Kausiennakko: TPS havittelee pikaista paluuta pääsarjaan

Kovia menetyksiä kokenut TPS löysi talven ja kevään aikana hyviä vahvistuksia.

Perustettu: 1922
    Kotikenttä: Veritas Stadion
    Kapasiteetti:
    Päävalmentaja: Jonatan Johansson
    Ykkösessä kaudesta 2021
    Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 22.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 1 300 000 euroa
    Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 385 000 euroa
    Viime kauden sijoitus: 11. (Veikkausliiga)
    Viime kauden paras maalintekijä: Santeri Haarala, 4 maalia
    Viime kauden yleisökeskiarvo: 1 620

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 1 100 000 euroa
    Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 290 000 euroa
    Tämän kauden sijoitustavoite: Sarjanousu

Saapuneet pelaajat: Atte Sihvonen (RoPS), Kalle Taimi (IFK Mariehamn), Samuel Mahlamäki (VPS), Elmo Heinonen (FC Honka, laina), Jasper Jalonen (jun), Ville Seppä (Nyköpings BIS), Samba Benga (SJK), Eliécer Espinosa (FC Lahti), Sonny Hilton (Fulham FC, laina)

Lähteneet pelaajat: Santeri Haarala (KuPS), Tehe Olawele (IFK Mariehamn), Aldayr Hernandéz (HIFK), Eetu Kolu (IF Gnistan), Sami Rähmönen (KaaPo), Jonni Peräaho (lopettanut), Mika Ääritalo (lopettanut), Juho Lähde (lopettanut), Rodney Strasser, Masahudu Alhassan, Babacar Diop (Nizwa Club), Niklas Pyyhtiä (FC Honka), Tatu Varmanen (Östers IF)

Sarjanousija TPS:n kausi 2020 sai surkean alun, kun joukkue hävisi ensimmäiset viisi otteluaan. Päävalmentaja Tommi Pikkarainen joutui väistymään tehtävästään jo heinäkuun lopulla, ja tilalle nimettiin Jonatan Johansson. Entisen A-maajoukkuehyökkääjän alaisuudessa turkulaiset voittivat kolme ottelua elokuussa, mutta HIFK-voittoa seurasi seitsemän ottelun voitoton putki.

Koronavirustilanne aiheutti TPS-leirissä lisää harmaita hiuksia lokakuun lopulla, kun Veikkausliiga tiedotti kauden päättyvän runkosarjaan. Turkulaisryhmä keräsi neljästä viimeisestä pelistään yhdeksän pistettä, mutta loppukiri ei lopulta riittänyt – matkaa FC Hakaan jäi yksi piste.

TPS:lla oli tilaisuus pelastaa sarjapaikkansa vielä liigakarsinnassa, mutta FC KTP nousi pääsarjaan vierasmaalisäännön turvin. Johansson toteaa, että putoaminen oli suuri pettymys nousujohteisten tulosten jälkeen.

– Elo-marraskuun pistekeskiarvomme oli riittävän hyvä säilymiseen, mutta putoaminen on vain hyväksyttävä. Meillä oli mahdollisuus karsinnassa. Moni asia johti putoamiseen, mutta meidän täytyy lähteä positiivisin mielin uuteen kauteen, Johansson sanoo.

– Pidimme putoamisen jälkeen vain viikon tauon harjoittelusta. En halunnut, että nuoret pelaajamme jäävät kotiin harmittelemaan. Halusimme päästä heti rakentamaan uutta Tepsiä.

Putoamisen lisäksi Sami Rähmösen, Jonni Peräahon, Mika Ääritalon sekä Juho Lähteen TPS-urien päättymiset olivat kovia kolauksia turkulaisten syksyyn. Seuraikonit ilmoittivat päätöksistään muutaman viikon sisään ja jättivät paikattavaksi suuren aukon. Santeri Haaralan, Aldayr Hernandézin, Niklas Pyyhtiän ja Tatu Varmasen poistumiset uusiin maisemiin eivät myöskään auttaneet TPS:n tilannetta.

”Tintti” sekä uusi valmentaja Jon Daly saivat aloittaa joukkueen rakentamisen varsin puhtaalta pöydältä, sillä pelaajasopimuksia oli kauden päätteeksi vain kaksi. Kenties tärkeimmästä jatkosopimuksesta tiedotettiin joulun alla, kun toppari Rasmus Holma kiinnitettiin kahden vuoden jatkopahvilla.

