KaDy puolustaa mestaruutta – kapteeni Kytölä: “Keväällä olemme viime kauttakin parempia”

• Futsal

Miesten Futsal-Liiga 2018–19 potkaistaan käyntiin lauantaina 29. syyskuuta. Lauantaina liigaurakkansa aloittaa kahdeksan joukkuetta 12:sta; sunnuntaina parrasvaloissa on viime kevään finalistien Kampuksen Dynamon ja Leijona Futsalin välinen tv-ottelu. Ensimmäisenä pilliin vihelletään lauantaina klo 13.00 Espoon Opinmäessä klassikko-ottelun GFT – Ilves FS merkeissä.

Näiden huippujoukkueiden lisäksi liigassa mittelevät (viimevuotisessa järjestyksessä) Sievi FS, Someron Voima, FC Kemi, Mad Max (Valkeakoski), Tampereen Peli-Pojat-70, Pirkkalan Jalkapalloklubi, Oulun Tervarit sekä debytanttijoukkue Joutsan Seudun Pallo.

Futsal.fi julkaisee tällä viikolla 12-osaisen kausiennakon, jossa esitellään lyhyesti jokainen miesten liigajoukkue uusimpine kuulumisineen. Perjantaina vuorossa ovat edelliskauden mitalistit; osassa 8 esitellään puolustava Suomen mestari Kampuksen Dynamo.

Aiemmat osat:
1. Golden Futsal Team, Espoo
2. Mad Max, Valkeakoski

3. PP-70, Tampere
4. PJK, Pirkkala
5. FC Kemi

6. Joutsan Seudun Pallo
7. Sievi FS

Futsal-Liigan kausiennakko 2018–2019

Osa 8: Kampuksen Dynamo, Jyväskylä

Kampuksen Dynamo ry perustettiin jalkapalloseuraksi vuonna 1995. Se lainasi historiansa alussa nimeään opiskelijapohjaiselle joukkueelle, joka pelasi vuonna 1997 käynnistettyä futsalin SM-sarjaa kolmen lyhyen kauden ajan. Järjestely oli lyhytaikainen, ja tämän varhais-Dynamon tulokset ja mitalit tavataankin historiankirjoituksessa niputtaa yhteen Säynätsalon Riennon ja FS Campus Unitedin saavutusten alle. KaDyn oma futsaltoiminta käynnistyi vuonna 2002 ja nousujohteisena kulminoitui liiganousuun keväällä 2009; matkalla taakse jäi esimerkiksi mainittu “isoveli” FS CamU. Muutama pitkän linjan avainkasvo tuolta vuosikymmenen takaa on mukana punamustien tarinassa tälläkin kaudella.

Määrätietoisesti pelitapaansa kehittänyt ja laadukkaita pelaajia sisään houkutellut KaDy nousi nopeaan tahtiin lähelle Suomen huippua, mutta kirkkain kruunu, Suomen mestaruus, karttoi Jyväskylää vuosikausia liki tragikoomisin mittasuhtein. Suuria kohtalonvastustajia ovat olleet Ilves FS ja Sievi FS, jotka kahmivat kahdeksan perättäistä mestaruutta Dynamon nenän edestä. KaDyn yhdeksännellä liigakaudella joukkue oli viimein täysin pysäyttämätön: montenegrolaisen mestarivalmentajan Vasko Vujovićin johdolla jyväskyläläiset putsasivat kauden 2017–18 palkintopöydän suvereenisti. Vanhat peikot Sievi ja Ilves selätettiin useita kertoja; pudotuspeleissä Dynamo kaatoi Mad Maxin, Ilveksen ja lopulta Leijonan tavalla, joka ei jättänyt jossiteltavaa. LeiF toki antoi hyvätasoisessa finaalisarjassa Dynamolle erinomaisen vastuksen. Myös runkosarja ja Final Four -turnaus olivat KaDyn heiniä; koko kauden aikana plakkariin tuli vain muutama kosmeettinen tappio.

