Kaisa Björn päätti uransa voittoon

• Jalkapallosarjat

Naisten Liigan päätöskierroksen ottelussa kotijoukkue Ilves vei pisteet selvästi 3-0 voitolla ONS:sta. Ottelun alkua lukuun ottamatta vierasjoukkue ei pystynyt uhkaamaan kotivoittoa.

Ilves oli tehnyt edellisen ottelun kokoonpanoon neljä muutosta. Roosa Tuominen aloitti kärjessä, Sara Inget maalissa, Tuuli Enkkilä keskikentän pohjalla ja kapteenin nauhaa kantoi uransa Naisten Liigassa lopettava Kaisa Björn. Ilves teki kunniaa Björnin uralle ja antoi sille arvoisensa päätöksen – Björn otettiin kotiyleisön edessä vaihtoon omaa pelinumeroaan vastaavalla minuutilla eli 6 min kohdalla. Yleisö oli hienosti tietoinen tapahtuneesta ja osoitti suosiotaan seisaaltaan.

- Olen tosi kiitollinen kaikista näistä vuosista Ilveksessä ja siitä, että sain vielä käydä kentällä minun viimeisessä pelissä. Paljon on vuosien varrelle mahtunut niin hyviä kuin välillä vähän huonompiakin hetkiä, mutta jokaisesta pelikaudesta on nautittu. Kiitos kaikille minun kanssani pelanneille ja muille joukkueessa mukana olleille ihmisille, jotka ovat mahdollistaneet futiksen pelaamisen ja siitä nauttimisen tähän päivään asti. Nyt katseet kohti ensi kesän Jukolaa, kertoo Björn tunteistaan seuran sivuilla.

Ottelun alku oli kotijoukkueella vähän vaikea ja vierasjoukkue saikin melko korkealla prässillään Ilveksen pelaamisen hieman hermostuneeksi. Ensimmäisen jakson edetessä Ilves alkoi kuitenkin löytää keinot murtaa kaksi ylintä prässilinjaa. Palloa saatiin usein toimitettua 10-alueella häärineelle Emmaliina Tulkille tai vastaavasti leveydessä pelanneille Erika Winterille ja Nea Lehtolalle. Tätä kautta päästiin murtautumaan ONS-puolustuksen selustaan. Molemmat Ilveksen maalit viimeisteli kyseisistä tilanteista Tuominen. ONS pystyi etenkin pallonriistojen jälkeen aiheuttamaan hankaluuksia Ilveksen puolustuslinjalle, mutta Inget maalissaan pelasi erittäin varma otteisesti.

- Emme olleet valmennuksen kanssa tyytyväisiä meidän ensimmäisen jakson pelaamiseen. Puoliajalla piti käyttää se kortti, jossa hieman kiroillaan ja annetaan negatiivista palautetta. Kävimme läpi sitä miten jokainen pelaaja pystyy nostamaan omaa tasoaan. Lisäksi selkeytimme hieman prässipelaamistamme, Ilveksen päävalmentaja Ollipekka Ojala tuumi ottelun jälkeen.

Toiselle jaksolle astelikin päättäväisempi kotijoukkue. Voittajasta ei enää Tulkin hienojen syöttökombinaatioiden jälkeen syntyneen 3-0 maalin jälkeen ollut epäselvyyttä. Ilves rakensi toisella jaksolla niin prässäämisen kuin oman pallollisen pelaamisen kautta jatkuvasti hyviä maalitilanteita, mutta lisää maaleja ei lopulta nähty. Ottelun lopputulos 3-0 tiesi sitä, että ONS joutuu karsimaan Naisten Liiga paikastaan.

- Olen tyytyväinen siihen mitä tauon jälkeen tapahtui. Johanna Salmijärvi tuli hyvin sisään vaihdosta ja toi rauhallisuutta pallolliseen pelaamiseemme. Toisella jaksolla mentiin sitten käytännössä yhtä maalia. Haluttiin prässätä joukkueena ja tehdä lisää maaleja. Kaikki nostivat tasoaan ensimmäisestä jaksosta. Kaiken kaikkiaan olen todella tyytyväinen siihen, miten joukkue otti vastaan kaikki muutokset toiminnassa sen jälkeen kun tulin mukaan. Kun tulee kesken kauden paljon muutoksia kerralla, niin ei se ole mikään itsestäänselvyys, että kaikki alkaa toimia. Vaikka treenitapahtumat venyivät kestoltaan, voimaharjoittelua lisättiin ja ennen kaikkea taktisia asioita käytiin paljon läpi niin iso kiitos pelaajille siitä, miten hyvin he kaiken ottivat vastaan ja ennen kaikkea toteuttivat asioita kentällä, Ojala jatkaa.

Naisten Liigan kausi siis loppui Ilveksen osalta lauantaina. Nyt joukkue jää ansaitulle tauolle ja jatkaa loman jälkeen harjoittelua ja valmistautumista ensi kauteen.

- Meillä on fyysisellä puolella aika paljon varaa kiristää ruuvia, joten tähän lyödään alkutahdit marraskuun aikana. Joitakin pelaaja muutoksia on jo tiedossa, mutta toivon näkeväni 5.11 mahdollisimman paljon pelaajia tästä joukkueesta kuin treenit aloitetaan. Tärkeintä on, että meillä on pelaajia jotka haluavat Ilveksessä pelata ja ovat valmiina tekemään töitä. Me valmennuksen kanssa huolehdimme lopusta. Iso kiitos tänään kuuluu Kassulle – on ollut iso tekijä naisfutiksen arvostuksen ja ihmisten tietoisuuden parantamisessa täällä Tampereen alueella. Lisäksi iso kiitos niille, joille tämä ainakin toistaiseksi jää viimeiseksi otteluksi Ilveksen paidassa, Ojala päättää.

• Ilves Naiset