Kaisa Collin: “Kun sinne ei pääse, niin sitä osaa arvostaa vielä enemmän”

• Maajoukkueet

Helmarit matkusti maanantaina Helsingistä Göteborgiin, jossa joukkue kohtaa Ruotsin MM-karsintaottelussa torstaina.

Helmareiden mukana Ruotsin länsirannikolle matkusti myös hyökkääjä Kaisa Collin, joka tekee paluun maajoukkueeseen loukkaantumishuolien jälkeen. Matkustamisen lisäksi Collin ja muut Helmareiden pelaajat pääsivät tositoimiin välittömästi maanantaina, kun joukkue harjoitteli illalla legendaarisella Nya Ullevin stadionilla.

- Suhteellisen kevyet harjoitukset oli. Vähän nihkeää, niin kuin aina aluksi matkustuspäivinä on, mutta kävimme läpi monia hyviä asioita ja voimme ottaa paljon tästä harjoituksesta mukaan, Collin kertoo ensimmäisistä harjoituksista.

Todellisena energiapakkauksena, ilopillerinä ja joukkuehengen luojana tunnettu Collin oli edellisen kerran Helmareiden matkassa keväällä. Paluu maajoukkueen mukaan nosti hymyn 24-vuotiaan hyökkääjän kasvoille.

- Loukkaantumisen jälkeen on aina kiva tulla takaisin tänne. Se on maajoukkueenkin kanssa niin, että sitten kun sinne ei pääse, niin sitä osaa arvostaa vielä enemmän, Collin toteaa.

Nousujohteinen kausi AIK:ssa

Collin siirtyi kolmen Eskilstunassa vietetyn kauden jälkeen täksi kaudeksi Tukholman AIK:n riveihin. Collinin, Jenny Danielssonin, Emma Santamäen sekä Milla-Maj Majasaaren edustama sekä Maiju Ruotsalaisen valmentaman AIK:n kausi päättyi marraskuun alussa, mutta laakereillaan Collin ei ole ehtinyt lepäämään.

- Olemme harjoitelleet koko ajan, niin ei oikeastaan edes vielä tunnu siltä, että kausi olisi loppunut, Collin sanoo.

Päättyneeksi kaudeksi Damallsvenskaniin noussut AIK sijoittui sarjassa kymmenenneksi, vain pisteen päähän paikalliskilpailija Djurgårdenista. Eroa sarjasta pudonneeseen Växjöhön kertyi lopulta kymmenen pistettä, joten kautta voidaan pitää sarjanousijan osalta onnistuneena.

- AIK:n kaudesta voisin sanoa, että se oli todella nousujohteinen. Saimme tavoitteemme täytettyä, eli pidimme sarjapaikan, Collin kertoo.

Collinin oma kausi vesittyi osittain loukkaantumisten vuoksi, mutta loppukaudesta Gnistan-kasvatti pääsi jälleen pelirytmiin kiinni.

- Olin aika pitkän pätkän poissa alkusyksystä, mutta sitten viimeiset viisi kierrosta taisin pelata, ja ne menivät ihan mukavasti itsellä ja joukkueella, niin se oli positiivista, Collin sanoo.

Ison yleisön eteen katkaisemaan Ruotsin putkea

Kahdella voitolla ja yhdellä tappiolla MM-karsinnat aloittaneen Suomen urakka jatkuu torstaina, kun Gamla Ullevilla vastaan asettuu Ruotsi. FIFA:n maailmanrankingin toisella sijalla majaileva Ruotsi on hävinnyt edellisen kerran kotiottelun vuonna 1982, joten haaste tulee olemaan äärimmäisen kova.

- Varmasti tulee todella hieno ottelu ja olisi mahtavaa, jos pystyisimme katkaisemaan Ruotsin 39 vuoden tappiottoman kotiputken 15 000 ruotsalaisen edessä. Se on ehdottomasti tavoite, Collin toteaa päättäväisenä.

Torstain otteluun on myyty jo yli 13 000 lippua, joten Gamla Ullevilla on odotettavissa todellinen ruotsalainen hornankattila. Collinille tilanne ei kuitenkaan ole uusi, sillä hän oli mukana lokakuussa pelatussa AIK:n ja Hammarbyn välisessä ottelussa, jossa tehtiin Damallsvenskanin uusi yleisöennätys.

- Toivon, että tämä olisi samanlainen tapahtuma, kuin meidän Tukholman derby oli, missä oli paikalla yli 18 000 katsojaa, Collin päättää.

Suomen ja Ruotsin välinen MM-karsintaottelu pelataan Göteborgissa torstaina kello 19.30 Suomen aikaa. Ottelu näytetään suorana lähetyksenä Yle TV2:ssa sekä Yle Areenassa.

• Helmarit