Kausiennakko: Klubi 04

• Jalkapallosarjat

Klubi 04 tekee paluun Ykköseen sitten kauden 2010. Joukkueen päätavoite kauteen on kehittyä sekä yksilöinä että joukkueena.

Klubi 04 vilisee nuorten maajoukkuepelaajia ja pelaajia harjoittelee myös edustusjoukkue HJK:n mukana. Se on asettanut omat haasteensa myös joukkueen valmistautumiselle kauteen.

- Joukkueen pelaajia on ollut liigajoukkueen käytössä ja iso määrä myös nuorten maajoukkueiden mukana, joten meiltä on talven aikana puuttunut paljon pelaajia. Se on kuitenkin joka vuosi sama tilanne, täksi kaudeksi joukkueen päävalmentajavastuun ottanut Mikko Mannila toteaa.

Mannila löytää asiasta myös positiivista, vaikka joukkueharjoittelu on jäänyt vähemmälle.

- Se on mahdollistanut sen, että olemme keskittyneet yksilökehitykseen. Emme ole pystyneet ihan täydellä miehityksellä harjoittelemaan ja jotkut pelaajat ovat 2-3 eri joukkueen kanssa, kun mukana on myös B-junioreiden pelaajia. Pelaajat tuntuvat olevan valmiita ottamaan askeleen eteenpäin ja tämä on jatkuvaa prosessia joukkuepelaamisen kehittämiseen ja samalla kehitetään yksilöitä.

Klubi 04 koostuu nuorista lupauksista ja sillä on selvästi Ykkösen nuorin joukkue.

- Meillä on taitava, liikkuva ja innokas joukkue. Meillä on tietyiltä osin täysin erilainen rakenne joukkueessa kuin muilla. Meillä on todennäköisesti jossain vaiheessa kauden aikana avauskokoonpanossa kaikki 16-19-vuotiaiden maajoukkuepelaajia ja sieltä löytyy äärimmäisen mielenkiintoisia pelaajia. Tämä on välisteppi kohti suurempia tavoitteita ja ammattiin valmistautumista.

Nuoruus on sekä joukkueen vahvuus että akilleenkantapää. Mannila näkee Ykkösen erinomaisena tilaisuutena ja haasteena pelaajilleen.

- Varmaan tulee kauden aikana hetkiä, jolloin pyrimme vain selviämään. Polku saattaa välillä olla kivinen, sillä Ykkönen on täysin erilainen ympäristö pelaajille kuin Kakkonen. Kakkosessa välillä dominoimme täysin pelejä, mutta Ykkönen on paljon kovempi ja kilpailullisempi sarja. Se on joukkueelle suuri haaste, mutta samalla suuri mahdollisuus.

- Osaa pelaajista Ykkönen palvelee erittäin hyvin, kun taas joillekin Kakkonen voisi olla parempi vaihtoehto. Tämä on myös tuloksellisesti kehitysprosessi. Olen varma, että meillä on taidollisesti valmiudet menestyä Ykkösessä, mutta fyysisesti ja psyykkisesti joiltain osin en ole taas niin varma.

• Klubi 04