Kalle Multanen palasi Suomeen vaiherikkaan Italian visiitin jälkeen

• Jalkapallosarjat

Ykkösen kolminkertainen maalikuningas edustaa tulevalla kaudella Vaasan Palloseuraa.

Meneekö satanen rikki?

Menee

Kalle Multanen aikoo olla Ykkösen historian ensimmäinen pelaaja, joka viimeistelee sarjassa sata maalia. Huhtikuussa 32 vuotta täyttävä hyökkääjä oli lähellä tehdä tempun KTP:ssa kaudella 2019, mutta unelmasiirto Italian kentille keskeytti kauden, ja maalimäärä jäi 98:ään.

Siirto Italian viidennelle sarjatasolle Giorgione Calcioon tuli "Viialan pommittajalle" yllättäen, sillä mies ei ollut kuvitellut pääsevänsä ulkomaille enää kolmekymppisenä. Ulkomailla pelaaminen oli Multasen unelma pikkupojasta lähtien, joten tilaisuuteen tarttumista ei tarvinnut juuri miettiä.

Koronavirus keskeytti Multasen debyyttikauden helmikuussa 2020, ja seuraavalle kaudelle löytyi uusi työantaja Sisiliasta. Pesti saman sarjatason ASD Igea 1946:ssa alkoi lupaavasti, mutta korona puuttui jälleen peliin, ja sarja pistettiin tauolle. Multanen perheineen päätti palata Suomeen.

– Italiasta jäi paljon hyviä muistoja, ja kokemus oli mahtava. Opin sopeutumaan uusiin paikkoihin ja totuin siihen, etteivät asiat menneet niin kuin olettaisi – aina sattui ja tapahtui, Multanen toteaa.

– En lähtiessäni olisi voinut missään nimessä kuvitella, millainen se reissu tulisi olemaan. Sain paljon enemmän irti, mitä odotin. Oli hienoa, että sain toisen mahdollisuuden sen jälkeen, kun ensimmäinen kausi keskeytyi.

Multanen uskoo, että hän olisi saanut kolmannen tilaisuuden pelata ulkomailla, mutta osoite löytyi lopulta Pohjanmaalta. VPS julkisti kärkimiehen sopimuksen tammikuussa, ja hyökkääjä kertoo nauttineensa ensimmäisten viikkojen harjoituksista uuden joukkueen kanssa. Multanen oli harjoitellut Vepsun kanssa jo viime kesänä, ja seura antoi tuolloin itsestään hyvän kuvan.

– Vepsun kanssa oli siten helppo jutella uudestaan loppuvuodesta. Kun näin, millaista joukkuetta tulevaksi kaudeksi ollaan kasaamassa, päätös oli aika selkeä, Multanen avaa.

– Minulla on paljon levollisempi olo kuin Italiassa, kun ilmassa ei ole samanlaisia epävarmuustekijöitä. On kiva keskittyä pelkkään futikseen, mikä ei ollut mahdollista edellisen puolentoista vuoden aikana.

”Laatua ja laajuutta hyökkäyksessä”

Kaudella 2019 Multanen muodosti KTP:ssa erittäin tehokkaan tutkaparin yhdessä Aleksi Pahkasalon kanssa. Yhteensä 24 maalia toissa kaudella mättänyt kaksikko palaa yhteen Vepsussa, sillä KPV:n paidassa viime kaudella pelannut Pahkasalo siirtyi niin ikään Raitaan.

– Hänen kanssaan on kiva pelata. Huomaa, että olemme pelanneet yhdessä, kun löydämme helposti toinen toisemme kentällä. Toivottavasti yhteistyömme toimii jatkossakin.

Multasen ja Pahkasalon lisäksi Vepsu on hankkinut hyökkäyspäähänsä Joonas Vahteran (HJK), Riku Jääskän (FC Kiisto) ja Luqman Kassimin (Norvalla FF). Kun seuraikonit Sebastian Strandvall sekä Steven Morrissey rustasivat jatkopahvit, on Vepsun hyökkäyskalusto todella laadukas ainakin paperilla.

– Meillä on sellaisia pelaajia, että meidän on pakko pystyä tekemään paljon maaleja. Meillä on paljon laatua ja laajuutta hyökkäyksessä, ja monet variaatiot ovat mahdollisia. Penkillekin jää varmasti hyviä pelaajia, mikä tulee auttamaan meitä pelien loppuhetkillä.

Entisenä KPV-pelaajana Pohjanmaan derbyt ovat Multaselle tuttuja. Niitä riittää myös tulevalla kaudella, sillä Vepsun ja KPV:n lisäksi FF Jaro taistelee Pohjanmaan herruudesta. Kauden ensimmäinen derby pelataan jo tänään lauantaina, kun VPS vierailee Kokkolassa Suomen Cupin avauksessa.

Viime kaudella Vepsu jäi kuudennelle sijalle, ja matkaa karsijan paikalle oli lopulta 14 pistettä. Moni on nostanut Vepsun yhdeksi tulevan kauden ennakkosuosikeista, mutta Multanen suhtautuu tulevaan maltillisesti.

– Totta kai haluamme voittaa mahdollisimman paljon pelejä, ja mielestäni meidän tulee pelata noususta. Nousupaineita ei kannata ottaa vielä, mutta meidän tulee tiedostaa, että olemme tarpeeksi hyviä taistellaksemme sarjan voitosta.

Entä se sadan maalin rajan rikkominen?

– Haluan tietysti tehdä mahdollisimman paljon maaleja, mutta voittaminen kiinnostaa enemmän. Ne puuttuvat kaksi maalia teen vaikka loukkaantuneena.

Vepsun kausikortit kaudelle 2021 löydät täältä