Katarina Naumanen siirtyy KuPS:n riveihin

• Jalkapallosarjat

Naisten Liigassa pelaava Kuopion Palloseura on tehnyt merkittävän pelaajahankinnan, kun Suomen A-maajoukkueen vakiokasvo Katarina Naumanen (24) liittyy kuopiolaisjoukkueen riveihin loppukauden mittaisella pelaajasopimuksella.

Kuopion Mimmifutiksen kasvatti on harjoitellut kuluneen viikon joukkueen mukana ja Naumanen on pelikelpoinen jo lauantaisessa Suomen Cupin ottelussa Lappeenrannassa, mikäli kansainväliset pelilupa-asiat ehtivät järjestyä asianmukaiseen kuntoon ottelupäivään mennessä.

Nurmeksessa syntynyt Naumanen on kokenut urallaan jo paljon nuoresta iästään huolimatta. Kuopiossa jalkapallokasvatuksensa saanut puolustaja debytoi Kuopion Pallokissojen riveissä jo 16-vuotiaana ja pelasi kuopiolaisseuran riveissä kausina 2012-2015. Pallokissat-uran huippuhetki oli kaudella 2014, kun puolustaja toimi joukkueen kapteenin Pallokissojen saavuttaessa pronssiset mitalit Naisten Liigassa. Naumanen on kuulunut Suomen maajoukkuerinkiin kaudesta 2014 lähtien.

Naumanen siirtyi kesken sarjakauden 2015 Yhdysvaltojen yliopistosarjoihin, jossa puolustaja pelasi vuoden ajan ennen siirtymistä takaisin Naisten Liigaan ja Helsingin Jalkapalloklubin riveihin. Naumanen pelasi HJK:ssa johtavassa roolissa kahden ja puolen kauden ajan, kunnes siirtyi Norjaan jalkapalloammattilaiseksi. Naumanen ehti pelaamaan Norjan korkeimmalla sarjatasolla Stabaekin riveissä yhteensä 9 pääsarjaottelua, joista viimeinen ottelu kertyi tilille toukokuun 19.päivä.

18 naisten maaottelua pelannut Naumanen on iloinen paluustaan Kuopioon, vaikka päätös olikin vaikea.

- Viihdyin Norjassa hyvin, mutta roolini joukkueessa ei vastannut omia odotuksiani. Pelasin Norjassa todella hyökkäävänä laitapuolustajana, mutta koen omat vahvuuteni enemmän puolustamisessa ja puolustuslinjan johtamisessa. En oikein koskaan asettunut kaupunkiin, enkä kokenut paikkaa täysin kodikseni, Naumanen kommentoi Norjan-aikaansa KuPS:n sivuilla.

- Päätös oli todella vaikea, koska sarja oli hyvä ja kovatasoinen. KuPS kuitenkin mahdollistaa ammattimaisen ympäristön, mikä on poikkeuksellista Suomessa. Omat juuret toki veivät myös Kuopioon ja olen haaveillut edustavani kuopiolaista seuraa. Olen vakuuttunut, että voin kehittyä pelaajana täällä ja haluan myös olla viemässä koko Kuopion Palloseuran naispuolen toimintaa eteenpäin, Naumanen pohtii.

- Loppukauden tavoitteena varmistaa ensin paikka yläloppusarjassa ja sen jälkeen haluamme taistella mitaleista. Pystyn omalla pelaamisellani vahvistamaan joukkuetta, toivottavasti se tuo tarvittavan lisäpanoksen joukkueen pelaamiseen, puolustaja tiivistää.

Kuopion Palloseuran päävalmentaja Ollipekka Ojala on tyytyväinen, että hänelle entuudestaan tuttu pelaaja liittyy joukkueen vahvuuteen.

- Olemme tehneet seurana asioita oikein, että Katarinan tasoinen pelaaja haluaa palata juuri tänne. Jo hänen läsnäolonsa tuo joukkueeseen paljon lisää, sillä Katarina on pelaaja, joka johtaa esimerkillään niin peleissä kuin arjessakin. Hän on myös urheilijana iso esimerkki meidän nuorille pelaajille ja Katarina nostaa päivittäisen tekemisen tasoa hurjasti, Ojala hehkuttaa uutta pelaajahankintaa.

- Lähtökohtaisesti hän on toppari, mutta Kata on monikäyttöinen pelaaja, jolta luonnistuu kaikki puolustuslinjan erilaiset roolit. Myös keskikentällä hänet saatetaan nähdä, päävalmentaja toteaa.

• KuPS Naiset