaista kehittymisen seuranta konseptia vuodesta 2017. Toiminnan aloittamisen lähtökohtana on ollut Sami Hyypiä Academyssä vuosien saatossa kehitetyt käytänteet. Alueellisten valmennuskeskusten toteuttaman kehittymisen seurannan kokonaisuuden avulla Sami Hyypiä Academyssä kehitetyt hyvät toiminnot on pyritty tuomaan kustannustehokkaammin entistä lähemmäksi paikallisten seurojen arkea. Samalla alueellisessa toiminnassa toteutetaan myös uusia käytäntöjä ja toimintoja pelaajien laadukkaan arjen kehittämiseksi seurojen tarpeet huomioiden. Suomen Palloliitto ja valtakunnallinen valmennuskeskus Eerikkilässä vievät kehittymisen seurantaprosesseja kaikissa valmennuskeskuksessa yhteisesti eteenpäin.

Alueellinen valmennuskeskustoiminta kattaa tulevalla kaksivuotiskaudella 2019-2021 kolme aluetta: Etelän, Keski- ja Pohjois-Suomen valmennuskeskusalueet. Kehittymisen seurannan kokonaisuuden ytimessä on valmentajien ja valmennuspäälliköiden koulutus, vuorovaikutus seurojen välillä sekä apu systemaattiseen urheilutoiminnan laadulliseen kehittämiseen faktatietoja hyödyntäen. Tavoitteena on kehittää kokonaisvaltaisesti mukaan valittujen seurojen pelaajakehitystoimintaa, valmennusosaamista ja seuran urheilutoimintaa.  Kehittymisen seurannan kokonaisuuteen kuuluvat erityisesti:

1) kehittymisen seurantatapahtumat,
2) valmentajien ja valmennuspäälliköiden koulutukset,
3) seurakäynnit (2 tai 5 päivää/vuosi)
4) tutkimus- ja kehitystoiminta

Vuosien 2019-2021 aikana alueelliset valmennuskeskukset järjestävät pojille suunnattua toimintaa kahdella tasolla, jotka ovat alueellinen huipputaso ja alueellinen perustaso. Tytöissä toimintaa järjestetään alueellisella huipputasolla.  Seurojen hakukriteerit ja valintaperiaatteet on esitelty hakulomakkeessa. Toiminta käsittää seuraavat ikäluokat tasoittain ja seura sitoutuu hakiessaan jokaisen ikäluokan osallistumiseen seuraavan kaksivuotiskauden ajan.

Tyttöjen ja poikien huipputason toiminta, 4 ikäluokkaa
1. toimintavuoden (syksy 2019 – kevät 2020) ikäluokat ovat 2009-2006-syntyneet.
2. toimintavuoden (syksy 2020 – kevät 2021) ikäluokat ovat 2010-2007-syntyneet

Poikien perustason toiminta, 2 ikäluokkaa.
1.  toimintavuoden (syksy 2019 – kevät 2020) ikäluokat ovat 2007-2006-syntyneet.
2.  toimintavuoden (syksy 2020 – kevät 2021) ikäluokat ovat 2008-2007-syntyneet

Alueelliset kehittymisseurannan tapahtumat järjestetään mahdollisuuksien mukaan viikonloppujen ympärillä valmentajien työpoissaolojen ja pelaajien koulupoissaolojen vähentämiseksi. Kehittymisen seurannan sisältö ja kustannukset ovat avattu tarkemmin liitteessä. Alueellisessa kehittymisen seurantakokonaisuudessa korostuu erityisesti koko Palloliiton tutkimus- ja kehitystoiminnan, valmennusosaamisen, seurakehityksen ja maajoukkuetoiminnan tuki, joiden yhteisenä päämääränä on tukea seuraympäristössä tapahtuvaa pelaajien laadukasta arkea.

Haku alueelliseen valmennuskeskustoimintaan tulee tehdä 15.4.2019 mennessä.

Lisätiedot alueellisesta kehittymisen seurannasta:

Etelä-Suomen valmennuskeskuksen päällikkö
Tero Koskela