Kausiennakko: Jaro haluaa välttää pitkät vaikeat jaksot

• Jalkapallosarjat

FF Jaron edellisvuosien kompastuskiviksi ovat muodostuneet pitkät kuivat jaksot kauden keskelle. Nyt pietarsaarelaiset hakevat tasaisuuden kautta menestystä.

Jaro jäi Suomen Cupissa ilman voittoja ja sen tie tyssäsi jo alkulohkossa. Pietarsaarelaisten päävalmentaja Niklas Käcko ei ole kuitenkaan tilanteesta huolissaan.

- Talven Suomen Cup ei mennyt suunnitelmien mukaan, mutta siinä vaiheessa joukkue oli vielä vaiheessa. Joukkueen saimme valmiiksi maaliskuun alussa ja nyt kaikki näyttää ihan hyvältä. Hyvillä mielin ja korkein tavoittein lähdemme kauteen.

Jaron joukkue on muuttunut hillitysti viime kauden jälkeen. Se sai toivotun paluumuuttajan, kun Papa Niang palasi joukkueen riveihin ja haaviin tarttui myös kovan CV:n omaava meksikolainen Luis Robles. Muutoksista huolimatta Käcko luottaa Jaron tutuksi tulleeseen konseptiin: pallolliseen pelaamiseen.

- Tulemme pelaamaan perus-Jaroa eli olemme pelaava joukkue ja aggressiivinen joukkue hyökkäys- ja puolustussuuntaan.

Jaron viime vuosien ongelmana on ollut epätasaisuus. Kesällä joukkueelle on tullut vaikea jakso jolloin voitot ovat karttaneet joukkuetta. Viime kaudella tuo vaihe osui heinä-elokuuhun, kun se keräsi kuudesta ottelusta yhden pisteen ja toissakaudella se osui heinäkuulle, kun kuudesta ottelusta kertyi kahden pisteen saldo. Samalla Jaron haaveet kärkipaikoista varisivat vahvasta loppukaudesta huolimatta. Käckö tiedostaa edelliskausien ongelmat ja niihin on kiinnitetty huomiota.

- Se on ollut tiedossa ja olemme käyneet sitä läpi. Tavoitteena on ehjä kausi, ettei tule pitkiä vaikeita jaksoja. Pitää olla tasaisempia suorituksia. Jotain pieniä asioita olemme muuttaneet täksi kaudeksi ja katsotaan miten ne toimivat.

Käckö arvioi tulevasta kaudesta tasaisempaa kuin viime vuonna, mutta samalla kahta selkeää kastia.

- Sarja on muuttunut ja mukana on muutama mielenkiintoinen nousijajoukkue. Veikkaan kaksijakoista sarjaa. On selvät putoajaehdokkaat ja selvät joukkueet, jotka taistelevat noususta. Tiivis sarja kuitenkin tulee ja ero keskikastin osalta tulee varmaan olemaan pienempi kuin viime vuonna. Toivottavasti me pystymme taistelemaan AC Oulun, TPS:n ja Hakan kanssa.

• FF Jaro