Kakkosen talenttierotuomarit hakivat lisää vauhtia kauteen Porista

Kakkosen erotuomareiden talenttiryhmän koulutustapahtuma järjestettiin 8.–9.6. Porissa.

Koulutukseen osallistunut talenttiryhmä koostuu kahdeksasta Kakkosessa toimivasta lupaavasta erotuomarista. Ryhmään kuuluvat Mikko Juusola, Jesse Kananen, Juho Nieminen, Pietu Niinimäki, Pouria Notash, Atte Räinä, Peiman Simani ja Juuso Vuorinen. Kaksipäiväisestä koulutuksesta vastasi Suomen Palloliiton erotuomarikehittäjä ja FIFA-erotuomari Mattias Gestranius. Hän näkee järjestetyn koulutuksen osana tuomareiden polkua kohti heille asetettuja tavoitteita.

”Koulutuksen tarkoitus oli antaa Kakkosen lupaaville tuomareille lisää eväitä henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamista varten. Tämä viikonloppu oli yksi heille tarjottavista kehittymisen työkaluista”, kommentoi Gestranius.

Kurssin osana toimineen Kakkosen joukkueiden MuSan ja FC Jazzin välisen Porin derbyn tuomitsi kurssilaisista Pietu Niinimäki, kun taas muut osallistujat analysoivat ottelun yksityiskohtaisesti läpi. Koulutettavat tuomarit saivat muutenkin olla äänessä läpi viikonlopun, esimerkiksi esittelemällä alkukauttaan muille.

Vierailevina luennoitsijoina toimivat henkisestä valmennuksesta puhunut, Mielen voima urheilussa -kirjan kirjoittanut Harri Virolainen sekä pelin ymmärtämistä käsitellyt MuSan valmennuspäällikkö Matti Santahuhta. Pelaajataustaa Veikkausliigasta edellä mainitun veljensä tavoin omaava, Suomen Palloliiton erotuomareiden fyysisenä valmentaja Ilkka Santahuhta taas laittoi koulutettavat hikoilemaan ja huolehti onnistuneista käytännön järjestelyistä.

Koulutukseen osallistunut espoolainen Peiman Simani oli tyytyväinen koulutuksen antiin.

”Leirillä painotettiin aiemmin vähemmälle huomiolle jääneitä pelin osa-alueita, kuten joukkueiden pelityylejä ja erotuomarin henkistä valmennusta. Pystyn nyt paremmin hahmottamaan omaa tekemistäni ja valmistautumaan peleihin laadukkaasti sekä fyysisesti Ilkka Santahuhdan metodein että myös henkisesti. On hienoa, että Palloliitto pystyy kehittämään meitä tällä tavalla”, Simani toteaa.

Oulusta Poriin matkaillut Atte Räinä näki kurssisisällön lisäksi myös toisen huomionarvoisen asian.

”Melko moneen tuomarikoulutukseen olen jo kerennyt osallistua ja niiden henki on aina ollut hyvä. Tällä kertaa se oli kuitenkin poikkeuksellisen hieno. Koko porukka viihtyi yhdessä ohjelman ulkopuolellakin, asioista keskusteltiin avoimesti ja täysillä tekemisen rinnalla oli nauruakin”, Räinä kiittelee.