Kausiennakko: IF Gnistan on viime kautta valmiimpi Ykköseen

• Jalkapallosarjat

Viime syksynä putoamisen täpärästi välttänyt joukkue on vahvistunut varsinkin paperilla.

Perustettu: 1924
Kotikenttä: Mustapekka Areena
Kapasiteetti: 1 100
Päävalmentaja: Ricardo Duarte
Ykkösessä kaudesta 2020
Sijoitus Ykkösen maratontaulukossa: 40.

Edustusjoukkueen viime kauden budjetti: 350 000 euroa
Edustusjoukkueen viime kauden pelaajabudjetti: 130 000 euroa
Viime kauden sijoitus: 9.
Viime kauden paras maalintekijä: Douglas Caé, 7 maalia
Viime kauden yleisökeskiarvo: 555

Edustusjoukkueen tämän kauden budjetti: 380 000 euroa
Edustusjoukkueen tämän kauden pelaajabudjetti: 140 000 euroa
Tämän kauden sijoitustavoite: Yläloppusarja

Saapuneet pelaajat: Jimi Kovalainen (FC Honka, laina), Maximo Tolonen (Ilves), Gentrit Kovaqi (EIF), Samu Volotinen (Apollon Limassol), Samu Laitinen (KPV), Akseli Lehtojuuri (FC Haka), Eetu Kolu (TPS), Fabian de Abreu (FC Dordrecht), Santeri Kuivalainen (Edinburgh University AFC), Pasi Forsman (EIF), Jiri Koski (EIF), Armend Kabashi (KPV), Verneri Meriläinen (MiPK), Topi Järvinen (FF Jaro)

Lähteneet pelaajat: Pauli Kuusijärvi (PK-35), Jesse Ahonen, Aleksander Akbar, Miika Kauppila, Tomi Maanoja (VJS), Manel Subirats, Joel Perovuo, Oumaro Coulibaly, Joonas Salmi (KäPa), Hidetoshi Wakui, Tuukka Kurki (lopettanut), Saloum Faal, Cherif Ndiaye, Noah Kaijasilta (VJS), Vili Tuittu, Elijah Akin, Hassan Sesay, Masar Ömer (lopettanut), Bangaly Kouyaté (MiPK)

Suvereenin Kakkosen kauden 2019 jälkeen IF Gnistania odotti kovempi haaste Ykkösessä. Vuosi 2020 alkoikin upealla cup-voitolla EIF:stä, mutta seuraavista 12 virallisesta ottelusta ei voittoja tullut. Kun ”Kipinän” voittotili oli avaamatta vielä kuuden kierroksen jälkeen, sai Roberto Nuccio väistyä päävalmentajan paikalta.

Elokuussa pelastajaksi saapui Ricardo Duarte, jonka alaisuudessa Gnistan nappasi kauden avausvoittonsa ja pelastui putoamiselta. ”The Great Escape” oli nimensä veroinen, sillä Gnistan oli jo lähes tuomittu putoamaan. Joukkue oli vahva etenkin syksyllä, ja se voitti kuusi kymmenestä pelistään. Sarjapaikka ratkesi lopulta päätöskierroksen suvereeniin 5–0-kotivoittoon KPV:sta.

– Loppukausi oli meiltä mahtava. Lähtökohdat olivat hankalat, ja ensimmäiset viikot olivat haastavia, koska uusien asioiden sisäänajo kesti aikansa. Emme saaneet aluksi paljoa pisteitä, mutta syksyllä hävisimme vain kolme peliä, niistäkin kaksi sarjan parhaille joukkueille, Duarte toteaa.

Lusitaanin jatkosta tiedotettiin kolmisen viikkoa kauden päättymisen jälkeen. Jo tätä ennen joukkueen kannattajat olivat saaneet ilouutisia, kun sarjan parhaimpien pelaajien joukkoon noussut Lucas Morais teki jatkosopimuksen. Kesken kauden Gnistaniin siirtynyt brassitaituri teki sekä alusti mukavasti maaleja, ja ottajia olisi taatusti ollut muuallakin.

”Luquinhasin” lisäksi avainpelaajista Gnistaniin jäivät muun muassa kapteeninnauhaa tulevalla kaudella kantava Omar Jama, liigassa ja ulkomailla meritoitunut Nnaemeka Anyamele sekä tärkeitä maaleja tehneet Rony Huhtala ja Douglas Caé. Keskikentän Bangaly Kouyaté sekä kokeneet Pauli Kuusijärvi, Hidetoshi Wakui, Tomi Maanoja ja Joel Perovuo olivat runkopelaajia, joiden tie Gnistanissa sen sijaan päättyi.

