Kausiennakko: PK-35 on harvinaisen kokenut sarjanousija

• Jalkapallosarjat

Helsinkiläisjoukkue on yllättänyt monet kevään esityksillään.

Perustettu: 1935
Kotikenttä: MagneCit Areena
Kapasiteetti: 1 045
Päävalmentaja: Kim Raimi
Ykkösessä kaudesta 2021
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 42.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 68 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 20 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 1. (Kakkosen A-lohko)
Viime kauden paras maalintekijä: Jonathan Muzinga, 11 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 328

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 180 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 60 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: ”Kärkikahinat”

Saapuneet pelaajat: Arttu Auranen (FC Lahti), Daniel Rantanen (AC Oulu), Pauli Kuusijärvi (IF Gnistan), Matias Hänninen (HIFK), Tony Lehtimäki (NJS), Charles Katashira (VJS), Atte Paunio (EsPa), Eetu Puro (VPS), Gerald Ben (MiPK), Niklas Jokiniemi (jun), Itsuki Kurata (Codru Lozova)

Lähteneet pelaajat: Joni Korhonen (lopettanut), Miro Marin (Atlantis FC), Aaro Reiniluoto (Atlantis FC), Rafael Lehtonen (Atlantis FC), Max Mäkipää (Atlantis FC), Mohammed Lassoued (Atlantis FC), Roope Hammar (KäPa), Benjamin Thurling (KäPa), Besart Mustafa (KäPa), Leon Pierce (Kiffen), Miro Kauti, Ayuub Ahmed-Nur, Juuso Ollila

PK-35:n cup-taivalta seuratessa oli vaikea uskoa, että vielä kaksi vuotta sitten joukkue valmistautui Kolmosen kauteen. Viimeiset pari vuotta ovat olleet helsinkiläisille todellista nousukiitoa, ja Ykkönen palaa tänä keväänä Pihlajamäkeen. ”Pihliksessä” PK-35 onkin ollut viime vuosina erityisen vahva – se on hävinnyt kolmen viime kauden sarjapeleissä vain kolmesti kotonaan.

Viime kaudella Jarkko Siikava toimi PK-35:n päävalmentajana, mutta täksi kaudeksi tehtävään tarttui pitkän pelaajauran kahdella ylimmällä sarjatasolla luonut Kim Raimi. Edustuksen valmennustiimissä työskennellyt ja seuran B-poikien päävalmentajana toiminut Raimi kokee, että PK-35 oli viime kaudella haastajiaan valmiimpi.

– Aloitimme kauteen valmistautumisen jo marraskuussa ja saimme asiat hyvälle mallille, kunnes korona pysäytti kaiken. Hävisimme ekan sarjapelin, mutta jätkät näyttivät henkisen vahvuutensa. Tietty taso pysyi tarpeeksi ylhäällä. Tiedostamme kuitenkin sen, ettei se taso riitä tänä vuonna. Lähdemme Ykköseen nöyrästi, mutta otamme viime kaudesta mukaan voittamisen kulttuurin.

PK-35 voitti Kakkosen A-lohkon lopulta viiden pisteen erolla PEPO:on. Vaikka Raimin titteli on uusi, ei entisen topparin rooli muutu merkittävästi nousukaudesta.

– Olen toiminut yhdessä Jarkon kanssa jo pidempään, ja vastuuni on kasvanut vuosittain. Viime vuonna harjoitusten suunnittelu ja vetäminen olivat pitkälti vastuullani, mutta Jarkko teki päävalmentajana viimeiset linjaukset. Keskustelemme tietenkin valmennustiimin kanssa, mutta nyt langat ovat selkeämmin omissa käsissäni, Raimi kertoo.

– Kauteen valmistautuminen on sujunut suunnitelmiemme mukaan. Korona on tietenkin tuonut tiettyjä rajoituksia, mutta arkemme ei ole siitä rikkoutunut. Onnistuimme luomaan identiteettimme mukaisia asioita heti kättelyssä, ja sen päälle on ollut helpompaa alkaa rakentamaan viilauksia.

Joukkue lähtee kauteen ilman komean pelaajauransa syksyllä päättänyttä Joni Korhosta, mutta kokemusta Ykkösen ja Veikkausliigan peleistä riittää roppakaupalla. Muun muassa Esa Terävä, Jaakko Lepola, Marko Koskinen ja Otto-Pekka Jurvainen ovat esimerkkejä kokeneista pelaajista, jotka jatkavat ryhmässä ja pääsevät jälleen mittaamaan tasoaan Ykkösessä.

