Jyrki Heliskoski on poissa

• Maajoukkueet

Suomalaisen jalkapallon ehdottomiin legendoihin kuuluva Jyrki Heliskoski nukkui pois maanantaina 28.12. pitkäaikaisen sairauden uuvuttamana 75 vuoden iässä.

Myös käsipallovalmentajana kolme Suomen mestaruutta Spartassa voittanut Heliskoski muistetaan yhtenä kautta aikain menestyksekkäimpänä suomalaisena jalkapallovalmentajana. ”Jyrän” meriittilista on pitkä. Seuratasolla hän valmensi HJK:n kolmeen Suomen mestaruuteen, mutta parhaiten hänet muistetaan maajoukkuevalmentajana.

Heliskoski toimi pitkään Palloliitossa valmennuspäällikkönä ja on valmentanut useita poikien maajoukkueita, U21-maajoukkuetta sekä myös miesten A-maajoukkuetta päävalmentajana vuonna 2005. Heliskoski muistetaan muun muassa U17-poikien ”Vintiöt”-maajoukkueen päävalmentajana vuoden 2003 Suomessa pelatussa MM-lopputurnauksessa.

Heliskosken laaja-alainen ja syvällinen valmennusosaaminen on erittäin arvostettua ja hän oli lisäksi 1990-luvulla luomassa vankkaa pohjaa nykyiselle valmentajakoulutukselle Suomessa. ”Jyrän” seurassa pystyi tuskin pitkästymään kukaan, tarinoita vuosikymmenten varrelta oli lukemattomia ja tapa kertoa ne tempaisi kuulijat mukaansa.

Jyrki Heliskoski sai suomalaisen jalkapallon arvostetuimman kunnianosoituksen Captain’s Ballin vuonna 2009 ja hän on itseoikeutetusti myös suomalaisen jalkapallon Hall of Famen jäsen.

Palloliitto kunnioittaa suuren jalkapallopersoonan muistoa ja ottaa osaa Jyrki Heliskosken läheisten suruun.

• respect