Jukka Virtanen on poissa

Captain’s Ballin vuonna 2015 saanut kulttuurin ja viihteen monitoimimies Jukka Virtanen on nukkunut pois 86 vuoden iässä.

Virtanen oli laajalti tunnettu ja arvostettu läpi suomalaisen kulttuuri- ja viihdekentän. Hänessä sykki ennen kaikkea myös lämmin jalkapallosydän ja Captain’s Ball -palkinnon luovuttamisen yhteydessä käytetty termi ”suuri jalkapallomies” kiteyttää olennaisen.

Mm. näin Virtasen merkitystä suomalaiselle jalkapallolle kuvailtiin vuonna 2015 palkinnon perusteluissa:

"Jukka Virtanen on tuttu mies jalkapallokentiltä, kenttien laidoilta ja monesta eri foorumista suurena jalkapallon puolestapuhujana. Pokaaleja hän ei ole voittanut pelaajana, valmentajana eikä myöskään seuran perustajana – mutta hänen perustamansa seura on ollut yli 50-vuotisen historiansa aikana jollain tavoin tekemisissä lähes kaikkien suomalaisten menestysseurojen kanssa, tavalla tai toisella, mutta aina siten, että lajiin itseensä on suhtauduttu asianmukaisella vakavuudella, mutta silti positiivisuuden sekä huumorin kautta.

Jalkapallo on kulttuuria, musiikkia, urheilua ja joskus näyttelemistäkin. Pelissä on käsikirjoitus, joka kuitenkin muuttuu jokaisessa ottelussa. Jukka Virtanen hallitsee nämä kaikki osa-alueet, paremmin kuin kukaan muu Suomessa, ollen oikealla tavalla jalkapallon ulkopuolinen, mutta silti suuri mielipidevaikuttaja ja lajin puolestapuhuja niin julkisesti kuin pienemmissä piireissä."

Palloliitto ja koko suomalainen jalkapalloperhe jäävät kiitollisina muistelemaan suurta jalkapallomiestä ja ottavat  osaa Jukka Virtasen läheisten suruun.

• Palloliitto