”Kaikki on sujunut viimeisen päälle” – Mika Nurmela kehuu Huuhkajien uutta tukikohtaa

• Maajoukkueet

Huuhkajat on asettunut väliaikaiseen kotipesäänsä Venäjälle. Valmentaja Mika Nurmelan mukaan menestys ei jää olosuhteista kiinni.

EM-lopputurnaukseen valmistautuvat Huuhkaja-joukkue majailee Repinossa, joka sijaitsee noin 40 kilometrin päässä Pietarin keskustasta. Rauhallinen Suomenlahden rannalla sijaitseva Repino on Huuhkajien koti vähintään EM-kisojen lohkovaiheen loppuun saakka. Joukkue saapui Venäjälle ja Kuokkalan asemalle maanantaina junalla.

- Matka meni oikein hyvin, junalla oli miellyttävä matkustaa. Juna on matkustusmuodoista varmaan se, jossa vähiten rasittuu. Matka oli suhteellisen lyhyt ja siinä pääsi jaloittelemaan. Juna-asema oli 500 metrin päässä hotellista, ja kaikki siirtymiset menivät viimeisen päälle. Piti toki täytellä kaikennäköistä lippusta ja lappusta, mutta se kuuluu tähän juttuun, valmentaja Mika Nurmela kertoo matkasta.

Joukkueella on käytössään oma hotelli, joka on sisustettu sisältä ja ulkoa Huuhkaja-teemalla. Nurmelan kiittelee Huuhkajien joukkueenjohtoa ja taustoja, jotka ovat nähneet paljon vaivaa pelaajien viihtyvyyden maksimoimiseksi.

- Täytyy sanoa, että joukkueenjohto on tehnyt hyvää työtä ja pistänyt hotellin meille valmiiksi tänne. Oli oikein miellyttävä tulla hotelliin, jossa oli valmiiksi pelaajien kuvia seinillä. Tunsi heti olon kotoisaksi. Tämä on meidän kotipesämme.

Huuhkajien harjoitukset ja mediatapahtumat järjestetään noin 10 kilometrin päässä hotellista sijaitsevassa harjoituskeskuksessa. Englannin maajoukkue käytti samaa hotellia ja harjoituskeskusta vuoden 2018 MM-kisoissa. Olosuhteet antavat Huuhkajille kaikki mahdollisuudet menestykseen.

- Harjoituskeskus on noin vartin bussimatkan päässä. Kaikki fasiliteetit ovat kunnossa. Ei ole valittamista. Tietyt henkilöt staffissamme ovat suunnitelleet tätä pitkään. Kaikki oli pistetty valmiiksi. Joukkueen ja valmennuksen näkökulmasta kaikki on sujunut viimeisen päälle, Nurmela kehuu.

Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti kertoi tiistaina järjestetyssä lehdistötilaisuudessa, että joukkue on kehittänyt eräänlaisen rituaalin, joka pidetään joka aamu hotellin pihassa olevan lipputangon ympärillä.

- Kokoonnumme joka aamu tiettyyn aikaa lipun ympärille. Tietyllä järjestyksellä joku pelaaja tai taustan jäsen voi kertoa vapaasti jonkun oman kokemuksensa siitä, mitä suomalaisuus tarkoittaa hänelle tai mitä merkitsee pistää Suomen maajoukkuepaita päälle. On kiva kuulla erilaisia kokemuksia. Se on oikein onnistunut ohjelmanumero meille tänne, Nurmela avaa Huuhkajien uutta perinnettä.

Suomi valmistautuu historialliseen EM-lopputurnaukseen, joka käynnistyy Huuhkajien osalta jo lauantaina 12.6., kun Tanska kohdataan vieraskentällä. Tanska ja Suomi ovat kohdanneet Kööpenhaminan Parkenilla viimeksi vuonna 2003. 1-1-tasapeliin päättyneessä ottelussa Suomen ainoan maalin iski Aki Riihilahti. Kapteeninnauhaa kädessään kantoi Mika Nurmela.

- Muistan pelin, mutta en muista olinko kapteeni. Olen aika lahjakkaasti unohtanut pieniä yksityiskohtia peleistä, mutta onhan siitä tietenkin kauan aikaa, ”Nure” sanoo.

Varmaa on, että ensi lauantaina pelattava ottelu tuskin tulee unohtumaan yli 72-maaottelua pelanneelta Nurmelalta.

- Tämä on sellainen juttu, jota aikanaan pelaajauralla yritti. Olin varmaan 4-5 karsinnat mukana, silloin ei riittänyt. Jalkapallo on se minun juttuni ja olen tehnyt sitä työkseni pitkän aikaa. Nyt pääsemme kisoihin Suomen kanssa – hienompaa ei ole. Tämä on se mihin on tähdätty. Toisaalta olen luonteeltani myös sellainen, että vaikka tämä on unelmien täyttymys, täytyy fokuksen olla jo seuraavassa. Haluan, että Suomi tappelee joka karsinnoissa paikasta lopputurnaukseen.

• Huuhkajat