Kausiennakko: AC Kajaani

• Jalkapallosarjat

AC Kajaani oli Ykkösessä edellisen kerran kaudella 2013, mutta tuolloin joukkueen kohtaloksi tuli pudota takaisin Kakkoseen. Päävalmentaja Mika Lumijärven mukaan joukkue on nyt valmiimpi Ykkösen haasteisiin kuin viisi vuotta sitten.

Lumijärvi uskoo, että joukkueella on tällä kaudella edelliskertaa paremmat edellytykset menestyä sarjassa.

- Kun olimme viisi vuotta sitten Ykkösessä, niin silloin oli kaikkien aikojen kovin Ykkönen emmekä pärjänneet. Olimme aika kokematon joukkue ja silloin meillä oli pääasiassa sama joukkue kuin millä nousimmekin. Nyt olemme huomattavasti kokeneempia. Lähtökohtaisesti meillä on parempi joukkue ja sarja on tasaisempi.

AC Kajaani osoitti talven aikana potentiaalinsa voittamalla Suomen Cupissa PS Kemin ja harjoitusottelussa kaatui RoPS. Kajaanilaisjoukkue on sekoitus ulkomaalaispelaajien taitoa sekä mielenkiintoisia nuoria suomalaispelaajia.

- Olemme onnistuneet saamaan monipuolisen joukkueen. Suurin kysymysmerkki on miten joukkueen laajuus riittää ja onko tarpeeksi hyviä korvaajia, jos tulee loukkaantumisia. Parina edelliskautena loukkaantumisia ei ollut juuri nimeksikään ja olemme pysyneet terveinä.

- Erikoistilanteet ja hyökkäyspelaaminen ovat varmasti vahvuuksiamme ja pyrimme etenemään laitojen kautta. Voitimme talven aikana PS Kemin ja RoPS:n ja olemme osoittaneet olevamme hyvä joukkue. Se vaatii kuitenkin sitä, että kaikki ovat kunnossa, Lumijärvi kertoo joukkueestaan.

AC Kajaani pääsee pelaamaan kaksi ensimmäistä otteluaan kotikentällään, kun se saa vastaansa AC Oulun ja KTP:n. Hyvä startti antaisi tukevan pohjan koko kaudelle.

- On tärkeä miten sarja lähtee käyntiin, sillä hyvät tulokset tuovat myös itseluottamusta. Sarja on kuitenkin pitkä eikä se ole katastrofi, jos parista ensimmäisestä ottelusta ei tule voittoa.

Lumijärvi uskoo Ykkösessä nähtävän jännittävä taistelu voitosta ja kärkisijoista tällä kaudella.

- Mitä olen nähnyt, niin KPV ja Jaro tulevat olemaan kovia. Viime vuonna kärkikolmikko TPS, Honka ja KPV erottui aika nopeasti, mutta uskon tämän kauden olevan tasaisempi ja 7-8 joukkuetta on samassa nipussa. Kuka tahansa voi voittaa kenet tahansa. Viimeksi, kun olimme Ykkösessä, niin SJK, Haka ja Ilves panostivat kovasti ja olivat omissa sfääreissään, mutta nyt sarja on tasaisempi ja mielenkiintoisempi.

• AC Kajaani