Kausiennakko: TPS muuttuneena uuteen kauteen

• Jalkapallosarjat

TPS lähtee tulevaan kauteen uudenlaisella ilmeellä, kun joukkueen päävalmentajaksi tuli Petteri Joensuu ja myös pelaajistossa on tapahtunut liikehdintää. Joensuu uskoo hänellä olevan kuitenkin iskukykyinen joukkue käsissään.

Joensuu nimettiin TPS:n päävalmentajaksi viime vuoden lopulla ja on tarttunut haasteeseen innolla.

- Tämä on ollut minulle hieman uusi maailma, sillä olen aiemmin toiminut miesten ja poikien parissa. Kokemus on ollut tosi positiivinen eikä ole tarvinnut katua hetkeäkään, Joensuu kertoo.

TPS:n pelaajarunko muuttui täksi kaudeksi, kun Tiia Savolainen, Anna Koivunen, Milla-Maj Majasaari, Alina Schrey ja Wilma Spets lähtivät pääkaupunkiseudulle. Tulopuolen merkittävimmät nimet ovat paluun Naisten Liigaan tekevä Siiri Välimaa, Tiia Hirvonen sekä Sini Laaksonen.

- Alkutilanne oli itselleni hieman hankala, kun joulun alla meiltä siirtyi muutamia pelaajia pois. Tulopuolella saimme kuitenkin Välimaan maaliin ja maalivahtipuoli on kunnossa, kun Inkeri Niemi on toipunut pitkästä loukkaantumisestaan. Vaikka meiltä lähti kokemusta, niin saamme kyllä iskukykyisen joukkueen kauteen.

TPS:n valmistautumiskausi on ollut haastava, sillä parin pelaajan osalta kausi on päättynyt jo pitkäaikaisvammoihin ja lisäksi pienet loukkaantumiset ovat kiusanneet joukkuetta.

- Talvi on ollut vähän vaihteleva. Emme ole oikein päässeet pelaamaan vielä optimaalisella kokoonpanolla. Olemme saaneet takaisin viime kauden pitkäaikaispotilaat, muttemme ole halunneet ottaa heidän kanssaan mitään riskejä. Olosuhteet ovat olleet haastavat, mutta pelaajat ovat tehneet hyvin duunia koko ajan.

Joensuu sai ensituntumaa Naisten Liigan tuleviin vastustajiin Suomen Cupissa. Hän veikkaa cup-vastustaja Åland Unitedille vahvaa kautta, mutta uskoo sarjan pysyvän tasaisena.

- Vaikka lukemat Åland Unitedia (0-3) vastaan olivat selvät, niin se ei kertonut mielestäni koko totuutta pelistä. Tuli sellainen olo, että voimme voittaa minkä tahansa joukkueen. Veikkaan sarjasta kohtuullisen tasaista ja vaikka HJK ja Åland United ovat varmasti kärjessä, niin he eivät ole kuitenkaan ylivoimaisia.

• TPS Naiset