Jyrkiäinen valmiina yllätykseen – ”Meillä on vielä vara parantaa”

• Maajoukkueet
  • Futsal

Juhana Jyrkiäinen oli yksi Suomen sankareista perjantaina, kun miesten futsalmaajoukkue eteni EM-puolivälieriin voittamalla Slovenian. Jyrkiäisen mukaan Suomi ei ole vielä kisoissa esittänyt parastaan.

Jyrkiäinen ohjasi Sloveniaa vastaan lantiolla avausmaalinsa. Esityön tarjoili Iiro Vanha, joka itse sanoi laukauksensa olleen tarkoitettu syötöksi, mutta Jyrkiäisellä oli tilanteeseen eri näkemys.

- Kyllä Iiro kovasti väittää, että se oli syöttö, mutta mitä videolta katsoin, niin kyllä hän täysiä yritti vetää maaliin ja yritti saada itselleen maalia. Tiesin, ettei Iiro joka kerta osu maaliin, joten minun tehtävänäni oli leventää sitä maalia, että tuollainen pieni ohilaukauskin saattaa mennä maaliin, Jyrkiäinen kuvaili Slovenia-ottelun maaliaan.

Joukkueen riemu oli katossa perjantaisen voiton jälkeen. Joukkueen nälkä ei ole kuitenkaan vielä täysin tyydytetty ja katseet siirrettiin nopeasti maanantaina häämöttävään puolivälieräotteluun Portugalia vastaan.

- Nyt on ollut aikaa pureksia. Joukkueessa on valinnut valtavan onnellinen ja tyytyväinen ilmapiiri varsinkin heti pelin jälkeen. Sitten huomasi aika nopeasti, ettei kukaan juhlinut kuin tämä olisi ollut mestaruus. Tämä oli meille sellainen minimitavoite ja tiesimme, ettemme tarvitse edes mitään superonnistumista tai kauheaa määrää onnea päästäksemme jatkoon. Riittävän hyvä perussuoritus riitti emmekä missään tapauksessa ole pelanneet kolmea erinomaista peliä, arvioi Jyrkiäinen.

- Tiedämme, että pystymme tästä vielä parantamaan. Sekin on hyvä merkki, että olemme pelanneet vasta riittävän hyvin päästäksemme jatkoon ja meillä on vielä vara parantaa. Kyllä siinä katseet nopeasti kohdistettiin Portugaliin, hän jatkoi.

Portugali tuttu vastustaja

Portugali on Suomelle kovin mahdollinen haaste, sillä joukkue on hallitseva Euroopan mestari, maailmanmestari sekä maailmanrankingin ykkösjoukkue. Jyrkiäinen ei kuitenkaan peloissaan, vaan lähtee otteluun luottamusta uhkuen. Vuoden 2020 MM-karsinnoissa Suomi osoitti pystyvänsä haastamaan Portugalin pelaamalla 2-2-tasapelin ja johtaen ottelua loppuhetkillä vielä kahdella maalilla.

- Oikeastaan jopa toivoimme Portugalia siinä vaiheessa, kun katselimme lohkoja. Se on meille tosi tuttu joukkue, sillä pelasimme heitä vastaan viimeksi kaksi vuotta sitten. He ovat hieman muuttuneet, mutta aika paljon on vielä samoja pelaajia. Portugali on hallitseva Euroopan mestari, maailmanmestari ja rankingykkönen. Ei sen kovempaa vastustajaa voi tullakaan.

- Meillä on kuitenkin tuoreessa muistissa se tasapeli. Pystyimme heidän kotiluolassaan pistämään heidät tosi ahtaalle ja varastamaan sieltä pisteen sekä olimme lähellä voittoa. Muistan edelleen sen kauhun heidän silmissään, kun siinä 2-0-tilanteessa tajusivat, ettei tämä ole mikään läpihuutojuttu. He ymmärsivät, että Suomi on oikeasti kova porukka. Kun heitä on täällä hotelilla näkynyt, niin he ovat hirveän kunnioittavasti aina tervehtineet. Kaikesta näkee, että he kunnioittavat meitä vastustajana tosi paljon ja tunnemme heidän pelaajansa todella hyvin.

- Tähän peliin on ehkä helpoin valmistautua, sillä heidän kuvionsa ovat tuttuja, mutta totta kai he tekevät kaikki asiat tosi hyvin. He ovat maailman paras joukkue tällä hetkellä ja sieltä on vaikea löytää myös niitä heikkouksia, Jyrkiäinen arvioi ottelun lähtökohtia.

Suomen ja Portugalin välinen ottelu alkaa Amsterdamissa kello 18.00. YLE TV2 ja Areena esittävät sen suorana lähetyksenä. Lähetys alkaa kello 17.40.

• Futsalmaajoukkue