Ykkösen tasolle nimekkäiden lähtijöiden tilalle tuli suomifutiksen ystäville tuttuja nimiä, kuten viime vuosina hieman pimennossa olleet Maximo Tolonen sekä Armend Kabashi. Viime kaudella EIF:ää edustanut kolmikko Gentrit Kovaqi, Pasi Forsman ja Jiri Koski sekä Topi Järvinen ovat laatumiehiä Ykköseen, ja kovalla CV:llä varustettu brassitoppari Fabian de Abreu on erittäin kiinnostava hankinta.

– Olen todella tyytyväinen ryhmään, joka meillä on kasassa. Saimme pidettyä lähes kaikki haluamamme pelaajat, ja ne pelaajat selkeästi halusivat jatkaa meillä. Halusimme joukkueeseen hyvää kilpailua pelipaikoista, ja sitä olemme saaneet hankintojemme myötä, Duarte kehuu.

– Preseason on tuntunut aika pitkältä etenkin, kun sarjakauden alku viivästyi. Pelasimme Suomen Cupissa hyvin, mutta nyt keskittymisemme on täysin Ykkösessä. Mielestäni olemme valmiita siihen.

Gnistan todella on valmis, jos cup-otteluiden tuloksia katsoo. Cup alkoi tasapelillä MP:tä vastaan, minkä jälkeen lohkovoitto irtosi komeilla voitoilla JIPPO:a ja HJK Klubi 04:ää vastaan. Jatkopeleissä Gnistan kaatoi EIF:n jatko-otteluun venyneessä trillerissä, mutta joutui lopulta taipumaan KuPS:lle.

– Se oli todella hyvä matka, jonka aikana opimme paljon. Etenkin Klubia vastaan olimme erittäin vahvoja, se oli ehkä paras pelimme. KuPS:aa vastaan pelasimme huonosti, mutta meidän täytyy ymmärtää, että he ovat Suomen terävintä huippua.

Oulunkylässä halutaan välttää viime kauden putoamistaistelu, ja Duarte tietää, että onnistunut kausi vaatii viime vuotta paremman alun. Kauden ensimmäisessä pelissä on Duartelle hieman extralatausta, sillä hän toimi Vepsun valmentajana kaudella 2018.

– Näen TPS:n, VPS:n ja EIF:n suurimpina mestarisuosikkeina. Veikkaan, että sarjassa nähdään kuitenkin yllätyksiä. Kaudesta tulee todella jännittävä.

Seuraa heitä:

Oman kylän poika: Albin Mehmeti, 19
Mehmeti ei varsinaisesti ole ”Ogelin” poikia, mutta hän on ollut Gnistanin organisaatiossa jo vuodesta 2017 ja noussut edustukseen seuran omista junioreista. Keskikenttäpelaaja teki viime kaudella debyyttinsä Ykkösessä ja pelasi lopulta kolmessa ottelussa – vahvat esitykset kevään cup-otteluissa sekä harjoitusotteluissa lupailevat, että vastuu kasvaa tällä kaudella.

Nuori lupaus: Maximo Tolonen, 20
Vaikkei välttämättä uskoisi, on Tolonen vasta 20-vuotias. Jo 15-vuotiaana Kakkosessa debytoinut hyökkäävä keskikenttäpelaaja on pelannut viime kaudet Veikkausliigaa, mutta lopullinen läpimurto on jäänyt tekemättä. Uudesta seurastaan Gnistanista Tolonen hakee uralleen uutta nousua sekä ennen kaikkea säännöllistä peliaikaa.

Tähtipelaaja: Lucas Morais, 24
Brasilialainen saapui Gnistaniin kesken viime kauden ja teki välittömän vaikutuksen. Laituri viimeisteli 13 ottelussa kuusi sekä syötti neljä maalia, ja oli suuressa roolissa pelastamassa helsinkiläisten sarjapaikkaa. Yksi Ykkösen taitavimmista pelaajista tuo Gnistaniin paljon erikoistilanneosaamista ja muodostaa maanmiehensä Caén kanssa erittäin vaarallisen tutkaparin.

Seuraa IF Gnistania FacebookissaInstagramissa ja Twitterissä – kausikortin löydät täältä!