Kausiennakko: MYPA valmiina Ykkösen haasteisiin

• Jalkapallosarjat

MYPA on tehnyt rakettimaista nousua takaisin kotimaisen jalkapallon huipulle, kun se on kahdessa vuodessa noussut Kolmosesta Ykköseen. Päävalmentaja Jukka Karjalaisen mukaan sekä joukkue että seura ovat valmiita vastaamaan Ykkösen asettamiin haasteisiin.

MYPA palasi edustusjalkapalloon vuonna 2017, kun se sai paikan Kaakkois-Suomen Kolmosessa ja sen jälkeen tahti on ollut hurjaa. Se nousi heti ensimmäisellä kaudellaan Kolmosesta häviämättä otteluakaan ja viime kaudella se voitti Kakkosen lohkonsa. Ykkösen paikkansa se sai täydennysmenettelyn kautta.

- Olemme valmiita Ykköseen. Voitimme Kakkosessa oman lohkomme ja silloin on luonnollista, että pelaa korkeammalla tasolla seuraavalla kaudella, Karjalainen muistuttaa.

MYPA:n joukkueen runko koostuu pitkälti samoista pelaajista, jotka olivat mukana Kolmosessa. Karjalainen on nähnyt läheltä joukkueen kasvuprosessin.

- Tämä on ollut tosi mielenkiintoista aikaa. Kun tulin KJP:n A-junioreiden valmentajaksi vuonna 2015, niin niiden pelaajien kanssa on kasvettu Ykköseen asti.

Karjalainen uskoo, että totuttautuminen Ykkösen vauhtiin sujuu hyvin talven Suomen Cupin avulla.

- Kakkosessa alku oli meille vaikea, mutta sen jälkeen peli lähti rullaamaan, kun totuimme mitä se sarja vaatii. Nyt pelasimme onneksi cupin pelejä ja se näytti meille millainen vaatimustaso ja tilannenopeus Ykkösessä on.

Kova nousuvauhti ei ole paleltanut pelaajien tai valmentajan päitä, mutta toimiston puolella on riittänyt vipinää pysyä mukana. Kolmas peräkkäinen nousu ei ole MYPA:n tavoite.

- Se ei ole realistista eikä se viime vuonnakaan ollut tavoite. Realistinen tavoite on säilyä sarjassa ja sen lisäksi seuralla on omat tavoitteet. Meidän isoimmat kehityskohteet ovat organisaatiotasolla. Aloitimme Kolmosesta ja siellä ei vielä tarvita isoa organisaatiota, mutta nyt sen pitää kehittyä samalle tasolle pelaajien kanssa.

Vaikka ennakkoarvioissa MYPA:a ei povata korkealle, uskoo Karjalainen miehistönsä pystyvän yllättämään.

- Aika tasainen sarja tulee. Siellä on moni hyvä nousijaehdokas ja meitä nousijoita on povattu putoajaksi. Talven tulokset ovat kuitenkin näyttäneet, että pystymme haastamaan ja ottamaan isoja päänahkoja.

• MYPA