Juuso Aalto – testijaksolta maalitykiksi

• Jalkapallosarjat

MuSa:n kokenut pelaaja taistelee tosissaan maalipörssin voitosta.

Vuosi sitten Juuso Aalto ilmoittautui tryoutille Musan Salamaan. Veti suvereenisti ja hyvällä asenteella. Sama asenne jatkunut koko kauden ja nyt herra johtaa Ykkösen maalintekijätilastoa 14 osumalla.

Näin twiittasi MuSa:n toiminnanjohtaja Kari Löytökorpi, kun 30-vuotias Aalto oli viimeistellyt hattutempun MYPA:n verkkoon. MuSa tiesi hankkineensa rutinoituneen pelimiehen, mutta hurja maalimäärä tuli varmasti yllätyksenä lähes jokaiselle.

Kokemusta toisen sarjatason otteluista Aallolla riitti, sillä raumalainen oli debytoinut Ykkösessä jo kaudella 2011 ja pelannut kaikkiaan 115 sarjaottelua. Läpimurto Ykkösessä tapahtui PoPa:ssa, minkä jälkeen hän pelasi sarjaa SJK:n sekä JIPPO:n paidoissa.

Kausina 2015–2017 Aalto vakiinnutti paikkansa Ykkösessä ja pelasi kaikkiaan 70 sarjaottelua EIF:n riveissä. Ura olisi voinut jatkua samassa sarjassa, mutta kentän ulkopuolisten syiden takia seuraavan kauden osoite oli Kolmosessa pelannut kasvattajaseura Pallo-Iirot.

– Aluksi tarkoituksenani oli vain käydä Raumalla, mutta lopulta minun oli jäätävä sinne. Ajattelin aluksi, että hoidan hommat kuntoon siellä ja palaan Ykköseen, mutta minun pitikin jäädä Raumalle toiseksi vuodeksi. Silloin kävi mielessä, että ehkä Ykkösen pelit onkin pelattu, Aalto kertoo.

Pallo-Iirot nousi kaudeksi 2018 Kakkoseen, ja Aalto viimeisteli joukkueelle viisi osumaa. Kun siviilielämän asiat eivät enää pidätelleet Aaltoa kotikaupungissa, päätti mies kokeilla paluuta korkeammalle sarjatasolle.

– MuSa:lla oli alla hieno kausi, ja heillä oli hyviä pelaajia. Tiesin, että minulla riittää taidot, ja päätin mennä tryouteille. Se kannatti – tämä on ollut tosi hieno kausi, ja pelasimme etenkin alkukaudella todella hyvin. Kun joukkue pelaa hyvin, yksilöt nousevat esiin, ja olen päässyt mukavasti tehoille.

Aallon tehot ovat olleet 18 ottelussa lähes mykistävän kovat, sillä tätä kautta ennen hän oli tehnyt Ykkösessä vain kymmenen maalia. Mikä oikein on muuttunut?

– Olen saanut valmennukselta ison roolin ja vastuun. Aiempina kausina olen toiminut enemmän pelinrakentajana, enkä ole nähnyt maalintekoa omana juttunani. Pelityylini on muuttunut siihen suuntaan, että yritän olla siellä, mistä maaleja tehdään, Aalto pohtii.

– Kenties olen saanut hieman lisää tarvittavaa ahneutta tai itsekkyyttä. Laukaisutilastojen perusteella veikkaan, etten ole ikinä laukonut niin hanakasti kuin tällä kaudella.

Kaikkiaan MuSa on tehnyt tällä kaudella 34 maalia, joista kahdeksan on merkitty John Frederiksenin nimiin. Kaksikon yhteispeli on ollut ajoittain nautinnollista seurattavaa.

– Asetelmamme on aika perinteinen, kun John on iso target-pelaaja ja minä taas vähän lyhyempi kaveri. Täydennämme toisiamme hyvin ja ajattelemme futiksesta samalla tavalla. John tuli sarjaan ryminällä, ja hänet varmasti scoutattiin tarkasti heti alkuun – minulle on sittemmin jäänyt enemmän tilaa, Aalto sanoo.

– Täytyy kuitenkin nostaa esiin muitakin pelaajia. Tarjoilu on ollut todella hyvää myös laidoilta sekä keskikentältä.

MuSa:n kausi jatkuu tiistaina VPS:n isäntänä. Kumpikin joukkue kamppailee tiukasti sarjan nelossijasta, joka olisi MuSa:lle pykälän verran parempi sijoitus kuin viime kaudella. Joukkueiden välinen edellinen kohtaaminen oli tasainen taisto, jollaista Aalto odottaa myös tulevasta pelistä.

– Tavoitteemme on nelossija, se olisi hieno saavutus joukkueelta. Vaasasta raavittu tasapeli antoi alkukaudella uskoa siitä, että pystymme haastamaan minkä joukkueen tahansa. Uskon nytkin, että meillä on kaikki mahdollisuudet napata ottelusta kolme pistettä.

Liput MuSa:n ja Vepsun väliseen otteluun sekä MuSa:n kausikortit kaudelle 2021 löydät täältä

Artikkelikuva: Patric Westerlund