Kanerva: ”Yksi iso tavoite pitää oma maali puhtaana”

• Maajoukkueet

Suomi kohtaa lauantaina Islannin toistamiseen MM-karsinnassa. Ottelu pelataan Tampereen Ratinan stadionilla.

Avauskokoonpanoon muutoksia

Suomi kohtaa lauantai-iltana Islannin Tampereella. Huuhkajat koki islantilaisille karvaan tappion viime lokakuussa, kun kotijoukkue tuli pelin lopussa ensin rinnalle ja lopulta ohi. Ottelu päättyi sen myötä isäntien 3-2-voittoon ja Suomen suureen pettymykseen.

- Odotamme todella kovaa peliä Islantia vastaan. Se on kova joukkue, joka johtaa lohkoa Kroatian kanssa 13 pisteellä. Viime pelistä Reykjavikissa on edelleen aika surullisia muistoja. Vaikka pelasimme hyvän pelin, olimme hyvin pettyneitä tulokseen. Minusta häviömme oli hiukan epäreilua erotuomaripäätösten takia, Suomen päävalmentaja Markku Kanerva sanoi ja jatkoi:

- Mutta se on historiaa. Olemme keskittyneet huomisen otteluun ja odotamme kovaa ottelua. Toivottavasti saamme hyvää tukea kannattajiltamme. Ymmärtääkseni peli on loppuunmyyty – ehkä fanit voivat auttaa meitä saavuttamaan hyvän tuloksen.

Ottelu on käytännössä loppuunmyyty. Yksittäisiä paikkalippuja saattaa vapautua, mutta Ratinalle on tulossa lähes täysi tupa – vajaat 16 000 katsojaa.

Suomella on muutamia poissaoloja lauantain ottelusta. Kapteeni Niklas Moisander, Joel Pohjanpalo, Moshtagh Yaghoubi ja Jukka Raitala ovat kaikki sivussa. Huuhkajien avauskokoonpanoon tulee sitäkin kautta luonnollisesti muutoksia viime ottelusta Ukrainaa vastaan.

- Nyt taas kerran mitataan meidän joukkueen materiaalin laajuus. Saamme ihan iskukykyisen joukkueen jalkeille, Kanerva vakuutti.

Viime pelissä Islanti rankaisi Suomea erikoistilanteista, mutta pelilliseen panokseen Kanerva oli tyytyväinen.

- Pystyimme tekemään kaksi hienoa maalia. Yksi iso tavoite on pitää oma maali puhtaana. Se antaa aina hyvät edellytykset ottaa voitto.

- Islannin pelitavan tiedostaen, heidän peli perustuu paljon siihen kamppailupelaamiseen. Se on suoraviivainen, selkeä pelitapa. Siihen on yritetty keksiä lääkkeet, ”Rive” sanoi.

Ennen kello 19 alkavan ottelun alkua kunnioitetaan hiljattain menehtyneen Palloliiton puheenjohtajan Pertti Alajan muistoa hiljaisella hetkellä.

• Huuhkajat