Kanerva ylpeänä voiton jälkeen: "Loistava startti"

• Maajoukkueet

Päävalmentaja Markku Kanerva oli tyytyväinen mies Suomen UEFA Nations Leaguen avausottelun päätyttyä lauantai-iltana Unkaria vastaan Huuhkajien 1-0-voittoon.

Koko pelin uurastaneen hyökkääjän Teemu Pukin seitsemännellä minuutilla tullut maali riitti Suomelle kolmeen pisteeseen Nations Leaguen avauspelissä.

- Olen erittäin ylpeä joukkueesta, taisteluilmeestä, mikä tänään nähtiin tuolla kentällä. Saatiin loistava startti tähän kilpailuun huolimatta niistä vaikeuksista, mitä tässä joukkueen kasaamisessa oli, Huuhkajien päävalmentaja Markku Kanerva sanoi.

- Pelaajat panivat itsensä hienosti likoon ja siitä olen tosi tyytyväinen.

Suomen kapteeni Tim Sparv joutui jäämään pohjevaivojen takia sivuun avauskokoonpanosta. Sparv asteli kentälle kuitenkin toisella jaksolla. Keskikentän pohjalla pelasivat Rasmus Schüller ja Joni Kauko.

- Se osoitti myös sen, että meiltä löytyy kyllä laajuutta tästä ryhmästä, vaikka näitä poissaoloja on, Kanerva huomautti.

Kanervan mielestä Unkari pelasi niin kuin Suomen valmennusjohto oli ennakoinut: suoraviivaisesti ja fyysistä peliä, jossa nähtiin paljon kaksinkamppailutilanteita.

Maalipaikat menivät selvästi Suomen eduksi.

- Jos katsoo lopputulemaa ja paikkoja, niin heillä oli ehkä 1-2, meillä oli yksi ylärima ja yksi tolppa.

- Tasainen peli kokonaisuudessaan, mutta ehkä vaarallisemmat maalipaikat olivat meidän puolella, Kanerva jatkoi.

Suomi siirtyy sunnuntaina iltapäivällä Turkuun, jossa se kohtaa Viron tiistaina Nations Leaguen toisessa ottelussaan. Kanerva toivoo, että kotiyleisön tuki Kupittaalla olisi vastaavaa kuin lauantaina Tampereen Ratinan stadionilla.

- Oli fantastista nähdä, miten yleisö oli tänäänkin tukemassa meitä. Se oli meille se kahdestoista pelaaja. Toivotaan Turkuun samanlaista kannustusta. Me todella tarvitsemme ennen kaikkea kotipeleissä yleisön tukea. Tietyllä tavalla tämä oli helpottava voitto ja nostaa sitä hyvää henkeä, joka meillä tällä hetkellä on. Sen varaan on hyvä rakentaa, Kanerva sanoi.

Puolustaja Jere Uronen tuli vaihtoon pakon edessä jo avausjakson lopulla, sillä hänen kohdallaan ei haluttu ottaa riskejä aivotärähdysepäilyn takia. Myös Schüller ja Robin Lod saivat taisteluarpia pohjekramppien muodossa, ja myös Pyry Soiri sai tällin jalkaansa.

- Taistelu vaatii veronsa, Kanerva heitti.

Suomelle ottelu oli viides tappioton karsintapeli putkeen. Niistä kolme on voittoja.

Suomen ja Viron välinen Nations Leaguen ottelu pelataan tiistaina 11.9. Turun Veritas Stadionilla kello 21.45 alkaen.

• miesten A-maajoukkue