Juliette Kemppi: ”Kaikki haluavat voittaa perjantaina”

Juliette Kemppi teki täyden iltapuhteen huhtikuussa, kun naisten maajoukkue kärsi Espanjalle Helsingissä 0-2-tappion MM-karsinnoissa. Nyt edessä on ratkaisun hetki, kun joukkue tarvitsee espanjattarista voiton pysyäkseen mukana taistossa kisapaikasta.

Naisten maajoukkue päättää MM-karsintojen lohkovaiheen vierasotteluihin Espanjaa ja Itävaltaa vastaan. Perjantain Espanja-ottelu on vedenjakaja. Jos Helmarit taistelee voiton, jatkuu taisto jatkokarsintapaikasta tiistaina Itävaltaa vastaan.

- Minusta ilmapiirimme ei ole stressaantunut tai että jotkut ottaisivat isoja paineita. Pelissä meidän täytyy saada prässiämme ylemmäs, emme lähde peruuttamaan. Kaikki haluavat voittaa perjantaina ja toivottavasti se asenne tulee myös näkymään, Juliette Kemppi tiivistää.

- En usko, että pelinkuva tulee olemaan kovin erilainen kuin Helsingissä. Espanja on palloa pitävä joukkue. Mutta kyllä tilanne vähän muuttuu, jos saamme heidät prässiin nopeammin ja olemme aggressiivisempia. Meillä on se etu tällä kertaa, että meidän pelaajilla on kaudet käynnissä. Olemme hyvässä kunnossa, Espanjassa kausi on vasta alkamassa.

Espanjalla on kasassa 18 pistettä ja joukkue on varmistanut jo Italian ja emäntämaa Ranskan ohella paikan kesän 2019 lopputurnaukseen lohkon voittajana.

- En usko, että tällä tasolla voi käydä enää niin, että joku ei yrittäisi täysilllä. Espanja lähtee voittamaan kaikki pelit, heillä on huippupelaajia myös vaihtopenkillä.

Päävalmentaja Anna Signeul aloitti tehtävässään vuosi sitten. Suomi on voittanut kuluvissa karsinnoissa Serbian kahdesti ja Israelin kerran. Israelin kanssa vieraissa joukkue jäi tasapeliin. Itävaltaa ja Espanjaa vastaan on tähän mennessä tilillä tappiot.

- Meillä on uusi valmentaja ja paljon uusia, nuoria pelaajia. Olemme hitsautuneet näiden karsintojen aikana yhteen. Näillä karsinnoilla luodaan pohjaa myös seuraaviin EM-karsintoihin. Olemme käyneet pelisysteemiämme paljon läpi ja kaikki on selvää. Jos pelaisin nyt yhtäkkiä laitapakkia, topparia tai keskikenttää, niin tiedän mitä me haemme. Kaikki tietävät oman roolinsa.

Uusi mahdollisuus Englannin Superliigassa

24-vuotias Kemppi on Kaarinan Poikien kasvatti. Hän ehti pelata Suomessa Turun Pyrkivässä, Turun Palloseurassa ja Åland Unitedissa ennen siirtymistään Ruotsiin AIK:n riveihin. Kaudet 2016 ja 2017 hyökkääjä pelasi Norjassa Kolbotnissa. Kuluvan vuoden hän aloitti Norjan kestomenestyjä Lillestrømin riveissä, mutta siirtyi elokuussa Englannin Superliigaan Bristol Cityyn.

- Lähdin Norjasta, koska en saanut tarpeeksi peliaikaa. Onnistuin mielestäni hyvin kun sain pelata, mutta se ei auttanut. Agenttini työsti kesän ajan vaihtoehtoja. Uskon, että tämä on minulle hyvä paikka kehittyä.

- Olen edelleen tyytyväinen, että menin Lillestrømiin. Olen kehittynyt teknisesti, peliini on tullut rauhallisuutta ja erilaista näkökulmaa. LSK pitää palloa paljon, sain paljon mukaani tästä puolesta vuodesta.

Lähtö Englantiin tuli salamannopeasti. Kemppi sai kuulla kiinnostuksesta elokuisena tiistaina ja siirtoikkuna oli menossa kiinni torstaina. Muitakin vaihtoehtoja oli, mutta ne Kemppi hylkäsi.

- Ei minua pelottanut tarttua tarjoukseen. Olin valmis, odotin muutosta, Kemppi toteaa.

Superliiga alkaa syyskuun yhdeksäs päivä. Joukkueet ovat pelanneet tähän mennessä cupin otteluita, joista Kemppi on ollut mukana kahdessa. Hän on pelannut kärjessä ja syöttänyt jo muutaman maalinkin.

- Ympäristö on hyvä ja minulle oikeanlainen. Olen saanut vastuuta ja isompaa roolia. Tietysti olen vielä joutunut hakemaan paikkaani kentältä. Matkustin sinne lauantaina ja ensimmäinen peli oli sunnuntaina. Toisessa pelissä ennen maaottelutaukoa sunnuntaina meni sitten jo paremmin.

- Bristol ei ole Englannin kärkijoukkue, seuran tavoite on sarjan puolivälissä. Joukkue on aika nuori ja he ovat juuri aloittaneet kolmen vuoden projektin. Meillä on useita eri maiden maajoukkuepelaajia.

Kemppi saa keskittyä Englannissa pelkästään jalkapalloon, kuten hän sai myös Lillestrømissä. Päivät rytmittyvät harjoittelemisen, syömisen ja palavereiden ympärille. Kempin ja englantilaisten sopimus kattaa kauden 2018-2019.

- Henkilökohtaisesti tämä on minulle todella hyvä näytönpaikka, liiga on niin hyvä. Pelaan kärjessä ja alapuolellani on Skotlannin maajoukkuepelaaja ja yhteistyömme on lähtenyt hyvin käyntiin. Minulla on ainakin kahden ensimmäisen pelin perusteelle luottavainen olo, että tulen saamaan vastuuta.

- Nautin pelaamisesta ja saan itseluottamusta, kun pääsen pelaamaan. Minusta tuntuu, että tämä on minulle siihen hyvä ympäristö. Se on tärkeintä.

Suomi kohtaa Espanjan Santanderissa perjantaina klo 20 Suomen aikaa ja Yle Areena näyttää ottelun suorana lähetyksenä.

• Helmarit