Kazakstan osoitti vahvuutensa - Suomi taipui taistellen

• Maajoukkueet
  • Futsal

Miesten futsalmaajoukkue piti MM-nelosta Kazakstania pitkään tiukoilla johtaen ottelua kahdesti, mutta lopussa Kazakstan näytti tasonsa ottamalla lopulta 6-2 (1-1)-voiton. Tappiosta huolimatta Suomella on vielä mahdollisuudet edetä jatkoon.

Kazakstan tuli ottelun alkuun todella vahvasti ja jo heti ensimmäisellä minuutilla se oli kahdesti lähellä maalintekoa, mutta Antti Koivumäki oli hereillä. Salama-alun jälkeen Suomi pääsi paremmin peliin mukaan. Suomen prässi aiheutti Kazakstanille runsaasti päänvaivaa eikä maalivahti Higuita päässyt juuri osallistumaan hyökkäyspelaamiseen. Sen sijaan Koivumäki esitti higuitamaisia otteita nousten mukaan hyökkäyksiin ja pääsi kerran laukomaan hyvältä sektorilta. Koivumäen lisäksi Panu Autio, Tuukka Pikkarainen ja Juhana Jyrkiäinen pääsivät esittelemään laukaisutaitojaan, mutta maalia ei vielä nähty.

Lopulta Suomen kova työ palkittiin ajassa 12.39. Alamikkotervon sai prässin seurauksena osuman kazakstanilaispelaajan syöttöön ja pallo tuli Miika Hosiolle, joka oli yksin Higuitan kanssa nokikkain. Hosio nosti kylmän viileästi pallon yli maalivahdin ja Suomi siirtyi johtoon.

Maalin jälkeen Kazakstan alkoi ottaa peliä entistä enemmän haltuunsa. Se osoitti tasonsa, sillä aina kun Suomen puolustus herpaantui hetkeksikin, niin Koivumäki joutui torjuntatöihin. Kazakstan tulikin tasoihin kolme minuuttia ennen taukoa, kun kulman jälkitilanteesta Birzhan Orazov pääsi ohjaamaan maalin edestä tasoituksen.

Kazakstan karkasi lopussa

Toiselle puoliajalle Suomi sai hienon alun, kun sinivalkoiset siirtyivät taas johtoon ajassa 23.18. Maali syntyi upean kuvion päätteeksi, kun Sergei Korsunov pelasi pallon kulmaan Jyrkiäiselle, joka jatkoi yhdellä keskelle ja Jani Korpela pääsi lataamaan Suomelle toisen maalin. Kazakstanin kuittaus tuli vain 48 sekuntia myöhemmin, kun Higuita näytti laukaisuvoimaansa ladaten pallon Suomen maaliin. Veto otti pienen kimmokkeen Iiro Vanhasta. Kazakstan siirtyi johtoon ajassa 28.55, kun Arnold Knaub jäi vapaaksi ja hän siirsi varmasti pallon ohi Koivumäen. Reilut neljä minuuttia myöhemmin Knaub iski jo illan toisen maalinsa.

Johtomaali vapautti selvästi Kazakstanin peliä ja samalla Suomen oli nostettava omaa riskitasoaan. Kazakstan käytti sen hyväkseen, kun Orazov pääsi kääntymään maalin edessä laukoen Kazakstanin kahden maalin johtoon.

Maalin jälkeen Suomi otti lentävän maalivahdin käyttöön ja sai luotuakin pari hyvää paikkaa kavennukseen, mutta kaivattu osuma jäi syntymättä. Lopussa Azat Valiullin pääsi vielä kaunistelemaan Kazakstanin voittolukemia.

Suomen jatkomahdollisuudet vielä elossa

Tappiosta huolimatta lohkossa kaikki on vielä auki, sillä toisessa ottelussa Italia ja Slovenia pelasivat 2-2-tasapelin.

- Kun tulimme EM-kisoihin tavoitteemme, ja unelmani oli, että viimeisessä pelissä olemme vielä elossa. Olemme elossa ja olimme elossa myös tämänpäiväisessä pelissä. Ei ole häpeä hävitä Kazakstanin kaltaiselle joukkueelle 2-6, sillä he ovat yksi maailman parhaista maista futsalissa.

- Ison osan pelistä pelasimme kuten toivoinkin, mutta pidemmälle mentäessä heidän ammattimaisuutensa ja laatunsa tulivat esiin. He ansaitsivat voiton. En tietenkään ole iloinen eikä tulos ollut hyvä, mutta meidän täytyy ymmärtää keitä me olemme ja, että olemme vielä elossa. Se tekee minut sekä ylpeäksi että iloiseksi, päävalmentaja Mico Martic totesi ottelun jälkeen.

Vaikka tappio tuli lopulta selvin numeroin, niin Suomi osoitti pystyvänsä parhaimmillaan haastamaan maailman huippuja tosissaan. Samalla pelit Kazakstanin kaltaisia huippumaita vastaan kasvavat korkoa myös jatkoa ajatellen.

- En ole tyytymätön siihen mitä teimme, sillä ison osan pelistä olimme hyvin kilpailukykyisiä ja näytimme parhaita puoliamme. Tämä oli meille hyvin opettavainen samalla, sillä olemme täällä myös kehittymässä ja oppimassa. Kun pelaat parempia joukkueita vastaan, niin silloin tietenkin kehityt, Martic muistutti.

Suomi kohtaa päätösottelussa perjantaina Slovenian. Voittamalla perjantaina Suomi nousisi neljään pisteeseen ja pääsisi jatkoon, jos Italia ei voita Kazakstania.

- Se, että meillä on vielä mahdollisuudet jatkoon, antaa meille vielä energiaa. Aina, kun olemme olleet pakkovoiton edessä, olemme onnistuneet siinä. Meille ei riitä siitä ottelusta mikään muu kuin voitto, ja toivottavasti onnistumme siinä, Martic mietti lähtökohtia päätösotteluun.

Suomen ja Slovenian perjantainen ottelu alkaa kello 18.30.

• Futsalmaajoukkue