KaDy hopealle futsalin seurajoukkueiden PM-turnauksessa – FC Kemi viidenneksi

• Futsal

Hallitseva Suomen mestari Kampuksen Dynamo ja FC Kemi osallistuivat Tanskan Frederikssundissa pelattuun seurajoukkueiden Nordic Champions Cupiin. Kuuden pohjoismaisen kärkijoukkueen turnauksessa KaDy sijoittui toiseksi ja FC Kemi viidenneksi. PM-pokaalin vei nimiinsä tanskalainen Jægersborg Futsal Gentofte, joka voitti alkulohkossa FC Kemin ja finaalissa KaDyn.

Keväällä ensimmäisen futsalin Suomen mestaruutensa voittanut Kampuksen Dynamo ja viime kauden seitsemänneksi sijoittunut FC Kemi osallistuivat 10.–12. elokuuta Tanskan Frederikssundissa pelattuun seurajoukkueiden Nordic Champions Cupiin (NCC).  Mukana kuuden joukkueen turnauksessa olivat lisäksi Ruotsin mestari IFK Uddevalla Futsal, Tanskan mestari Jægersborg Futsal Gentofte (JB), Ruotsin hopeajoukkue Örebro Futsal Club sekä pelaajamenetyksiä kesän siirtoikkunassa kärsinyt isäntäjoukkue FC Fjordbold. Norjalaisia huippujoukkueita ei tällä kertaa NCC:ssä nähty.

KaDy matkasi turnaukseen ennakkosuosikkina, vaikka joukkue onkin uudistunut mestaruuskeväästä melkoisesti ja pari runkopelaajaa joutui jäämään koto-Suomeen. Ensiesiintymisensä KaDy-paidassa tekivät Serbian maajoukkuemies Kristijan Radin, montenegrolainen Nikola Vidaković, PP-70:stä siirtynyt Joona Valkama sekä kolme nuorta pelaajaa. Alkulohko oli Dynamolle suupala: isäntäjoukkue FC Fjordbold kaatui leikitellen 9–1 ja Örebro FC selvästi kovemmasta vastarinnasta huolimatta 6–1. Sunnuntain finaalissa KaDy joutui nöyrtymään maalein 2–3. PM-pokaalin vei nimiinsä tanskalainen Jægersborg Futsal Gentofte, joka karkasi jo toisella peliminuutilla 0–2-shokkijohtoon eikä luopunut johtoasemastaan, vaikka KaDy pelitapahtumia hallitsikin. Puoliaikalukemat olivat 2–3 eikä toisella puoliajalla nähty lisäosumia, joten JB kaappasi PM-mestaruuspokaalin ensimmäistä kertaa Tanskanmaalle.

KaDyn paras maalintekijä turnauksessa oli kapteeni Mikko Kytölä neljällä osumallaan. Kristijan "Kiki" Radin, Jani Korpela ja Italiaan syyskuun alussa ammattilaiseksi palaava Jukka Kytölä keräsivät seitsemän tehopistettä mieheen.

Kahden vuoden jatkosopimuksen KaDyn kanssa solminut päävalmentaja Vasko Vujović kommentoi turnauksen antia tuoreeltaan:

Olemme uusiutunut joukkue, jossa on paljon uusia pelaajia kokeneiden lisäksi, joten en odottanutkaan Nordic Cupista läpihuutojuttua. Koko uusiutunut joukkue tarvitsee lisää aikaa hitsautuakseen.

Olemme nyt kokemusta rikkaampia, palaamme Jyväskylään harjoittelemaan ja keskitymme asioihin, joita meidän pitää parantaa ennen Champions Leaguen karsintaa. Tarvitsemme lisää aikaa ja kärsivällisyyttä, jotta joukkueen yhteispeli paranee.

Nuorella ja kapealla rosterilla 1800 kilometriä pitkän bussimatkan Ruotsin halki tehnyt FC Kemi sai alkulohkossa vastaansa Tanskan ja Ruotsin mestarit. Hyvästä taisteluilmeestä huolimatta kemiläiset hävisivät perjantaina JB Gentoftelle 5–2 ja lauantaina IFK Uddevallalle selkeästi 6–1. Sunnuntain sijoitusottelussa FC Kemi laittoi kisaisännän mankeliin peräti maalein 8–1, joten joukkueen reissu päättyi iloisissa merkeissä. Kemin paras maalintekijä turnauksessa oli Tuukka Pikkarainen neljällä osumallaan.

FC Kemin päävalmentajat olivat erittäin tyytyväisiä turnauksen antiin.

Pelasimme kolme tärkeää kansainvälistä peliä. Kaksi vastustajista valmistautui Mestareiden liigan karsintaan ja pelillisesti he olivat huomattavasi valmiimpia kuin me, kertoo Kalle Huusko FC Kemin facebook-sivuilla.

Turnauksen pelit varsinkin Ruotsin ja Tanskan mestareita vastaan kertoivat, kuinka pieniin asioihin erityisesti puolustuspelaamisessa täytyy kiinnittää huomiota ja kuinka tehokkaalla prosentilla tämän tason vastustajat viimeistelevät niistä saamistaan paikoista, pohtii toinen päävalmentaja Markku Kalermo.

FC Kemi osallistui NCC:hen ensimmäistä kertaa. Dynamolle PM-turnaus oli toinen laatuaan seuran käytyä pokkaamassa mestaruuspokaalin vuonna 2015 Kööpenhaminassa.

KaDy matkaa seuraavaksi Wiener Neustadtiin 29.8.–1.9. pelattavalle UEFA:n Mestarien Liigan karsintakierrokselle. Kotimainen Futsal-Liiga starttaa 29. syyskuuta.

• futsal
  • kady