Kansallinen Liiga palkittiin viestintäalan kilpailussa

• Jalkapallosarjat

Kevättalvella 2020 tehty Kansallisen Liigan brändiuudistus on palkittu arvostetussa suomalaisessa viestintäalan kilpailussa Finnish Comms Awardsissa. Yhteistyössä TBWA:n kanssa tehty brändiuudistus arvioitiin vuoden vaikuttavammaksi työksi ”Lifestyle, terveys ja hyvinvointi” -kategoriassa.

Suomen Palloliitto aloitti syksyllä 2019 strategiatyön kotimaisen naisten pääsarjajalkapallon kehittämiseksi. Työn lopputulemana silloisen Naisten Liigan visioksi valikoitui Modernia huippu-urheilua. Yhdessä seurojen ja pelaajien kanssa tehdyn arvoprosessin kautta liigan arvoiksi muodostuivat Samanarvoisesti, Menestyen sekä Uskaltaen. Strategiatyön valmistuttua käynnistettiin viestintäkumppani TBWA Helsingin kanssa työ vision ja arvomaailman henkiin herättämiseksi.

Jo uudistustyön alussa tunnistettiin, että kyse ei ole ainoastaan visuaalisesta uudistuksesta, vaan tavoitteena on aikaansaada laajempi muutos ajatusmaailmoissa ja oman arvomaailman rakentamisessa. Uudessa identiteetissä halutaan myös korostaa liigaseurojen merkitystä ja tuoda seurojen värejä esiin identiteetissä ja yhteisessä tarinassa.

Helmikuun lopussa lanseerattu Kansallinen Liiga ylitti uutiskynnyksen niin meillä Suomessa kuin maailmallakin. Sarjan uusi nimi ja identiteetti uutisoitiin mm. Guardianissa, Forbesissa, CNN:llä sekä kaikissa Suomen suurimmissa tiedotusvälineissä. Pelkkä nimen ja uuden identiteetin lanseeraus uutisoitiin 84 uutisessa ympäri maailman ja tavoitti 367 918 573 ihmistä. Lisäksi mm. Ruotsin Damallsvenskan ehti jo julkaista seuraavansa Suomen esimerkkiä ja tiputtavansa sanan ‘dam’ naisten pääsarjan nimestä.

Viestintäkilpailu huomioi onnistuneen uudistuksen

Suomen merkittävimmässä viestintäalan kilpailussa Finnish Comms Awardsissa jalkapallon naisten pääsarjan uudistus huomioitiin voitolla ”Lifestyle, terveys ja hyvinvointi” -kategoriassa. Yhdessä TBWA:n kanssa toteutettu uudistus ja lanseeraus sai kehuja tuomaristolta strategisesta otteestaan. “Kohdeyleisö on valittu oivaltavasti, toimenpiteet olivat täsmällisiä myös kansainvälisessä ympäristössä. Työ sai aikaan ajattelun muutoksen myös Suomen ulkopuolella”, perusteluissa todetaan.

- Saimme valtavan näkyvyyden lanseerauksen yhteydessä, mutta erityisen iloinen olen siitä pohjasta, minkä tämä työ antaa meille tulevaisuuden varalle. Jalkapallon rakentaminen kaupallisesti ja urheilullisesti kestävälle pohjalle ei ole lyhytjänteistä tekemistä tai sirkustemppuja, ja tämä TBWA:n kanssa tekemämme työ antaakin meille raamit systemaattiselle kehittämiselle tulevien vuosien aikana. Meillä on vahva pohja kulkea kohti modernia huippu-urheilua, kommentoi uudistusta vetänyt Palloliiton kehityspäällikkö Heidi Pihlaja.