Kamara: ”Urallani on ollut myös heikompia hetkiä, joten olen tällä hetkellä onnellinen”

• Maajoukkueet

Glen Kamara on yksi Skotlannin pääsarjan kevään puhutuimmista pelaajista ja taitava keskikenttäpelaaja on hurmannut  myös Huuhkajien seuraajat. Hänenkään polku huipulle ei ole kuitenkaan kulkenut vain myötätuulessa.

23-vuotias Glen Kamara ehti pelata skotlantilaisessa Dundee FC:ssä puolitoista kautta ennen tammikuussa tapahtunutta siirtoa suurseura Rangersiin.

Rangers voitti sunnuntaina maan huippuottelussa Celticin 2-0 ja Kamaran nimi löytyi jälleen isoin kirjaimin otsikoista. Ibrox Stadiumin yleisö otti suomalaisen suosikikseen käytännössä ensiesiintymisessä, eikä suosio ole hiipunut - päinvastoin.

Pelaatko urasi parasta jalkapalloa, on kysymys, joka yllättää hänet hieman. Vastaus kertoo nuoresta herrasmiehestä paljon.

- En ole missään nimessä kaukana parhaastani. Pelaan erinomaisten pelaajien kanssa hienossa seurassa ja meillä on upea valmentaja, Kamara toteaa.

- Haluan vain suoriutua hyvin. Mitä ikinä ihmiset sanovatkaan. En ajattele sitä enempää, yritän vain olla niin hyvä kuin mahdollista joka viikko.

Rangers päättää kautensa sunnuntaina vierasotteluun Kilmarnockia vastaan. Celtic on varmistanut mestaruuden ja Rangers sijoittuu toiseksi.

- Kauteni on ollut henkilökohtaisesti hyvä ja meillä on mennyt ok joukkueenakin. Haluamme ilman muuta voittaa mestaruuden ensi vuonna, etenemme sitä kohden.

- Aina on varaa parantaa ja voit ylittää itsesi uudestaan ja uudestaan. Mutta olen iloinen siitä, miten kaikki on tähän mennessä mennyt. Haluan vakiinnuttaa paikkani Suomen maajoukkueessa ja Rangersissa, ne ovat tavoitteitani ensi kaudelle.

”Se oli kaikkiaan upea ilta, ei vain jalkapallo-otteluna”

Kamara syntyi Tampereella lokakuussa 1995, mutta muutti jo muutama vuosi myöhemmin Espooseen. Hän aloitti jalkapallon Olarin Tarmossa ja Espoon Palloseurassa ja ehti ihastua lajiin ennen muuttoaan Lontooseen 12-vuotiaana.

Kamara edusti Suomen maajoukkuetta ensimmäistä kertaa huhtikuussa 2012. Hän muistaa, kuten urheilijat yleensä, tärkeimmät asiat ensin.

- Tein maalin, Kamara naurahtaa.

- Muistan pelistä jonkun verran. Hävisimme, mutta se oli hieno tapahtuma. Suomen edustaminen on minulle todella tärkeää ja nautin siitä.

Suomi kärsi Loviisassa pelatussa U18-maaottelussa 1-2-tappion Sveitsille. Tuossa yhteydessä ilmassa oli myös huhuja, että Englanti olisi ollut kiinnostunut nuoren lupauksen saamisesta riveihinsä. Kamaran vanhemmat ovat syntyneet Sierra Leonessa, mutta hänellä itsellään on vain Suomen passi.

- Kun olin melko nuori, yhden Arsenal-ottelun jälkeen, keskusteluja oli hieman. Se ei kuitenkaan koskaan ollut todella mielessäni. Olin jo pelannut Suomen maajoukkueessa, synnyin täällä ja tunnen itseni suomalaiseksi. Ajattelin, että tämä on minun polkuni. Tulen aina edustamaan Suomea.

Huuhkajat jatkaa EM-karsintoja kesäkuussa Tampereella. Paikka on erityinen Kamaralle - nyt jo useammasta syystä. Huuhkajat voitti Kreikan lokakuussa Tampereella 2-0. Toisen maalin viimeistellyt Kamara oli yksi illan juhlituimpia sankareita.

- Se oli yksi urani kohokohdista tähän mennessä. Tein ensimmäisen maalini A-maajoukkueessa. Se oli kaikkiaan upea ilta, ei vain jalkapallo-otteluna. Näin myöhemmin videoita internetistä ja ajattelin, että vau! Se oli hullua. Ajatella, jos pelimme voisivat aina olla sellaisia? Haluan noita tunteita paljon lisää.

Ehkä espoolaisen ja lontoolaisen jalkapallokoulun kasvatti saa kokea jotain vastaavaa jo 8. kesäkuuta. Ratinan stadion on loppuunvarattu ja myös lähes loppuunmyyty, kun Bosnia-Hertsegovina saapuu taistelemaan EM-karsintapisteistä Huuhkajien kanssa.

- Ihmiset ovat alkaneet uskoa, että me voimme todella saavuttaa jotain. Se on hienoa ja olen innoissani siitä, mitä näissä karsinnoissa voikaan tapahtua. Olemme mielestäni mielenkiintoinen joukkue.

- Minulla on tunne, että voimme yllättää monet. Bosnialla on hyvä joukkue ja erinomaisia pelaajia, mutta meillä on mahdollisuutemme.  Me tarvitsemme voittaaksemme vastaavan suorituksen kuin Kreikkaa vastaan.

Kamaran ensimmäinen seura Lontoossa Suomesta muuton jälkeen oli nimeltään Southend FC. Onnistumiset toivat hänelle paikan Arsenalin kivikovaan akatemiaan. Vaikka vuodet nuorisojoukkueissa olivat lupauksia herättäviä, ei läpimurtoa edustusjoukkueeseen koskaan tullut.

Lainasopimukset alempiin sarjoihin näyttivät Kamaralle jalkapallon raadollisempaa puolta. Nyt hän pelaa vahvuuksillaan eurooppalaisessa suurseurassa, saa suitsutusta viikosta toiseen ja kantaa ylpeänä A-maajoukkuepaitaa.

- Aina kun pelaat määrätietoisesti ja teet töitä kurinalaisesti, onnistumiset ovat bonus. Urallani on ollut myös heikompia hetkiä, joten olen tällä hetkellä onnellinen, että olen täällä. Toivottavasti pystyn jatkamaan tästä edelleen, Kamara päättää.

Suomi kohtaa Bosnia-Hertsegovinan Ratinan stadionilla Tampereella 8.6. klo 19. EM-karsinnat jatkuvat heti perään 11.6. vieraissa Liechtensteinia vastaan.

Suomen avauskokoonpano Glen Kamaran ensimmäisestä maaottelusta.
Suomen U18-poikien avauskokoonpano Glen Kamaran ensimmäisessä maaottelussa 9.4.2012.

Huuhkajien avauskokoonpano Tampereella Kreikkaa vastaan 15.10.2018.

• Huuhkajat