Holman jälkeen tärkeitä jatkosopimuksia tipahteli tasaiseen tahtiin. Muun muassa loistokauden pelannut maalivahti Jere Koponen, suurta vastuuta keskikentällä kantava Alim Moundi sekä niin ikään edellisellä Ykkösen kaudella TPS:ssa vaikuttaneet Albijon Muzaci, Joakim Latonen ja Oskari Jakonen takaavat, että tepsiläisyyttä löytyy myös jatkossa.

– Meiltä lähti paljon kokemusta, ja halusimme tilalle kokeneita pelaajia, jotka kykenevät pelaavat paineen alla. Mielestäni meiltä löytyy johtajuutta myös tällä kaudella. Olemme rakentaneet joukkuetta rauhallisesti ja strategiamme mukaisesti.

Liigakokemusta tuli muun muassa Kalle Taimin sekä paluumuuttaja Atte Sihvosen muodossa. Kun viime kaudella Ykköstä pelanneet Samuel Mahlamäki ja Samba Benga lisätään puolustuslinjaan, ainakin leveyttä löytyy varsin mukavasti. Hyvällä puolustuksella on ennenkin menestytty Ykkösessä – kahdella edellisellä nousukaudella TPS päästi sarjassa vähiten (2017: 14 maalia) ja toiseksi vähiten (2019: 23 maalia) osumia. Hyökkäyspäässä Fulham-laina Sonny Hiltonilta on lupa odottaa paljon.

– Uudet pelaajamme ovat sopeutuneet tosi hyvin. Se on minulle tärkeää, että pelaajat viihtyvät meillä. Tänne tullaan pelaamaan joukkueena ja tekemään paljon töitä yhdessä. Meillä on hyvät puitteet, ja haluamme taata pelaajille kaikki edellytykset kehittyä jalkapalloilijana.

Suomen Cupissa TPS hävisi EIF:lle, kaatoi MuSa:n ja tasasi maalit PK-35:n kanssa, mutta neljä pistettä ei lopulta riittänyt jatkopaikkaan. Cup-otteluiden jälkeen TPS haastoi IFK Mariehamnin, FC Hakan ja HIFK:n, joista se onnistui kaatamaan valkeakoskelaisvastustajansa. Johansson löysi positiivista kaikista kolmesta ottelusta.

– Cup alkoi aikaisin, mikä ei toki ole syy siihen, ettemme olleet valmiita siihen. Ne ovat tärkeitä pelejä, mutta käytimme niitä myös siihen, että testasimme pelaajia ja pelillisiä asioita. Kohtasimme cupissa kovia joukkueita, ja tiedän, että sarja on tänä vuonna kova ja tasainen, Johansson toteaa.

– Koko joukkueemme puolustuspelaaminen on sujunut viime otteluissa hyvin, ja kokonaisuus on alkanut näyttää hyvältä. Olemme pystyneet haastamaan liigajengejä hyvin, ja meillä olisi ollut mahdollisuus vielä parempiin tuloksiin, jos olisimme hyödyntäneet maalipaikkojamme paremmin. Olen ollut tyytyväinen siihen, kuinka pelaamisemme on kehittynyt.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Jere Koponen, 28
    TPS:n edellisellä Ykkösen visiitillä (2019) joukkueen ykkösvahdiksi noussut Koponen on yksi sarjan parhaita maalivahteja. Viime vuonna Koponen pelasi Veikkausliigassa täydet minuutit ja kenties uransa parhaan kauden, vaikka turkulaisilla oli vaikeuksia pärjätä pääsarjassa. Koponen on hyvä torjuja, joka myös ohjaa puolustuslinjaa erinomaisesti.

Nuori lupaus: Jasper Jalonen, 15
    Viime kaudella pääasiassa B-junioreissa pelannut Jalonen kuuluu TPS:n huippulupauksiin. Hyökkäävää keskikenttäpelaajaa kohtaan on ollut runsaasti kiinnostusta ulkomailta, ja hän kävi helmikuun lopulla TSG Hoffenheimin testissä. Kolmannen polven TPS-pelaaja pääsi kentälle kaikissa Suomen Cupin otteluissa ja pysyi mukavasti mukana – nähdäänkö Jalonen myös Ykkösessä?

Tähtipelaaja: Rasmus Holma, 28
    Jo seitsemännen kautensa TPS:n riveissä aloittavan Holman rooli korostuu tänä vuonna, kun moni muu seuraikoni väistyi sivuun. Kaksi kertaa TPS:n Ykkösestä liigaan nostanut Holma on turkulaisten johtavia pelaajia ja huipputärkeä palanen puolustusta. Hyvä pääpelaaja oli viime kaudella joukkueen parhaita maalintekijöitä kolmella osumallaan.

Seuraa TPS:aa FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä – kausikortin löydät täältä!