Kausiennakko: TPV palaa innostuneena Ykköseen

• Jalkapallosarjat

TPV palaa Ykkösen tasolle yhdeksän kauden tauon jälkeen, kun viime kaudella se kaatoi nousukarsinnoissa MYPA:n. Ykköseen TPV palaa innokkaana.

Perinteinen tamperelaisseura kolkutteli Ykkösen portteja jo useampana vuotena, mutta viime kaudella tärppäsi vahvan kauden jälkeen. Joukkueen päävalmentajana jatkaa hyvää työtä joukkueen peräsimessä tehnyt Anssi Ylinen ja myös joukkueen runko on pysynyt samana nousukauden jälkeen.

- Lähdemme kauteen innostuneena. Olemme haastajan roolissa eikä suurin osa pelaajistamme ole vielä pelannut Ykkösen tasolla, Ylinen kertoo joukkueen tunnelmista.

TPV:n aseena oli viime kaudella yhteen hiileen puhaltaminen sekä vahva puolustuspeli. TPV nojaa samoihin aseisiin myös Ykkösessä.

- Joukkue on äärimmäisen sitoutunut ja ahkera. Meidän juttumme on se, että pelaamme yhdessä sekä puolustuksessa että hyökkäyksessä ja kaikki tietävät mitä pitää tehdä. Viime vuonna päästimme 24 ottelussa 19 maalia ja siitä lähdetään jatkamaan myös tällä kaudella.

Vaikka TPV:n runko on pääosin nuori, niin pelaajistosta löytyy myös kokeneita pelureita. Tuomas Karjanlahti, Jari Nikkilä, Giorgi Ositashvili, Juho Saarinen, Arjan Goljahanpoor, Tuomas Lähdesmäki, Topi Järvi, Eetu Kolu ja Eetu Räsänen omaavat jo ennestään kokemusta Ykkösestä. Suurin osa pelaajista on vielä suurelle yleisölle tuntemattomia, mutta Ylinen nostaa esiin yhden pelaaja, joka kannattaa pistää korvan taakse.

- Tommi Smeets keskikentän keskustassa on ratkaisevassa roolissa. Hän opiskeli viime kauden alun Belgiassa ja tuli meille juhannuksen jälkeen emmekä hävinneet heinäkuun alun jälkeen kuin yhden pelin.

- Meillä on paljon 1990-luvun puolivälin molemmin puolin syntyneitä pelaajia, joilla on potentiaalia ja kehityskäyrä ylöspäin. Kaikki ovat äärimmäisen sitoutuneita.

Ylinen näkee, että TPV:lla on onnistuessaan mahdollisuudet menestyä tämän kauden Ykkösessä.

- Me voimme voittaa kenet tahansa. Rutiinitaso ja tasaisuus ratkaisevat paljon. On tärkeä, etteivät ne tipahda kauden aikana. En ole siitä kuitenkaan peloissani. Vähimmäistavoite on sarjapaikka, mutta en näe miksemme voisi olla myös korkeammalla. Meillä on varmasti MYPA:n kanssa sarjan pienin budjetti, että siinä mielessä, jos meille tulee loukkaantumisia, niin emme ehkä pysty hankkimaan korvaavia pelaajia niin helposti. Sen takia olemme talven aikana peluuttaneet useita pelaajia.

Kokonaisuudessaan Ylinen povaa kaudesta tiukkaa.

- Veikkaan kaudesta aika tasaista. AC Oulu, TPS ja KTP ovat ainakin tässä vaiheessa ennakolta kovia joukkueita ja varmaan jotkut joukkueet vahvistuvat vielä. Mikään joukkue ei ole kuitenkaan ylitse muiden tällä hetkellä.

• TPV