Kapteeni-Sparv: ”Tavoitteemme on EM-kisapaikka”

• Maajoukkueet

Kesän 2020 miesten EM-lopputurnaukseen tähtäävät karsintalohkot arvotaan sunnuntaina 2.12. Huuhkajien kapteeni Tim Sparv haluaa saavuttaa maajoukkueuransa huipuksi kisapaikan.

Huuhkajat voitti syksyllä pelatun Nations Leaguen lohkonsa ja pääsee pelaamaan EM-karsintojen jälkeen lopputurnauspaikasta playoffseissa. Tämä vaihtoehto tulee ajankohtaiseksi mikäli Suomi ei saa paikkaa kisoihin EM-karsintojen kautta. Lue tarkemmin täältä.

Joukkue voitti Viron kahdesti sekä Kreikan ja Unkarin kotona. Lohkovaiheen viimeisistä peleistä Kreikan ja Unkarin vieraana tuli tappiot, mutta lohkovoitto varmistui jo Kreikka-ottelussa paremman maalieron ansiosta.

Päävalmentaja Markku Kanerva joutui tulemaan viimeisissä otteluissa toimeen ilman kapteenia Tim Sparvia. Keskikenttäpelaaja yritti sitkeästi saada pohjevammansa kuntoon, mutta pelikunto jäi lopulta haaveeksi.

- Olen ollut todella tyytyväinen siihen, kuinka sitoutuneita kaikki ovat olleet tähän projektiin. Kaikki ovat laittaneet oman egonsa ja ylpeytensä sivuun ja keskittyneet joukkuepelaamiseen. Sen takia meitä vastaan on ollut vaikea tehdä maaleja. On ollut hienoa olla osa tätä joukkuetta. Kaikki ovat olleet kunnianhimoisia ja pelanneet suurella sydämellä joukkueelle, Sparv kehuu.

- Ja tämä ei koske pelkästään pelaajia, vaan koko taustaa ja faneja, jotka ovat olleet upeasti mukana. Tämä on joukkue isolla J:llä, jossa kaikilla on oma, tärkeä roolinsa.

Sparv kuntouttaa parhaillaan pohjevammaansa seurajoukkueessaan FC Midtjyllandissa. On mahdollista, että paluu pelikentille venyy tammikuulle.

- Yritin vähän liikaa ennen edellistä maajoukkuetapahtumaa ja kuntoutuminen otti takapakkia. Sellaista näyttää sattuvan, vaikka olen näin kokenut. Luulin, että olen oppinut, hän naurahtaa.

Nations Leaguen voittaminen oli Suomen miesten A-maajoukkueelle historiallinen saavutus, mutta tehtävä ei ole ohi. Kaukana siitä.

- Ajatus on, että tämä joukkue kehittyy koko ajan ja meidän täytyy olla nälkäisiä ja uteliaita. Haluan, että ympäristömme A-maajoukkueessa kehittyy koko ajan.

- Puhun usein termistä ”marginal game”. Yksi asia siinä on, että haluamme tehdä arjestamme vielä parempaa. Se koskee muun muassa matkustamista, yöpymistä, valmistautumista, treenejä ja palautumista. Haluamme tehdä pieniä korjauksia, jotta tulokset olisivat vielä parempia. Pyrimme tekemään mahdollisuuksistamme päästä kisoihin vielä paremmat.

- Luulen, että joukkueeseemme on ollut helppo tulla. Ensinnäkin meillä on selkeä pelitapa ja toisekseen valmennusjohto ja joukkue ovat luoneet sellaisen ilmapiirin, mihin on helppo tulla sisään. Uskon, että se on iso syy siihen, miksi olemme menestyneet. Tavoitteemme on saavuttaa EM-kisapaikka.

Kesän 2020 EM-lopputurnaus pelataan jaetusti 12 maassa. Karsintalohkot arvotaan sunnuntaina ja Viasat Jalkapallon ja Viaplayn suora lähetys alkaa klo 12.50. Huuhkajat lähtee arvontaan kolmoskorista. Korijaot löydät UEFA.comista täältä

- On hieno tulos Suomen A-maajoukkueelta, että olemme kolmoskorissa. Se on täysin ansaittua. Viimeisen kahden vuoden tuloksemme ovat näyttäneet kuinka hyvin voimme pelata jos pääsemme kaikki omalle tasollamme ja olemme täysin sitoutuneita joukkueena työskentelyyn. Toivottavasti saamme sunnuntaina mielenkiintoisen, mutta realistisen lohkon.

- Minulla ei ole enää jäljellä montaa vuotta maajoukkueessa. Haluan nyt nauttia jokaisesta matsista ja yhteisestä tapahtumasta. Minulle on suuri kunnia-asia edustaa maatani. Toivon, että voimme tehdä vielä ihmeitä viimeisten vuosieni aikana.

• Huuhkajat