KaDy lähtee kauteen yhtenä mestarisuosikeista; pre-seasonilla vauhti on ollut vakuuttavaa ja etenkin puolustuspelaaminen on ollut erinomaista. Pohjoismaiden mestaruusturnauksesta tuli hopeaa, UEFA:n Mestarien Liigan karsintakierros Itävallassa oli ehjä esitys. Lokakuun ensimmäisellä viikolla jyväskyläläisten taso punnitaan toden teolla Mestarien Liigassa, Kroatian Makarskassa pelattavassa neljän joukkueen Main Round -lohkossa. Kroatian otteluihin KaDy lähteekin pitkästä aikaa altavastaajana ja haastajana.

KaDy on toistaiseksi GFT:n ohella ainoa miesten futsalseura, joka on kasvattanut pelaajia Euroopan täysammattilaiskentille: vuorollaan Italiaan ovat lähteneet Mikko Kytölä, Jukka Kytölä ja Miika Hosio; muillakin pelaajilla virityksiä ja testijaksoja on ollut.

Jukka Kytölän ja Hosion lähtö Dynamosta jätti mestarirosteriin suuren aukon, jota paikkaamaan on hankittu esim. Serbian maajoukkuepelaaja Kristijan Radin. Lopulta kesän siirtoikkunassa liki puolet joukkueesta meni uusiksi, joten Vujovićilla riittää pohdittavaa, miten saada uusiutunut nippu hiottua yhteen, kun tärkeät europelit ja runkosarjan tiivis aloitus ovat aivan ovella.

Haastateltavana ovat kaksivuotisen jatkosopimuksen solminut päävalmentaja Vujović ja kapteeni Mikko Kytölä.

“Päätavoitteemme on puolustaa Suomen mestaruutta. Kunnioitamme käytössämme olevaa aikaa ja ryhdymme jokaisiin harjoituksiin vakavasti, siinä työfilosofiamme. Tällä tavoin uskon tavoitteittemme tulevan todeksi”, Vujović pohtii.

“Menetimme useita pelaajia, joiden joukossa myös kolme maajoukkuepelaajaa (J. Kytölä, Hosio, Markus Rautiainen), mikä on luonnollisesti iso haaste. Meillä on silti kasassa laadukas ja vahva joukkue. Hyvät valmentajat tuntevat taktiikat, mutta parhaat valmentajat tuntevat pelaajansa. Muokkaan taktista lähestymistapaamme käytössä olevien pelaajien mukaan”, valmentajaguru päättää.

Kokenut kapteeni Mikko Kytölä on samoilla linjoilla:

“Vie aikaa rakentaa joukkuetta uudelleen, mutta materiaali meillä on edelleen hyvä. Uskon, että keväällä kauden lopussa olemme vielä parempia kuin viime kaudella.”

“Käynnissä on peliroolien uudelleenjako; etenkin hyökkäykseen olemme saaneet lisää paukkuja”, Kytölä erittelee.

Kuvat:
KaDy-hirviö ja yleisö: Jiri Halttunen;
Mikko Kytölän pelitilannekuva ja Supercupin mestaruuskuva: Sami Virtanen;
joukkuekuva valkoisissa paidoissa ja mestaruuskuva: Bubi Tuomala

Lähde: https://www.kadyfutsal.net/albumi/kuviamedialle/

Kampuksen Dynamo, Jyväskylä

Perustettu: 1995 (oma futsaledustus vuodesta 2002; seuran nimeä lainattu futsalin SM-sarjaan 1997–2000)
Aiempia liigakausia: 9
Parhaat saavutukset: Suomen mestaruus (2017–18), Cup-mestaruus (2012–13)
Kauden 2017–18 sijoitus: 1.
Päävalmentaja: Vasko Vujović

17    Intala Tero
20    Valkama Joona

Tulleet pelaajat:
Tuomas Heikkilä (LPK) (mv)
Hermanni Hoppula (KaDy U21)
Kristijan Radin (SRB) (FC Mostar SG, BiH)
Verneri Salpakari (LPK)
Joona Valkama (PP-70)
Nikola Vidaković  (MNE) (KMF Brskovo (Mojkovac, MNE))

Lähteneet pelaajat:
Miika Hosio (GFT)