Kausiennakko: TPS haluaa palata Veikkausliigaan

• Jalkapallosarjat

TPS:n visiitti Veikkausliigassa jäi ranskalaiseksi, kun turkulaisjoukkue putosi yhden liigassa vietetyn kauden jälkeen Ykköseen. TPS:n tavoitteena on palata takaisin Veikkausliigaan mahdollisimman nopeasti.

Putoamisesta huolimatta TPS sai pidettyä useita viime kauden avainpelaajiaan ja samalla sai joukkueeseensa mielenkiintoisia tulokkaita. TPS-ikonit Sami Rähmönen, Mika Ääritalo ja Jani Virtanen jatkavat edelleen joukkueessa ja uusina mielenkiintoisina niminä ovat muun muassa Hradeckyn veljekset Matej ja Tomas, paikallisvastustajasta Interistä siirtynyt Mika Mäkitalo, HJK:n organisaatiosta saapunut Eliecer Espinosa sekä Norjasta paluun kotimaan kentille tekevä Solomon Duah.

- Nyt meillä on hyvä pelaajatilanne, mutta matka tähän pisteeseen on ollut sangen mielenkiintoinen. Olen todella tyytyväinen siinä missä olemme nyt, TPS:n päävalmentajaksi talvella tullut Tommi Pikkarainen kertoo.

- Mielestäni meillä on sarjan laajin materiaali ja eniten hyviä pelaajia joukkueessa. Joukkueen sisäinen kilpailu on varmasti kovin, sillä meillä on 24 pelaajaa, jotka taistelevat tasapäisesti niistä 11 avauskokoonpanon paikasta. Mielestäni materiaali on leveämpi kuin liigassa, vaikka toki vaatimustaso on erilainen. Pelaajaryhmämme on todella tasainen, iloitsee Pikkarainen.

Pikkarainen näkee, että pelaajien kilpailutilanne vie pelaajia, ja sitä kautta joukkuetta eteenpäin.

- Jos kehityksen kannalta katsoo, niin se on erinomainen asia, kun koko ajan tapellaan pelipaikasta. Se on tärkeämpi asia kuin mitä yksikään valmentaja voi tehdä. Meillä ei ole treeneissä lainkaan vapaamatkustajia ja se on valmentajalle aika herkullinen tilanne.

Monien ennakkopapereissa TPS on yksi vahvimmista nousijasuosikeista. Pikkarainen ei myöskään peittele joukkueen tavoitetta.

- Meillä on alusta lähtien ollut selkeänä tavoitteena nousta.

Tulevan kauden Ykkönen on monin tavoin äärimmäisen mielenkiintoinen. Usea joukkue TPS:n ohella on ilmoittanut tavoitteekseen nousta Veikkausliigaan. Pikkarainen listaakin puolet joukkueista TPS:n kovimmiksi kilpakumppaneiksi.

- En tunne vielä kaikkia joukkueita, mutta ainakin AC Oulu, Haka, Jaro ja KTP vaikuttavat vahvoilta. AC Kajaanille on tulossa myös kova joukkue. Tasainen sarja on tulossa.

• TPS Miehet