Kun nimilistaan lisää uudet pelaajat, Pauli Kuusijärven ja Matias Hännisen, voidaan puhua harvinaisen nimekkäästä sarjanousijasta. Kaksikon lisäksi Terävä, Jurvainen, Lepola ja Daniel Rantanen olivat mukana HIFK:n nousukaudella 2017.

AC Oulusta saapunut Rantanen on PK-35:n nuorempaa kaartia, johon hänen lisäkseen liittyivät muun muassa liigakokemusta omaava Arttu Auranen sekä vahvan Ykkösen kauden Vepsussa pelannut Eetu Puro. Kiinnostavimpiin nuoriin pelaajiin kuuluu myös viime kaudella läpimurtonsa tehnyt Jonathan Muzinga, jota moni muukin seura havitteli.

– Pelaajiamme sanotaan jäähdyttelijöiksi, mutta huutelijat voisivat tulla katsomaan arkeamme Pihlikseen, ja mielipiteet voisivat muuttua. Kaikki pelaajamme ymmärtävät, että tekeminen lähtee treeneistä, ja uudet pelaajat ovat sopeutuneet ryhmään erittäin hyvin. Meillä on persoonia, jotka sitoutuvat tähän ja laittavat joukkueen itsensä edelle.

Raimin mukaan PK-35:n selkeä tavoite oli olla kilpailullisesti kyvykäs heti Suomen Cupin alkaessa. Tätä joukkue toden totta olikin, ja moni yllättyi, kun PK-35 paineli aina puolivälieriin asti. FC Hongallekin Raimin suojatit taipuivat vasta rangaistuspotkuilla – tätä ennen Pallokerho oli kaatanut MuSa:n, EIF:n ja PEPO:n sekä pelannut tasan TPS:n kanssa.

– Olemme pelanneet viisi ottelua liigajoukkueita vastaan, emme ole mielestäni joutuneet sopeutumaan. Joukkue on yllättänyt itsenikin siinä, kuinka valmiita olemme olleet. Kun intensiteetti on noussut treeneissämme, hyppy kovempiin peleihin ei ole tuntunut niin suurelta, Raimi toteaa.

– Pelikovuus on selkeästi eri tasolla kuin Kakkosessa – sekä se, että kummassakin boksissa on vaikeampaa. Mitä korkeammalle tasolle mennään, sitä paremmin joukkueet puolustavat oman boksinsa. Samalla vastustaja rankaisee tehokkaammin sinun boksissasi.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Daniel Rantanen, 22
Futisperheen poika on todellakin Pallokerhon miehiä, sillä hän aloitti seurassa jo kolmevuotiaana. Hyvällä laukauksella varustettu keskikenttämies palasi kotiin täksi kaudeksi pelattuaan edelliskaudet HIFK:ssa, EIF:ssä ja AC Oulussa. EIF:ssä Ykkösen eliittiin noussut Rantanen pelasi kelpo kauden myös Oulussa, mutta tehot jäivät vähemmälle. Nuoresta iästään huolimatta Rantasella on runsaasti kokemusta miesten peleistä.

Nuori lupaus: Jonathan Muzinga, 18
Komeat 11 maalia yhtä monessa Kakkosen ottelussa viimeistellyt Muzinga äänestettiin viime kauden päätteeksi A-lohkon parhaaksi pelaajaksi. Isokokoinen ja nopea hyökkääjä pelasi vielä kaudella 2019 Kolmosta, ja tottuminen Kakkosen peleihin sujui nopeasti. Ykkösessä nuorukaista odottaa kenties vielä suurempi haaste, mutta väläytykset cup-otteluissa osoittivat, että tehoja voi odottaa myös ylemmillä sarjatasoilla.

Tähtipelaaja: Matias Hänninen, 35
Viime kaudella IF Gnistania kipparoinut Kuusijärvi on yksi PK-35:n pelaajista, jotka tietävät, mitä menestyminen Ykkösessä vaatii. Kaksi kertaa HIFK:n kanssa Veikkausliigaan noussut puolustaja pelasi Suomen Cupissa vahvat neljä peliä. Vaikka seura on uusi, Kuusijärvi saa vierelleen useita tuttuja pelikavereita.

Seuraa PK-35:tä FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä – kausikortin löydät täältä!