Kai Nyyssönen: ”Nostan erityisesti hattua maaleistamme”

• Maajoukkueet

U16-pojat karkasivat Valko-Venäjää vastaan ensimmäisellä puoliajalla 2-0-johtoon, mutta vieraat tasoittivat loppulukemiksi 2-2.

Suomen joukkue oli kokenut isoja muutoksia sitten edellisen leirin. Debytantteja nähtiin tiistaina viisi ja uusia tekijöitä oli myös taustaryhmässä. Näihin lähtökohtiin peilattuna päävalmentaja Kai Nyyssönen piti joukkueen suoritusta varsin hyvänä.

- Ehdimme olla yhdessä 23 tuntia ja mukana oli yhteensä seitsemän uutta pelaaja. Nostan erityisesti hattua maaleistamme. Olimme olleet harjoituskentällä kerran ja katselleet palaverissa videoita. Pystyimme maalitilanteissamme puhkomaan puolustuksen muutamilla helpoilla syötöillä. Viimeistelyt olivat hienoja, Nyyssönen kehui.

- Pallollisessa pelissä meillä oli välillä turhaa kiirettä ja levottomuutta. Toisaalta sen ymmärtää, energiaa on paljon ja halutaan tehdä ratkaisuja. Meidän olisi pitänyt malttaa vähän enemmän.

Arlind Sejdiu ja Robbie Azodo viimeistelivät Suomen maalit 21. ja 29. minuuteilla. Valko-Venäjä osui 51. ja 85. minuuteilla.

- Me järjestimme vastustajalle maalipaikat. Meillä ei mielestäni ollut puolustussuuntaan suurta hätää, mutta yritimme välillä avata liian vaikeasti. Tietysti tämä tulos harmittaa. Meillä oli paikat myös toisella puoliajalla, niistä olisi voinut maalit tehdä.

- Vähän lopussa näkyi, että meidän pelaajilta loppui bensa. Samaa totesi myös talenttivalmentajamme Joni Lehtonen. Jos haluamme pelata aktiivisesti, olla pallossa kiinni ja prässätä ylhäältä, niin virtaa pitää riittää.

Suomen joukkueesta osa pelaa eurooppalaisissa akatemioissa. Lehtosen mukaan tempoero kotimaiseen BSM-sarjaan on maaotteluissa selkeä.

- Nämä pelaajat tulevat erilaisista ympäristöistä ja osalle tämä oli varmasti normipäivä. Meidän kansallisissa sarjoissamme, käytännössä BSM:ssä, pelaaville vauhti on jotain aivan erilaista. Lisäksi vielä, että he pelaavat  kaksi kertaa 40-minuuttisen ottelun ja tänään pelattiin kaksi kertaa 45 minuuttia, Lehtonen kommentoi.

- Näitä otteluita pitää vain saada alle. Jännitys vaikuttaa ilman muuta myös jaksamiseen, hän lisäsi.

Ensimmäiset maaottelunsa pelasivat tiistaina Anttoni Huttunen, Robbie Malolo, Janne-Pekka LaineDavid George ja Eemil Jääskeläinen.

Suomi ja Valko-Venäjä kohtaavat toistamiseen torstaina Eerikkilässä klo 12. Myös tuo ottelu näkyy suorana Huu-tv:ssä. Tiistain raportin ja tilastot löydät täältä.

• P2001